Един от най-реномираните български оркестри – Симфоничният оркестър на БНР, начело със своя главен диригент Марк Кадин, открива новия си творчески сезон на 28 септември от 19.30 часа. Този сезон е по-специален, тъй като е юбилеен – радиосимфониците ще празнуват 70-годишнината от създаването на своя оркестър. 12 концерта, разделени в два концертни цикъла, ще предложат те на своите почитатели, а акцентът в тях ще падне върху младите таланти, които в момента устремно завладяват световните сцени. Нека пожелаем успех на музикантите и техния главен диригент – да се радват на пълни салони и много почитатели!
Разбира се, програма „Христо Ботев“ и тази година ще спази хубавата традиция да излъчва директно всички концерти, за да могат онези, които нямат възможност да присъстват в залата, да се насладят на изкуството на радиооркестъра. Програмата на първия за сезона концерт включва три творби, всяка от които е по свой начин забележителна.
Симфонията в сол мажор е един от върховете в творчеството на Дворжак. В нея явно се усеща националното начало. В симфонията няма драматизъм и остри стълкновения, тя се отличава с изключително светло светоусещане. Обръщайки се към традиционния четиричастен цикъл, композиторът оригинално интерпретира всичко, което го изгражда. Това произведение пленява слушателите както със своето мелодическо богатство и стройността на формата си, така и с ярко изразения чешки национален колорит и зряло майсторство. Макар четиричастният цикъл да изглежда традиционен, при внимателно слушане се забелязва известна свобода на трактовката на класическите традиции, която отличава Осмата от другите симфонии на композитора. В нея няма драматични взривове и напрегната борба – навсякъде се разлива ярка светлина. Само понякога безметежните настроения се засенчват от моменти на размисъл, а картините на народното веселие – от елегични епизоди.
Анна Цибульова е родена през 1990 г. в Първомайск, Украйна. Заниманията си по музика започва най-напред под ръководството на своята майка. През 1996 г. постъпва в Детската музикална школа в Нижни Архиз, след това – от 2000 до 2003 учи в музикалното училище „Дмитрий Шостакович“ във Волгодонск, (в класа по пиано на Елена Воробьова) и при проф. Людмила Рошчина – Централното музикално училище при Московската консерватория, където завършва през 2009 година със златен медал, а впоследствие и в самата Московска консерватория.
Анна Цибульова е лауреат на редица международни конкурси в Русия, Италия, Германия и други страни. През 2012 става лауреат на Международния конкурс на името на Емил Гилелс в Одеса, където е удостоена с първа награда, както и на международния конкурс за пианисти в Хамаматцу, Япония. През 2015 г., на 18-о издание на един от най-престижните конкурси за пианисти – в град Лийдс, Великобритания, Анна Цибульова завоюва първа награда и 20 000 британски лири. По този повод Председателката на журито на конкурса – Фани Уотърмен – каза: „Това беше наистина забележителен конкурс, а участниците му – измежду най-добрите млади пианисти в целия свят. Да се чуе талант от ранга на този на Анна – това означава, че можем да бъдем сигурни, че конкурсът още дълги години ще продължи да открива за света велики пианисти“.
Макар и все още много млада, Анна Цибульова има обширен и разнообразен репертоар, включващ творби на Скарлати, Бах, Моцарт, Бетовен, Менделсон, Шуман, Лист, Шопен, Брамс, Сен-Санс, Чайковски, Рахманинов, Метнер, Прокофиев и много други. Освен като солист, тя участва и в състава на редица камерни ансамбли (дуети, триа, квартети и квинтети). Гастролира в много градове на Русия със солови рецитали и участия в концерти с оркестър, свири редовно и в залата на Московската консерватория.
В звуковия файл чуйте разговора на Светлана Димитрова с Марио Ангелов - продуцент Симфонична музика в БНР, за звукозаписните планове на оркестъра.
Австралиецът Саймън Бони (р.1961, Сидни) и групата му Crime & The City Solution пристигат за първи у нас в понеделник, на 2 декември, за да изнесат специален акустичен концерт в зала "Сингълс" на НДК (вход А4, дясно), който е част от зимното им турне Acoustic in Europe . Формацията е емблематична както за австралийската..
Две от късните реформаторски опери на Кристоф Вилибалд Глук бяха изпълнени в две водещи белгийски музикални институции – във Фламандската опера в Антверпен се игра "Ифигения в Таврида", а в концертната зала Bozar в Брюксел зрителите видяха "Орфей и Евридика". През XVIII век в оперния жанр се установява традиция вокалните партии да са подчертано..
На сцената на Държавната опера във Варна зрителите ще имат възможността да се насладят на опера-мюзикъла "Калас и Онасис". Вдъхновен е от необикновения живот и любовта между оперната дива Мария Калас и корабния магнат Аристотел Онасис. Сюжетът е изграден върху действителни факти. В спектакъла има силни страсти, повлияни от..
"Чувствам се спокойна. Нищо не дължа на никого. Това, което съм – благодаря на майка си и баща си… Господ ме е помазал, че ми е дал някакъв талант, аз не съм злоупотребила с това, напротив, доразвила съм го, за да Му благодаря по някакъв начин" – това заявява една от легендите в българското оперно-изпълнителско изкуство у нас и по света –..
Бубакар Траоре (р.1942, Кайи) е истинска легенда на музиката в Мали, а оттам – и в световен мащаб. Името му нареждаме до тези на Али Фарка Туре , Амаду и Мариам и Салиф Кейта , а пътят му в музиката е достоен за филм. Започва като един от най-обещаващите футболисти на Мали ( интересно съвпадение е, че и днес, като напишете "Boubacar..
Усмихнат, непринуден, дружелюбен, безкрайно земен и джентълмен – такъв видяхме Начо Герерос по време в първата му публична поява у нас. Известният испански..
"Чувствам се спокойна. Нищо не дължа на никого. Това, което съм – благодаря на майка си и баща си… Господ ме е помазал, че ми е дал някакъв талант, аз не..
На сцената на Държавната опера във Варна зрителите ще имат възможността да се насладят на опера-мюзикъла "Калас и Онасис". Вдъхновен е от..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg