Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Бернар Мари Колтес в Радиотеатъра

БНР Новини
Снимка: pixabay.com

На 27 януари във времето на Радиотеатъра може да чуете пиесата на Бернар Мари Колтес „В самотата на памуковите полета“.
Бернар Мари Колтес е известен френски драматург, починал през 1989 г. от СПИН. Неговите текстове за театър, именно текстове, а не пиеси, са превеждани и играни в много страни. Драматургичният му стил е изучаван в гимназиите във Франция. Той не може да бъде причислен към никое литературно течение или група. Самобитен, затворен и цялостен автор. Текстовете му пазят неговата собствена аура на изключителност и загадка. Литературният му почерк е оригинален, поетичността на езика е на най-високо художествено ниво.
За него френският критик Жил Костаз казва, „че и до днес Колтес си остава самотен, уникален глас, винаги анализиран сам по себе си. Колтес воюва за недисциплината. Той е недисциплиниран като поетика и традиция, трансформациите на мисълта и логиката му са недисциплинирано резки, непредвидими, неудобни за едно традиционно четящо съзнание“.
Действието на пиесата, която ще чуете след малко се развива „от другата страна на времето“ – в тъмните часове на нощта, когато се срещат Дилър и Клиент и се оплитат в опасна игра за купуване и предлагане, в която властват принципите на страха, желанието и сексуалността.
Патрис Шеро, първият френски изпълнител на ролята на Дилъра, отбелязва: „Най-често употребяваната дума в пиесата е желание. Произнасям го 11 пъти в първата си реплика, а Клиентът го подхваща и го казва още 7 пъти в неговата. … Желанието във всичките му форми, желание за тялото на другия, желание за владение, за непритежание, желание да се разбере и в същото време веднага да се забрави, желание да се приключи веднъж завинаги със себе си и с другия и накрая желание за смърт“.
Ролите в радиопостановката се изпълняват от артистите Любомир Младенов и Иван Налбантов. Режисьор е Цветан Цветков Молловски.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Антиутопията "Восъчко" в ефира на "Христо Ботев"

Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..

публикувано на 01.11.24 в 16:15

Мир, обратното на война

Йохан Волфганг Гьоте – писател, драматург, учен, философ и политик, е роден през 1749 г. И преди, и след неговия живот, човечеството не спира да воюва. Неизвестно защо. Но битките са междуличностни, междудържавни, световни, сякаш неизлечими. С "Ифигения в Таврида" хуманистът Гьоте предлага различно решение. Не случайно мястото на действието е в храма на..

публикувано на 12.09.24 в 11:56
Първото издание на „Под игото“ на български език

Величието на "Под игото": препотвърждаване

На 8 юли в рубриката "Радиоколекция" на Радиотеатъра, започваща в 0.15 часа, тръгва феноменален проект: "Под игото" на Иван Вазов под адаптацията на актьора Руси Чанев. Големият наш артист се заема с начинанието след като преподавателите в българските училища в чужбина му разказали колко е трудно за техните питомци да вникнат в текста на Патриарха..

публикувано на 06.07.24 в 16:15

Седмица на животните в Радиотеатъра за деца

На своите най-малки слушатели Радиотеатърът предлага от 13 до 19 май "Седмица на животните". Животните са герои на много народни приказки, а често и писатели ги вземат за свои персонажи, за да изкажат вълненията и тревогите, които изливат с перото си. Оскар Уайлд например, който със "Славеят и розата" ни разказва за любов, преданост и..

публикувано на 12.05.24 в 09:35

Смислен разговор

"Не те виждам" е саркастична история, която Палми Ранчев разказва лирично. Сарказмът идва от болката по загубата на човешкото, а лириката - от обичта му към човека. Ще ви разсмее и ще ви натъжи. Без никаква автоцензура, авторът говори директно и нарича черното – черно, а бялото – трудно постижимо. Макар да е ситуирана сред безпътицата на..

публикувано на 10.05.24 в 18:02