Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Топлият пращящ звук на аудиокасетите – интервю с Михал Фундович

БНР Новини

Михал Фундович е издател на алтернативна електронна музика и експериментален диджей. На 16 януари той идва в София по покана на Amek Collective, за да представи своя бутиков лейбъл за аудиокасети Czaszka Records. Всичко за неговите дейности в подкрепа на запазването и развитието на касетъчната култура през 2020 г. четете в интервюто по-долу.

Би ли се представил на тези, които не са чували за Czaszka Records и Turmeric Acid?

Името ми е Михал и съм създател на лейбъла за аудиокасети Czaszka Records, който се фокусира върху издаването на различни видове експериментална музика. Като се замисля, ден след събитието в София, лейбълът ще празнува своята четвърта годишнина! Първите няколко години дизайнът беше в ръцете на Каролина Пьетшик и Оливър Шпика. През 2018-а към тях се присъединиха Гилберт Шнайдер и Тобиас Виних. Сега четиримата колективно създават обложките под името DWA Graphic Department. Дизайнерите живеят в Берлин, а аз – в Единбург. Czaszka е проект, с който целим да представяме музиката, която ни харесва, и творците, с които намираме общ език. Макар и каталогът ни да е доста еклектичен, смятам, че има нещо, което свързва всичките ни издания, някакъв труден за определение, но забележим, Czaszka-звук. Turmeric Acid пък е псевдоним, който ползвам както за изпълненията си на живо, така и за предаването по унгарското радио Lahmacun. В този проект правя сетове, използвайки само уокмени. По този начин обръщам вниманието на хората върху културата, свързана с аудиокасетите.

В момента лейбълът Czaszka се намира в Единбург, но по произход си от Полша. Може ли да разкажеш малко повече за историята на цялото нещо?

Винаги съм се интересувал от музика и съм се опитвал да я представям на хората по различни начини. Писането беше “виновно” за задълбаването ми в експерименталната музика. Не ме бива с датите, но преди да създам лейбъла, около десет години се занимавах с писане на статии за музика. Бях доста активен. Пишех за различни полски сайтове, списания и зинове, имах и блог, наречен Porysowane Płyty, в който помествах много интервюта с различни музиканти от полския ъндърграунд. За жалост той вече не е активен. Но тези десетина години бяха времето, в което създадох много връзки в полската ъндърграунд музика, някои от които продължават и до ден-днешен. По това време започнах да се интересувам от аудиокасети и от тяхното колекциониране. Лейбъли като Sangoplasmo (от Полша) и Baba Vanga (от Чехия) ми показаха начина, по който стават нещата, и ми вдъхнаха желанието да върша това, което най-много обичам. След като се преместих в Шотландия, реших, че моментът да стана по-активен участник в касетъчната култура най-накрая е настъпил. Така създадох лейбъла. 



Czaszka има издания на артисти от целия свят. Въпреки това продължаваш ли да поддържаш връзка с източноевропейската сцена?

Напълно. В нея са корените ми. Източноевропейската сцена е пълна с прекрасни артисти и вдъхновяваща музика, така че е напълно естествено, че първото издание на Czaszka беше Micromelancolié от Полша. Както казах преди, продължавам да поддържам контакти с много от полските си приятели и се радвам, че мога да популяризирам музиката им по света. Други полски и източноевропейски артисти, чиято музика издадохме през годините, са Fischerle, Zaumne от Познан, чийто албум Emo dub е едно от най-популярните ни издания, и Камил Ковалчик (Kamil Kowalczyk), който живее в Единбург и организира ембиънт концерти тук под името Soundscapism. Други източноевропейски артисти, издадени от нас, са Adam Badí Donoval от Словакия, любимецът ни от Унгария Új Bála, както и Somnoroase Păsărele от Румъния, чиято музика е наистина уникална и различна. В същото време Czaszka е и “глобален” лейбъл, отворен към музика от целия свят. Това се дължи на любовта ми към пътуването и откриването на различни локални сцени. Досега сме издавали музика от Индия, Япония, Америка, Италия, Португалия, Австрия... За мен лейбълът е приключение, в което се срещам с нови хора и правим неща заедно.

Миналата година тук свириха CIA Debutante, които дойдоха в София след турне с теб във Великобритания. Кажи ни как се свърза с тях?

Имахме два концерта в Шотландия. И двата бяха страхотни! За пръв път се запознах с музиката им чрез касетка, издадена от . Веднага я дадох на Каролина, която обожава подобен тип музика. С нея решихме да се свържем с тях, защото и двамата много искахме CIA Debutante да станат част от семейството на Czaszka, хаха. Нейтън и Пол от CIA Debutante също доста искаха да направим нещо заедно и скоро след това ни изпратиха записите, които впоследствие станаха част от албума Waves. Не мога да намеря достатъчно силни думи за техните уникалните вокални изпълнения, поезия и мръсен звук!

Защо аудиокасети? Макар и за мен отговорът на този често задаван въпрос да е очивиден, бих искал да разбера твоето мнение по въпроса.

Причините да избера аудиокасетите са самият формат и културата около касетите. Първо на първо, касетите са медия, която присъства в живота ми от детството. Обичам топлия им пращящ аналогов звук и тяхната достъпна за производство и покупка цена. Евтиното производство на касети ни дава свободата да издаваме по-експериментални неща, без да се притесняваме за цената. От друга страна, касетите са страхотни, защото ни карат да слушаме по-внимателно – нещо, което е изключително ценно в сегашните времена на липса на внимание. Другата причина е сцената, пълна с приятелски настроени хора. Едни от най-хубавите страни на имането на лейбъл за аудиокасети са контактът с хората, създаването на нови връзки и не на последно място – размяната на аудиокасети.

Разкажи ни малко повече за Turmeric Acid, проекта ти, който ще видим на 16-и януари. Предполагам, че той също е повлиян от културата, за която говорихме досега.

Да, със сигурност е! Това е моят начин да разпространя влиянието на аудиокасетите. Както казах преди малко, Turmeric Acid е DJ-проект, в който използвам само уокмени и аудиокасети. Понякога свиря по-танцувални техно мутации, други пъти правя по-абстрактни и груби сетове. Мисля, че този в София ще е от втория вид. Планирам да пускам музика от нови и стари касети от международния ъндърграунд, смесени с мои лупове и други звуци. Тотален лентов вандализъм!

Какви са ти плановете с Czaszka за тази година? Би ли споделил нещо за новите издания?

Подготвям три нови касети, които планирам да издам около март. Първата от тях е продължението на Imaginary Friendsна Abby Lee Tee, която се състои основно от записи на животни. Той създава много интересни звукови среди, изпълнени с “ръмжащи таралежи, цвърчащи видри и свиркащи чайници”, както бяхме казали за предния му албум. Втората касета ще бъде албум на Pantea, с която се запознах, докато учеше в Единбург. Тя записва музика на покрива на дома си в Техеран. Последната касета ще е албум на австралийското дуо Troth и ще е нещо напълно ново за нас –аналоговелектронен албум с лентови манипулации, предвиден за деца!

Кои са петте ти любими лейбъла за изтеклата 2019-а? Какво би ни препоръчал за слушане?

Хмм… Проверих какво съм слушал най-много през изминалата година и осъзнах, че голяма част от музиката е издадена други години. Трудно е да избера отделни лейбъли. По-лесно би било, ако кажа отделни издания. Много ми харесаха всички албуми на Új Bála, издадени от Baba Vanga, Nona (Чехия), Jollies, както и страничният проект на Габор Ковач Cranky Bow, издаден от Cold Moss (Белгия),α – ribbon на Fischerle и Wrażenia i mechanizmy на Лех Ниенартович (Lech Nienartowicz), издадени от полския лейбъл Pawlacz Perski също много ми харесаха, както и Taurusна Polonius, издаден от финландския лейбъл Ikuisuus. Ах! И компилацията Avon is Dead“ на бристолския колектив Avon Terror Corps също е страхотна! Изненадан съм и от всички касети от лейбъла No Rent Records, които си купих тази зима. Също искам да спомена един от единбургските герои – Джо Когхил (Joe Coghill), който издава много интересни касети и Оли Търбит (Ollie Turbitt), чийто нов лейбъл Dead Hound Records е страхотен.

*Amek среща Czaszka Records на 16 януари във Фабрика Автономия, София. Входът е свободен, но с пожелателно дарение, а организаторът на всичко това Ангел Симитчиев ще гостува във втората част на „Аларма“ по програма „Христо Ботев“ тази вечер.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Игор Марковски

Пеещи артисти с трето издание в НДК

"...Готова е! Готова е песента "Човекът на върха"! Смесена, мастерирана... Премиерата ѝ беше по БНР, в предаването "Артефир"... А на живо, пред публика – ще бъде на концерта "Пеещи артисти 3везди" само след седмица в Зала 1 на НДК. Съвсем скоро предстои снимането и на клип... Трета поредна песен, след "Българският тъпан" и "Рядък екземпляр", в тандем..

публикувано на 19.09.24 в 17:35
Симфоничен оркестър на БНР

Празничен концерт по повод Деня на независимостта на България

На 18 септември в навечерието на една от най-важните дати от съвременната българската история – Деня на независимостта, ще излъчим директно от сцената на Националната опера и балет празничния концерт, организиран от БНР и "Реформ юнион клуб" . Участват Симфоничният оркестър на БНР и главният диригент Константин Илиевски, Детският хор на БНР с..

публикувано на 18.09.24 в 08:48
Mono Inc.

Mono Inc. на Античния театър в Пловдив

Красотата и поезията на мрака  – малко весели, повече тъжни, но все крайно експресивни, ще владеят пловдивския античен театър в три поредни дни 20,  21, и 22 септември, когато предстоят три ексклузивни концерта за целите Балкани. Великолепни гости и чудесно подбрани български формации, които да подгреят публиката за тях. "Моно Инк."  –..

публикувано на 16.09.24 в 09:42

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 30 септември 2024 г.

16 септември Свири Симфоничният оркестър на Словенското радио и телевизия с диригент Илич Ривас. 3.00 часа – Арнолд Шьонберг (1874-1951), Просветлена нощ, оп. 4. 3.30 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Концерт за пиано № 1 в ре минор, оп. 15. Солист: Мета Файдига (пиано). 4.17 часа – Анатолий Лядов (1855-1914), Прелюд в си минор, оп. 11 № 1. Изпълнява..

публикувано на 15.09.24 в 09:00

Гласът на Николай Гяуров

Тази събота (14 септември от 20 часа) ще си спомним за един от най-големите български певци, получил признание по най-престижните оперни сцени. Това е басът Николай Гяуров , чиито 95-години от рождението се навършиха на 13 септември. Като цялостен оперен запис избрахме да прозвучи Вердиевия шедьовър "Дон Карлос", създаден по едноименната..

публикувано на 14.09.24 в 08:05