Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Звук и ритъм по виенски (видео)

БНР Новини
Трио „Фогл“
Снимка: fccvarna.bg / Nancy Horowitz

Европейски музикален фестивал се провежда през пролетта и във Варна освен в София и макар да има много по-малко прояви, човек има шанс да попадне на истинско музикално събитие и да чуе нещо, което идва пряко от голямата европейска традиция или носи специален заряд от съчетанието на творчески енергии, дошли от различни краища на Европа.
Преди две години например във Варна пристигна камерен състав на Оркестъра на Миланската скала и също тогава имаше авторски концерт на композитора Мартин Георгиев, който е варненец и живее от доста време в Лондон. Заслужава си да пропътуваш 500 километра от София и да преживееш такова нещо, което може да те зареди с много позитивни усещания. Все в този порядък тази година за мен поводът да попадна във Варна в началото на май бе гостуването на австрийското струнно трио „Фогл“ на Европейския музикален фестивал във Варна. Концертната им програма, замислена като духът на Виена, изпълни на 100 процента това, което може да се пожелае от такъв фестивал.
Ранни произведения от Шуберт, Бетовен и Дохнани за струнно трио, в които песенно-танцувалния бит на Виена от 19 век е така изящно и емоционално вплетен и развит в музикалната форма на отделните части.
Валс, марш, менует, рондо, тема с вариации или ала полака, които оживяваха като картини от миналото, защото изпълнението, създаваше изключително чувство за автентичност. Музикантите от трио „Фогл“ не просто „пресъздаваха“ тези творби, а ги изпълняваха така, сякаш всяка една от тях, класическа, ранно и късно романтична, бе последното нещо, което е композирано до този момент и което те сега представят с въодушевена радост от откритието им. При това и трите произведения влизат в репертоара на трио „Фогл“, което съществува от малко повече от 10 години и в него свирят цигуларката Ива Хьолцл-Николова, виолистката Елисавета Станева-Фогл и виолончелиста Бернхард Фогл. Откъде идва тази тяхна свежест, автентичност и вдъхновеност – сигурно на първо място, колкото и банално да звучи, от това, че любовта им, сърдечната им връзка с това, на което са се посветили, прави музицирането за тях необходимо и ценно само по себе си. А иначе връзката с тази голяма и добре поддържана в музиката на Австрия традиция за двете български музикантки е започнала още от студентските им години във Виена, за да продължи в австрийски оркестри (в момента Ива е един от водачите на първите цигулки в оркестър „Брукнер“ в Линц, а Елисавета на виолите в оркестъра на Оперния театър в Грац, Бернхард е водач на виолончелите в него). Много добрата инструментална подготовка и на тримата е разбира се основата на тяхната обща изява като прекрасен ансамбъл, без да губят своята артистична, много различна индивидуалност. Ива със своя емоционална експресивност, красиво нюансиран звук и безупречен цигулков щрих, качеството на тона на виолата на Елисавета е нещо, което много рядко може да се чуе, но не може да се забрави, Бернхард с неочакваната, леко своенравна изява на моменти, в която прозира и австрийският игрив дух, който носи по рождение, но със стабилното си присъствие от начало до край. Точно това – от начало до край да следват драматургията на всяка творба, на всяка нейна част, прави изпълнението на трио „Фогл“ въздействащо и ценно. Днес повече се разчита на контраста като начин да впечатлиш публиката и все по рядко на умението да я водиш със себе си през всички музикални перипетии, защото това изисква познание за стил, драматургично мислене и артистична концентрация.
Целият музикален текст е артикулиран с лекота, а ритмичната основа на всяка една част е толкова изразителна, че непрекъснато изниква усеща за хореографски образ – танцуващата Виена.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Залезът на боговете" в Брюксел – триумфален финал на Вагнеровата тетралогия в "Ла Моне"

С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...

публикувано на 16.02.25 в 08:05

Маскани звучи в Уексфорд

73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..

публикувано на 15.02.25 в 08:05

"Маските", опера в пролог и три действия от Пиетро Маскани

Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..

публикувано на 14.02.25 в 16:30

Жените в музиката

Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..

публикувано на 14.02.25 в 15:20

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 28 февруари 2025 г.

16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..

публикувано на 14.02.25 в 09:18