Една универсална, една изключително ерудирана и също така с невероятна работоспособност личност – така можем да определим художника Райко Алексиев. В това се уверяваме, когато посетим неговата ретроспективна изложба в Софийска градска художествена галерия – 26 години след представянето на камерната му експозиция. Дали е само име на галерия в София или знаков персонаж от трагичните събития от есента на 1944 година? Малко повече биография, защото публиката не познава неговия сложен и интересен творчески път. В годините на Първата световна война, с крайно острите си карикатури във водещите списания „Българан“ и „Барабан“ Райко Алексиев вече е задминал доайена Александър Божинов.
Той е човекът – издател на седмичника „Щурец“, който списва сам и в изложбата са показани около 30 броя на това издание, станало символ на смели карикатури, поезия и други хумористични текстове. Женитбата с младата актриса Весела Грънчарова, после Алексиева, е вероятният тласък да се впусне с авантюрата да издава този хумористичен вестник, който излиза до края на 1932 година. Това не е пречка за трескавата му обществена дейност – дълго време Райко Алексиев е председател на Съюза на дружествата на художниците. По време на четирите мандата се открива галерията на улица „Раковски“ 125, която сега носи неговото име, организира парични помощи за членове на Съюза, защитава от властите преследвани художници.
И друг интересен факт – през новото време, след ноемврийските събития, може би 1992-1993 година неговата съпруга Весела Алексиева се завръща в България за да види родината си.
Златният фонд на Националното радио притежава уникален неин запис за живота ѝ с Райко Алексиев, за гоненията и арестите, за разграбването на тяхното имущество.
"С криле обърнати към Рая" е дебютната изложба на Георги П. Павлов, която може да се види в пространството на галерия "+359". Тя полемизира факта, че революционният, утопичният и бунтарският заряд на младежките субкултури от миналия век е загубен. "Тези субкултури все пак са успявали да влияят на обществото и да променят някакви неща, а днес..
Фотографии и архитектурни планове на незаконни постройки по покривите на високите сгради в Хонконг показват в проекта "Портрети отвисоко" Руфина Ву и Щефан Канъм. Експозицията е в столичната галерия "Синтезис". Архитектурните планове са начертани от Руфина Ву, която е архитект, родена е в Хонконг и често превръща в изкуство собствените си наблюдения..
Боян Тончев е журналист, писател и сценарист. Той е възпитаник на Софийския университет, където е завършил философия. Работил е като сценарист в телевизионното предаване "Господари на ефира", бил е и редактор в "Дневник". В момента работи за "Свободна Европа". Автор е на сборниците с разкази "Безкраен свършек на света", "Животът като следобедна дрямка"..
Постановъчен костюмен филм, който не сме гледали от години в българското кино – така критиците определиха филма "Сватба" на Магдалена Ралчева. Той получи наградата на гилдия "Критика" към СБФД на 42-рата "Златна роза" заради достоверността си и изисканата си стилистика. Филмът е екранизация на едноименната творба на Николай Хайтов от сборника му..
През 2011 година виенските кафенета са включени в списъка на нематериалното културно наследство на ЮНЕСКО. На 1 октомври, когато традиционно се отбелязва Световният ден на кафето , мислено се отправяме на пътешествие във времето и пространството – в красивата атмосферата на XIX век, която все още може да бъде усетена в австрийската столица...
Основен гост и изразител на мнения по темата бе проф. Марин Георгиев – председател на Българското урологично дружество. Човешкият организъм често алармира..
За разделението на хората и силата на преговорите или как обществените медии дават пространство на обществото да говори със себе си – разговор в "Нашият..
Заради припомнянето, че дори най-абсурдните начинания могат да ни доведат до прости истини и осъзнаване на наивността, " Триумф " на Петър Вълчанов..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg