В „Изпята поезия“ откриваме темата за труда и работата в музикалната лирика у нас и по света. Заедно с песенни поетични картини на Валери Петров и Пол Саймън, звучат записи на „Стийли Ден“, „Ролинг Стоунс“, Панайот Панайотов, Брус Спрингстийн, Боб Дилън, „Пластик Оно Бенд“ и „Бийтълс“.
Песента A Hard Day's Night (Нощ след тежък ден) избираме за увертюра. Изпълнението на „Бийтълс“ от 1964 г. ни води към нощта, дошла след тежък работен ден – основният акцент в текста на Ленън и Маккартни. Заглавието на песента дава име на първия албум на групата, в който всички песни, музика и текстове са създадени само от членове на „Бийтълс“. Думите на A Hard Day's Night може би учудват някои, но знаем, че преди да достигнат световна слава, „Бийтълс“ имат зад себе си години на тежък труд, работа при недобри условия и мизерно заплащане. Изобщо не е поза, още по-малко – лицемерие, че работата, трудът, работещите хора недвусмислено присъстват в песенни текстове на Джон и Пол. Парчето Lady Madonna (Лейди Мадона) е добър пример за това. Жизнерадостното, уж купонджийско настроение в музиката на „Лейди Мадона“ е в контраст с думите на песента, далеч не така забавни. В записа авторът Пол Маккартни въодушевено свири пиано партията и пее открай докрай за Lady Madonna – неспирно работеща от зори до мрак жена, която трудно свързва двата края. В интервю от началото на 21-ви век Пол обяснява, че още от малък в съзнанието му стои работещата жена, работничката. Затова и присъства като персонаж в негови песни. Спомня си, че когато е бил дете, в Ливърпул е имало много ирландки и повечето от тях са извършвали тежък физически труд. „Лейди Мадона“ е „поклон към женското работническо съсловие… в моите представи се е оформил общ женски образ, с различни имена”, споделя Маккартни. При по-внимателно вслушване разбираме, че той съчетава несретната, бездомна Eleanor Rigby, работната Lady Madonna, лишеното от права тъмнокожо момиче в алегоричната Blackbird, образа на майката на Пол: Mother Mary, за нея чуваме в Let It Be…
С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...
73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..
Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..
Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..
16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
В навечерието на освобождаването на поредните трима израелски заложници, според споразумението между Израел и Хамас, разговаряме в "Мрежата" с Димитър..
Преподавателката във Факултета по математика и информатика на Софийския университет коментира идеята на министъра на образованието и науката Красимир..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg