Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Поглед от бъдещето към бизнеса

БНР Новини
Кирил Калев
Снимка: Кирчо Стоичков

Поглед от бъдещето към съвременния бизнес ви предлагаме в „Нашият ден“ в един разговор за технологии, лидерство, идеи.

За девета поредна година през миналата седмица конференцията за дигитални технологии и иновации DigitalK обедини вдъхновяващите истории на бизнес лидери и предприемачи по теми като дигитални стратегии, иновации и трансформация, изкуствен интелект, дигитални комуникации, киберсигурност, криптовалути и много други.

А историите са такива: Въпроси, които никога не си задаваме, докато 5-годишно дете не ни напомни, че възрастните не знаят всичко и имат право да питат, един свален от самолета доктор, предизвикал откази от пътуване с компанията, вярата, че машините ще изместят хората, но не и конкретният човек, който съм точно аз, различни мозъци, за които една и съща задача е неподозирано различна, как четирима затворени заедно за десет часа да бъдат щастливи – една автомобилна компания отговаря, дигитално срещу аналогово забавление и колко е важно да си позволим да бъдем, наистина, човешки същества.

Разбира се, и с общи фрази без дълбочина, и с мотивационни послания без съдържание в някои от лекциите, но за щастие в малко от тях. Заедно през мислите на онези хора, които водят бизнес света напред, преминаваме в „Нашият ден“ заедно с експерта по комуникации и коучинг Кирил Калев.

Първата гледна точка към Digitalk 2019 е на един от най-новаторски настроените предприемачи в България и съорганизатор на събитието – Павел Езекиев. Него питаме и дали, ако бизнесът от една страна решава проблеми, а от друга разглезва, трябва да се лишим от онзи, който разглезва и без който можеш.

Дейвид Армано е опитен специалист в сферата на бизнеса, дигиталната трансформация и създаването на брандове. Чрез стратегиите си той помага на брандовете да открият както по-висшата си цел, така и по-широки бизнес хоризонти. В момента той е глобален директор стратегии в маркетинговата фирма Edelman в Чикаго. В кариерата си Армано е помагал на редица брандове да се наложат и да получат вниманието, което получават днес. Сред тях са Kellogg’s, PayPal, United Airlines и други. Това споделя пред колегите си от целия свят:

„В днешно време не можеш да прекараш дори един ден в САЩ без да бъдеш част от разговора за големите технологии. Вглеждайки се в компании като Фейсбук, хората се питат дали Фейсбук не трябва да бъде регулиран, няма ли прекалено голяма власт, за добро ли е влиянието му. Аз лично мисля, че Фейсбук е прекрасна платформа, тя ме направи част от много общности, но разбирам защо хората си задават тези въпроси. Защото не са важни само иновациите, които една компания, на която се възхищаваме, прави, но и това как тя влияе на обществото – добре или зле. Поради тази причина в САЩ се разви едно доста активно общество, което смята, че филантропията е хубаво нещо, но освен благотворителността, по-важно е всъщност как милиардерите решават проблемите на света. Много хора мислят по темата, твърдейки, че ако имаш системни проблеми, са необходими системни подходи, а не просто капки в морето. Ние трябва да се запитаме най-важното, независимо от това дали сме част от голям или малък бизнес – дали ще липсваме на света, ако не съществуваме. Това е въпросът, който трябва да си зададем – ще липсваме ли. И ако отговорът е да, защо ще му липсваме, а ако е не, отново защо няма да му липсваме.“

Дейвид Шинг, познат като Шини, е австралиец, известен като дигитален пророк, работил в полза на маркетинга на някои от най-големите американски компании. Той ни казва, че днес хората говорят охотно за технологии, сигурност, използват свободно търговски понятия, обсъждат технологичния свят. И продължава така:

„Единственото нещо, за което обаче вече не искат да говорят, е забавлението. Затова аз съм тук единствено, за да говоря за забавление, ако искате да говорите за друго, доскоро. Защо? Защото, вижте, когато се преместих от Австралия в Ню Йорк преди 20 години, направих съзнателен избор. Аз съм от страна, която на практика имаше три или четири телевизионни канала. Колко имате вие тук? Та, когато се преместих в Ню Йорк, изритах телевизора с 99-те канала настрани, и си инсталирах безплатна телевизия, което тогава ми струваше около 15 хиляди долара, за да стана напълно дигитален. Защото 99 канала са нищо, побъркваха ме. Хлапаците сега растат по този начин, а аз направих този избор преди 20 години. Вярвах на средата. Но доверието се превърна в тревожност. Живея на място, където доверие вече няма. И ако аз съм тревожен, вероятно и вие сте тревожни, а ако и вие сте тревожни, вероятно мозъкът ви е тревожен. И какво ни остава след това разпадане на доверието. Опит! Искате ли от него? Вдигнете глава – пълно е с опит наоколо. И в добавка – думата на 2019 година – трансформация. Най-добре ще е да използвате всичко онова, за което всички говорят, за да трансформирате бинеса си чрез технологиите, за да придобиете сериозен опит, който да доведе до разпадане – ето ви ги всички тези думи в едно изречение. Но това е реалността. Номерът е да накарате хората да дойдат при вашата марка, а нея – да стигне до хората. Лесно ли е? Не, наистина е трудно.“

Шобана Алувалия е директор на IT отдела на Uber Technologies. Тя отговаря за глобалните IT операции и поддръжка на услуги на фирмата, която се разглежда като най-големия стартъп в света. Алувалия ръководи стратегическия дейност по поддържането на операциите на Uber в цял свят. Те включват инфраструктурата, мрежата, телекомуникациите и приложенията, чрез които компанията работи. Преди да се присъедини към Uber, Алувалия е заемала поста вицепрезидент на IT отдела на Rocket Fuel, както и същия пост в CBS. Основната тема за нея е особената важност на умението на един мениджър да слуша – екипа си, подчинените си, колегите си от други фирми, дори конкурентите. Питаме я как да разпознаваме кога слушането води във вярна и кога – в грешна посока. Отговаря:

„Концепцията за слушането е доста сложна. Защото именно това ни води – разбирането за това какво е успех. Осъзнаването му е особено важно дори преди да започнем да експериментираме. Става въпрос за културата, която искаме да създадем. Културата не се създава от един човек, а от група хора. Бих казала следното – нека да създадем среда, в която да бъде отворени за предложения, каквито можем да отправяме не само към шефа си, но и към колегите на нашето ниво. И така всеки от нас ще има различен принос и ще се възползва от чуждия. Не забравяйте също така, че не винаги сте осведомени за всички ограничения. И освен това винаги трябва да правим онова, което най-много ни се иска и в което сме уверени. Ако една компания е подходяща за нас и ние за нея, трябва да продължаваме да работим в нея. Но ако усещаме, че не можем да допринесем с онова, на което сме способни, е време за промяна. Но между мисълта, че трябва да напуснем, защото шефът не ни слуша, и вероятността той просто изобщо да не знае, че имаме някакви идеи, има доста голяма разлика.“

Шобана Алувалия ни казва още, че компанията ѝ работи по няколко програми за менторство и коучинг. Самата тя има персонален ментор. Освен това си има собствен „евангелист“ – понятието означава по-висш лидер, който й помага да разбира сложните процеси.

По темата лидерство, комуникация, коучинг продължава и разговорът ни с експерта в тази област Кирил Калев.

Повече чуйте в звуковия файл.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Искра Стоилова

В семейната занаятчийска работилница на Искра и Антон Стоилови

В кюстендилското село Слокощица се намира семейната занаятчийска работилница на Искра и Антон Стоилови. Преди години семейството решава да заживее на село. Съпругът Антон до тогава е работил в дърводелски фирми, бил и крояч на обувки, а Искра – в цехове за производство на кожени изделия. След това решили да не работят за други, а да се опитат..

публикувано на 30.11.24 в 08:35
проф. Таня Йосифова (вдясно) и Анелия Торошанова

Дигитален портфейл за цифрова самоличност в ЕС

Тази година на 30 април беше обнародван един нов Регламент 1183 на ЕП и на Съвета, който влезе в сила и с него се измени регламентът относно електронната идентификация и удостоверителните услуги при електронни трансакции на вътрешния пазар . Именно с този нов регламент беше въведена правната рамка на т.нар. "европейски дигитален портфейл за цифрова..

публикувано на 29.11.24 в 14:45

Майка, мигрант и предприемач: Анна и сладкият ѝ успех

Днешният гост в рубриката „Мигранти с таланти“ е Анна Кузнецова от Москва, Русия, която успешно развива иновативен сладкарски бизнес в София. За първи път Анна посещава България на 5-годишна възраст, след като е диагностицирана с астма. Майка ѝ научава за благоприятния климат в Сандански и решават да прекарват по няколко месеца годишно там. Именно..

обновено на 29.11.24 в 14:34
съдия Марияна Кънчева

Личните данни в правото на Европейския съюз

Рубриката "Съдебната практика на Съда на Европейския съюз" на предаването "Законът и Темида" се излъчва със съдействието на Съда на Европейския съюз . Можете да я слушате веднъж месечно, всеки последен петък на месеца от 10.00 часа по програма "Христо Ботев". Шестата рубрика ще посветим основно на личните данни в правото на Европейския съюз..

публикувано на 29.11.24 в 12:45

От мечта към реалност: Пътят на Сдружението на българите на Крит

През декември 2015 г. бе основано Сдружението на българите на остров Крит с амбициозната цел да защитава правата на българските граждани на острова и да съхранява родните традиции и култура. Под ръководството на Петър Анастасов, който живее в Гърция повече от две десетилетия, организацията изиграва ключова роля за укрепването на българската общност в..

публикувано на 29.11.24 в 11:25