В допълнение към коледното и новогодишно настроение театър „Ла Моне“ в Брюксел и Операта в Лиеж предложиха на оперните любители две великолепни комични опери на бележити белкантови майстори. В столицата се игра „Дон Паскуале“ на Гаетано Доницети, а в най-големия град от френско говорещата област Валония бе представена „Граф Ори“ на Джоакино Росини.
Новата постановка в Брюксел е на известния френски режисьор Лоран Пели, който е и автор на костюмите. Постановъчният екип включва още сценографката Шантал Томас. Режисьорът разделя спектакъла на две части - преди и след брака на Паскуале с Норина. Декорът в първите две действия е поовехтяла, оскъдно обзаведена всекидневна в дома на ергена. От двете страни на къщата се виждат фасадите на околните сгради на типичен стар квартал в италиански град. Пенсионерът, загърнат в топъл халат седи в удобен кожен фотьойл и чете вестник. Тапетите на стаята са поизтъркани, сиви, а на тавана виси огромен полилей. По всичко личи, че действието е ситуирано през 50-те години на ХХ век. Въртящият се декор ни пренася лесно в стаята на вдовицата Норина, пълна с множество кутии с обувки, луксозни списания, евтини любовни романи. Младата жена съвсем не излъчва добродушие - тя пие, пуши и никак не си дава сметка за болката, която причинява с постъпките си. Ернесто е представен като разглезен мързелив безделник, стремящ се към богатството на чичо си. Доктор Малатеста е облечен в безупречен, елегантен костюм, зад който се крие изкусният обигран интригант. След паузата, когато Норина нахлува в живота на Дон Паксуале, всичко в дома му буквално се преобръща с краката нагоре – това рефлектира и в декора, завъртян на 180 градуса. Бракът има и положителен ефект и къщата се поосвежава, младата булка й придава цвят с луксозни мебели и разкошни букети с ярки цветя. Но спокойната атмосфера изчезва - блъскат се врати, тропа се с крак, чуват се и викове. Продукцията на Лоран Пели е елегантна, стилна, светла, на високи обороти, изпълнена с деликатен хумор и лека меланхолия. Зрителят изпитва искрена симпатия към Паскуале: в стремежа му да изглежда по-млад той дори прави лицеви опори и покрива оголено си теме с перука. От друга страна, младежта е по-скоро самонадеяна, егоистична и брутална. Движенията на солистите и хора са великолепно режисирани от Пели в синхрон с литературния и музикален текст.
Впечатленията ми от музикалните постижения са от спектакъла на 14 декември, в който се изяви първият екип. В главната роля блесна именитият бас Микеле Пертузи. Завършен певец-актьор, италианецът сътвори изключително ярък образ с великолепен белкантов стил и нюансирана, богата на цвят вокална линия. Речитативите бяха много детайлно изработени, а италианският текст на момента можеше да се запише. Певецът създаде добродушен, искрен и симпатичен старец. Микеле Пертузи е образец за благороден, лиричен бас. Миналото лято певецът бе удостоен с престижната белкантова награда „Родолфо Челети“ на фестивала в италианския град Мартина Франка. Преди началото бе съобщено, че Даниел де Нийз е болна и ролята на Норина ще изпълни белгийското сопрано Ан-Катрин Жиле от втория състав. Какво удоволствие бе да се наблюдава изявата на тази толкова талантлива певица. Жиле създаде запомнящ се образ с леещ се, звънтящ глас, воден от певицата с голям вкус и музикалност, сигурна бравурна техника, кристално чиста интонация. В трънливата партия на Ернесто, тестваща безмилостно най-високия теноров регистър, се изяви израсналият в Пуерто Рико испанец Жоел Прието. Млад певец със стройна фигура, притежаващ лек, лиричен глас, обагрен от красив тембър. Тенорът пя с хубава линия, при все че високият му регистър бе малко стегнат. Вокалния квартет допълни белгийският баритон Лионел Лоте - стабилен, релефен, динамичен Малатеста. Запомнящ се бе ефектният дует на героя с Паскуале в трето действие. Бих искал да спомена и изпълнителя на Малатеста от втория състав - великолепния лиричен баритон Родион Погосов, притежаващ глас с изразителен тембър. Руснакът показа перфектна дикция и ярък комичен талант. Оркестърът на Ла Моне под палката на главния му диригент Ален Айтиноглу насити изпълнението с голяма енергия. Балансът със солистите бе чудесен, а ансамблите брилянтни. Открои се и инструменталното соло на тромпета в арията на Ернесто.
С празнично декемврийско турне музикантите от "Виена Шьонбрун Оркестра" пристигат в България – в градовете Пловдив (10 декември), Варна (11 декември), Шумен (12 декември), Велико Търново (13 декември), Русе (14 декември) и София (16 декември – зала "България") . Поради огромния интерес към концерта в София на 16 декември, организаторите..
Новият албум на българската алтернативно група Eagle Post се нарича Dystopian Romance. Той е записан и миксиран през 2023 г. от Георги Малчев (екс-Млък!, Quicksand Surfer, Sativa), а мастърингът е дело на легендарния английски продуцент Pete Maher, работил по продукции на Rolling Stones, Jack White и U2. Автор на текстовете и музиката е..
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
Една много интересна фотографска изложба съчетава фотография, архитектура и разкази на хора, живеещи по покривите. Ще научите къде и докога можете да се..
Как достъпът до точна и проверена информация влияе на социалното приобщаване и благосъстояние? Може ли да бъде причина за маргинализация и как..
Сюжетът на романа "Лешникови градини" поставя сериозни и открити въпроси, без компромиси. Защото тъкмо със задаването на въпроси се открива нов свят,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg