Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Всичко е шум“ – интервю със CIA Debutante

БНР Новини
CIA Debutante
Снимка: личен архив

На трети февруари, след близо двегодишна пауза, българският колектив и лейбъл за експериментална музика Amek съживява поредицата си концерти “Шумна неделя”. Специалните гости този път са CIA Debutante от Франция. Проектът събира в себе си импровизационна електроакустична музика, манипулация на глас, техники от конкретната музика и, разбира се, нойз.

Бихте ли се представили, кои са хората зад проекта CIA Debutante и каква е вашата мисия в света на експерименталната музика?

Ние сме Пол Боне и Нейтън Роше. Срещнахме се в Париж благодарение на местната сцена и бързо решихме да направим нещо заедно. Soft Light, първото издание на CIA Debutante, всъщност се роди в първата ни обща студийна сесия. Нашите споделени интереси и обсесии, в комбинация с историята на Нейтън в рок музиката и липсата на музикално образование при Пол, ни дадоха шанс заедно да достигнем до музиката, която винаги сме искали да правим.

И двамата имате странични и солови проекти, разкажете ни за тях и с какво са различни от вашата обща работа?

Нейтън: Напоследък свиря в геридж рок фрийк шоу на име Le Villejuif Underground. Всъщност, по-скоро пея и подскачам на сцената като шимпанзе. Всичко е много театрално, като представление в Лас Вегас. Така че CIA Debutante e доста различно преживяване, което доста повече задоволява нуждите ми като артист. Всеки концерт е различен, защото импровизираме, а това е в пряка зависимост от мястото, на което свирим, озвучението, това което ни се е случило през деня и т.н. Всичко е много органично.

Пол: Аз си сътруднича с много от местните музиканти, понякога правим един концерт под някакво име и после изчезваме завинги. Някои от тези проекти, например The Nightclub Toilet или La Vie Nulle са документирани в малки тиражи касети. Свиря и под името Disposition Matrix, нещо което се доближава до това, което правим заедно с Нейтън, но е по-тъпо и самотно.

Наскоро приключихте турне във Великобритания, една страна с доста големи традиции в ескперименталната музика, в която артистите имат доста по-близък досег до старата школа от слушатели и музиканти…

Да си на турне на острова не е толкова лесно, както всъщност биха потвърдили повечето групи от континентална Европа. Беше доста голямо предизвикателство, особено финансово. Пиещите музиканти, имайте предвид, че бирите невинаги са безплатни. Все пак беше забавно преживяване, поне от апокалиптична гледна точка. Взехме есид в Манчестър, който ни удари точно, когато всички фрийкове започнаха да излизат по улиците, младежи повръщащи по улиците, крещящи бездомници и какво ли не…Прекарахме известно време с Мишел от Czaszka (rec.) в Единбург, които издадоха последната ни касета, посетихме гробището и си говорихме за странното ни пътуване до Полша. Невероятната последна музикална вечер в Шефийлд всъщност спаси цялото турне.

А какво ви води на Балканите, едно не по-малко особено място?

Всичките ни турнета в Източна Европа са били паметни преживявания. Много се вдъхновяваме от тази част на света. Първото ни турне изобщо беше в Литва и Латвия, буквално два месеца след като сформирахме CIA Debutante. Следващите ни пътувания винаги са били движени от намаленията на нискобюджетните авиокомпании. Нашите приятели Carrageenan (Белгия) и Új Bála (Унгария) са били на турне на Балканите, а ние винаги слушаме техните съвети къде да отидем в бъдеще.

За много експериментални музиканти изпълненията на живо изобщо не са приоритет. Какво предпочитате вие – работата в студиото или концертите?

Да свирим на живо е важен компонент от това, което правим. Нашата музика е интуитивна, движена от ритъма на пътуванията и на излизането ни от зоната ни на комфорт. Ние сме общителни хора и всеки концерт е това, което ние направим от него. Често се е случвало да свирим в полу-празни зали и понякога точно тогава музиката е най-страхотна. Реагираме на средата около нас. Всичко е подчиненто на интензивността, като електрическо освобождаване на нещата вътре в нас и едновременно реакция на всичко отвън.

Записването е съвсем различен звяр. Никога няма пост-продукционна манипулация. Всичко е по-скоро опит да се архивира, това което правим. Никога не става дума за едно и също място и едно и също време. Иска ни се да разположим CIA Debutante по-скоро в рокенрол традициите. Албуми, подредбата на песните, това е по-скоро само за референция. Интересно ни е да си играем с тези идеи, да записваме и да разпространяваме тези артефакти навсякъде. Получава се нещо като мрежа от полу-запомнена информация. Представи си как слушаш едновременно две радио станции.

Какъв е вашият отговор на въпроса дали нойзът е наистина муикално преживяване или е нещо със съвсем различна природа?

Не смятаме, че нойзът е фундаментално различен от всеки друг тип музика. Всичко е нойз, разликата е как го манипулираш и какво правиш с него. Можеш да “огънеш” честотите в мелодия или да оставиш белия шум да звучи, докато ушите на всичко наоколо не почнат да кървят.Като цяло ни интересува не толкова нойзът, колкото от размиването на формите, мутирането и еволюирането на музиката отвъд нойз-, рок- и поп-класификациите.

Използвате доста гласове и речитативи в музиката си. Защо този човешки елемент е толкова важен за вас, особено в контекста на музика, която често е доминиращо синтетична, студена и не толкова органична?

Интересуваме се от наративи и от това какви позиции човек приема в зависимост от тях. Гласът е основен елемент от CIA Debutante. Той осигурява тема и отношение спрямо материалността на музиката. Текстовете на Нейтън обикновено са импровизирани, но произхождат от реалността и информационния поток, който ни залива. Те са опит да докоснем нещо и наистина, понякога се появяват интересни взаимовръзки.

Вашата музика излиза през много лейбъли от цял свят, страхотно е да виждаш как DIY (направи-си-сам) сцената подкрепя артистите без значение от коя страна са. Кои са най-новите ви издания?

Вече споменахме Czaszka (rec.), страхотен лейбъл, който съвсем наскоро издаде касетата ни Waves. Premier Sang от Париж също направиха един CD-R за турнетата ни във Великобритания и Източна Европа. Казва се Slow Cancellation. Чакаме Evocative Objects от Братислава да издадат Investigations Into Flesh Microchip Repair на касета. Музиката там е запис от лайв, който направихме в Храдец Кралове, в Чехия.Харесва ни идеята, че лейбъли отвсякъде издават музиката ни и имаме свободата да я изсипем като купчина боклук в сряда – без никакъв шум и без предупреждение. Този февруари обаче най-накрая ще записваме дългосвирещ албум с нашия приятел Ерик Минккинен в Нормандия.

Какво ще чуем от вас в София в неделя?

Все още няма как да знаем.

Какво ще четете или слушате по време на турнето? Препоръчайте ни нещо.

Нейтън: Опитвам се да чета по време на турнета, но най-често просто зяпам през прозореца на автобуса или влака през цялото време. Нека кажем, че чета Блез Сандрар, за да поддържам чарковете си в движение, и Пол Боулс, за да се успокоявам. Трябва да спомена и Томас Пинчън и Дон ДеЛило, които винаги успяват да ме вдъхновят.

Пол: Турнетата ме правят прекалено изморен или уморен, за да успея да се съсредоточа върху книга. Напоследък чета едно есе на Маршал Берман, от което ми се приисква да задълбая в руската литература.

*** CIA Debutante свирят в София на 3 февруари от 20:00 ч. Събитието е под наслов “Шумна неделя”, мястото е „Фабрика Автономия“, а останалите артисти са Omori и XI-N. Входът е свободно дарение. В петъчното издание на „Аларма“, в началото на предаването, можете да чуете и повече по темата от инициатора на събитието – Amek Collective.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Джакомо Пучини

Три шедьовъра на Пучини на българска сцена

В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..

публикувано на 23.11.24 в 08:00

Пето издание на фестивала ТрансАрт

Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..

публикувано на 22.11.24 в 10:50
Виолончелистът Христо Танев

"Тембри и нюанси" – концерт на Симфоничния оркестър на БНР

Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..

публикувано на 22.11.24 в 07:25

"Изповед на един син" – музика, в която откриваме себе си!

"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..

публикувано на 21.11.24 в 08:35

"Кварто" и Емануил Иванов с творби на Брамс и Шостакович

Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...

публикувано на 20.11.24 в 08:45