Фестивалът на модерния балет се организира от центъра по танц „Шалем“ в сътрудничество на израелското министерство на културата и спорта и е част от световна верига за международни хореографски фестивали. По традиция фестивалът има конкурсна програма за хореографи, в която тази година има участници от 8 страни. В различните трупи, които ще се състезават, а също в спектаклите извън конкурсната програма, участват около 100 балерини и балетисти. Директори на международни фестивали от цял свят ще избират кого да поканят на своите конкурси. В рамките на международната балетна седмица е предвиден и майсторски клас за обучение на журналисти, които искат да пишат за балет. То е под ръководството на Ори Ланкински. Но най-очакваното събитие е световната премиера на българо-израелската продукция, подготвена от хореографа Живко Желязков – създател и директор на софийския център за сценично движение „Дерида“, специално за израелския балетист Цвика Езикиас. Произведението се занимава с границите на мълчанието: мълчанието като инструмент, мълчанието като навик и сблъсъкът на навиците да мълчиш с желанието да нададеш глас. Цвика е тъмнокож, изключително пластичен балетист. Живко Желязков от 2013 г. е председател на гилдията за сценично изкуство в България, хореограф и художествен директор на около 25 произведения, повечето от които са международни копродукции.
„В предните издания на фестивалите ни гостуваха двама представители на балетни центрове от България - единият на танцовия фестивал от Смолян и другият - от „Дерида данс“ от София. Ние самите също многократно пътувахме и участвахме в български фестивали. Първоначално бяхме поканени да направим детска балетна програма в София, а след това съвместна българо-израелска младежка програма. При това няколкогодишно сътрудничество работихме не само в столицата. Тогава ни направиха впечатление нетрадиционните художествени инвенции на Живко Желязков. Това е творец с громен потенциал. Тазгодишният ни фестивал е под „българска звезда“. Готвим се да представим 3 произведения на български автори. Двете са на млади творци, които работят с нашия танцов център, а третият – на Живко Желязков. Първоначално Живко гостува в Ерусалим. След това Цвика репетира в София. Предстои им пак да се срещнат и да поработят преди да покажат танца пред публика. На фестивала ще бъдем свидетели на световната премиера.
Нашият център за танц има 4 направления. Първото е за работа с неинституционални ерусалимски балетни творци. Второто е насочено към различни ерусалимски общности - еврейска, арабска, та дори за силно религиозни зрители, а също и за жени от третата възраст. Третата програма е за професионална подготовка на младежи, напуснали преждевременно училище. При нас изучават да бъдат осветители и озвучители за балетни постановки – много търсени и добре платени професии в цял свят. И четвъртата, но не по важност, е подготвяне на фестивали, симпозиуми, изложби по хореография, както и кратки балетни видеоклипове. В рамките на тази програма с нашата професионална балетна трупа често участваме във фестивали по света и в Израел. Организираме, освен станалия традиционен фестивал на модерна хореография, гостувания на балетни артисти от чужбина, както и на балетисти от страната на столична сцена“ разказа Офра Идел - директор на международния фестивал за модерен балет и на Център за танц „Шалем“ в Ерусалим.
Тази вечер трупата на балет "Арабеск" ще представи на сцената на Музикалния театър първата си за сезона премиера - три танцови миниатюри, обединени от заглавието "Вива ла класика". Заглавието подсказва посоката, в която се насочва "Арабеск". Три заглавия от големия класически репертоар - "Лебедово езеро" от Чайковски, "Дон Кихот" от Рихард Щраус и..
От 10 до 15 декември ще се проведе Софийския международен литературен фестивал в НДК. Дария Карапеткова , координатор на събитието, запознава..
В рубриката "Темите на деня" екипът ни имаше удоволствието да разговаря с Теодора Нишков, известна още като Принц Датски, и доц. д-р Александър Нишков,..
Нобеловият лауреат за литература Юн Фосе пише първата си пиеса "Някой ще дойде" през 1992 година. В края на 90-те пиесите на норвежкия писател започват да..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg