Мърморещи музиканти, огромни дългове и липса на публика – така изглеждаше преди две години Израелският камерен оркестър – състав, основан от Гари Бертини, който е създал и Израелската опера. Предстоеше оркестърът да бъде закрит. Той беше в тежест на общината на Тел Авив. Меломаните го отбягваха. Тогава в медиите се появи материал за израелския млад диригент Ариел Цукерман, който оглавил оркестъра в малък град край Мюнхен и любителите на музиката в големия музикален център започнали да пътуват за всеки негов концерт, а залите на концертите му били препълнени. Разбира се, в Израел не може да му предложат немската заплата, но предизвикателството да съживиш някога легендарния състав го привлече.
Най-напред диригентът предложи на телавивската община да осигури достойни пенсии на досегашните музиканти. Използвайки познанствата си с млади израелски оркестранти, които свирят в чужбина, и след сериозни конкурси за студенти в последните курсове на консерваторията, Цукерман направи съвършено нов оркестър. Солисти са отново израелци, които свирят навън, а се връщат за ваканции или семейни тържества в страната.
В Израел много обичат операта. В репертоара на обновения оркестър има много концертни представления на опери. Концерна зала за проявите му е една от залите на известната телавивска картинна галерия. Наблизо е и един от архитектурните резервати на града. Много често концертите започват с екскурзия из залите на галерията или по улиците на Тел Авив и свързват художествени или архитектурни стилове с музикалните, влизащи в програмата на дадения концерт. Специална лектория, насочена към студенти в немузикалните висши учебни заведения и млади хора между 20 и 30 години, обхваща една аудитория, която е извън музикалното образоване. В абонаментите за концерти в една от най-популярните агенции започват да включват и поне 3 концерта на оркестъра на година.
Публиката започна да се връща в залите на оркестъра. Поканите за гастроли из цялата страна и в чужбина също не закъсняха. Сега Израелският камерен оркестър е една от най-бързо развиващите се и много привлекателните за младата публика институции. При това концертите му рядко завършват с последните акорди от бисовете. Обикновено голяма част от слушателите остават за поговорят за музиката, която са слушали или въобще за изкуството. Това е много важно и при съставянето на програма за следващите сезони, а също понякога предизвиква допълнителни концерти с произведения предложни от зрителите.
Тази вечер трупата на балет "Арабеск" ще представи на сцената на Музикалния театър първата си за сезона премиера - три танцови миниатюри, обединени от заглавието "Вива ла класика". Заглавието подсказва посоката, в която се насочва "Арабеск". Три заглавия от големия класически репертоар - "Лебедово езеро" от Чайковски, "Дон Кихот" от Рихард Щраус и..
От 10 до 15 декември ще се проведе Софийския международен литературен фестивал в НДК. Дария Карапеткова , координатор на събитието, запознава..
В рубриката "Темите на деня" екипът ни имаше удоволствието да разговаря с Теодора Нишков, известна още като Принц Датски, и доц. д-р Александър Нишков,..
Нобеловият лауреат за литература Юн Фосе пише първата си пиеса "Някой ще дойде" през 1992 година. В края на 90-те пиесите на норвежкия писател започват да..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg