Пиесата на Герхард Хауптман (1862-1946) „Преди залез слънце“ е написана в последните години на живота му (1932) и би могла в известна степен да се приеме за нещо като равносметка. Но равносметка не на изминат жизнен път, а на това какво си като човек, когато си в доста напреднала възраст. Как да се позиционираш в обществото: как те възприемат и как се стараеш да бъдеш възприеман. И какво правиш, когато слънцето на живота ти отива към залез и помръква. Отговорът, който дава Герхард Хауптман, е, че младостта привлича старостта, така както героят на Хауптан Матиас Клаузен е привлечен от непосредствената и искрена Инкен Петерс, което обаче мигом кара да настръхнат близките му, уплашени за съдбата на семейното богатство. И тогава се стига до трагедията на Матиас – поставен е под попечителство по искане на най-милите на сърцето му. Тоест, според роднините му, когато си стар, не можеш да изпитваш чувства, а само грижа за наследниците. Един вид никаква духовност, само материалност. Но как да се отдадеш на материалността на стари години, когато усещаш по най-осезаем и чак болезнен начин нейната разрушимост?! Да, младостта те привлича, младостта…
Някои четат „Преди залез слънце“ като социална драма, но тя е по-скоро психологическа, написана в духа на Хенрик Ибсен, от когото Хауптман се е учил. На германска земя той е възприеман като един от най-значимите автори, дори след края на Първата световна война, когато Германия е победена, а кайзер Вилхелм – абдикирал, него го канят да заеме президентския пост на Ваймарската република. Герхард отказва и правилно, но във всеки случай от това авторитетът му не намалява, напротив – засилва се. Няма как да е иначе: през 1912 г. той получава Нобелова награда и това му осигурява непререкаеми достойнство и престиж. Заедно с това ролята му на автор, който не бяга от дръзки теми, скандални дори, също допринася за реномето му на честен и справедлив германец. И дори по време на национал-социалистическия режим той е уважаван и почитан въпреки пацифистките си позиции, даже влиза в списъка, съставен от Йозеф Гьобелс, на т.нар. „Надарени от Господ“, за които държавата трябва да полага специални грижи. След войната Хауптман продължава миротворческата си дейност, докато не склапя очи в селището Агнетендорф, Силезия, днес намиращо се в Полша. Копнял е да се върне у дома, това са и последните му думи: „У дома ли сме вече?“ Герхард Хауптман, за жалост, не успява да стигне дома си, но пък е достигнал завинаги сърцата на любителите на театъра, помнещи и обичащи неговите страхотни пиеси.
„Преди залез слънце“ слушайте на 18 август трийсет минути след полунощ в рубриката „Радиотетатър след полунощ“.
Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..
Йохан Волфганг Гьоте – писател, драматург, учен, философ и политик, е роден през 1749 г. И преди, и след неговия живот, човечеството не спира да воюва. Неизвестно защо. Но битките са междуличностни, междудържавни, световни, сякаш неизлечими. С "Ифигения в Таврида" хуманистът Гьоте предлага различно решение. Не случайно мястото на действието е в храма на..
На 8 юли в рубриката "Радиоколекция" на Радиотеатъра, започваща в 0.15 часа, тръгва феноменален проект: "Под игото" на Иван Вазов под адаптацията на актьора Руси Чанев. Големият наш артист се заема с начинанието след като преподавателите в българските училища в чужбина му разказали колко е трудно за техните питомци да вникнат в текста на Патриарха..
На своите най-малки слушатели Радиотеатърът предлага от 13 до 19 май "Седмица на животните". Животните са герои на много народни приказки, а често и писатели ги вземат за свои персонажи, за да изкажат вълненията и тревогите, които изливат с перото си. Оскар Уайлд например, който със "Славеят и розата" ни разказва за любов, преданост и..
"Не те виждам" е саркастична история, която Палми Ранчев разказва лирично. Сарказмът идва от болката по загубата на човешкото, а лириката - от обичта му към човека. Ще ви разсмее и ще ви натъжи. Без никаква автоцензура, авторът говори директно и нарича черното – черно, а бялото – трудно постижимо. Макар да е ситуирана сред безпътицата на..
Във връзка с 70-годишния юбилей на ЦЕРН и по случай 25-ата годишнина от пълноправното членство на България във водещата научна организация, Министерството..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски...
За адвокатурата, която празнува своя празник на 22 ноември , съдебната реформа, избора на нов главен прокурор, Висшия съдебен съвет, Закона за..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg