Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Красимира Стоянова и Хуан Диего Флорес в "Лукреция Борджия" от Залцбург

БНР Новини
Диригентът Марко Армилиато, Красимира Стоянова и Хуан Диего Флорес
Снимка: Marco Borrelli/ Salzburger Festspiele

В съботната вечер предлагаме запис на едно от най-ярките събития от програмата на Залцбургския фестивал миналата година. През лятото на 2017 опероманите със затаен дъх очакваха последната седмица на фестивала заради двете концертни изпълнения на „Лукреция Борджия“ от Гаетано Доницети, дирижирани от Марко Армилиато на 27 и 30 август, в които блестяха суперзвезди: великолепната българка Красимира Стоянова и несравнимият перуанец Хуан Диего Флорес. Билетите бяха разпродадени светкавично, специалистите предричаха триумф. Американският сайт OperaWire предварително избра Красимира Стоянова за „артист на седмицата“, а неговият кореспондент Франсиско Саласар написа, че звездният състав включва Флорес и Абдразаков, но Красимира Стоянова в главната роля е тази, която всички очакват. Саласар припомни „зашеметяващите и незабравими интерпретации“ на Стоянова в някои от емблематичните партии на Джузепе Верди, Рихард Щраус и веристите, както и факта, че тази уникална певица освен с изумително трогателните си интерпретации е известна с това, че се стреми да следва стриктно написаното в партитурата. „Лукреция Борджия е една от най-трудните белкантови роли заради вокалния диапазон и колоратурни пасажи, както и заради сложния и понякога непривлекателен характер на героинята. Стоянова ще има шанса да демонстрира както виртуозната и драматичната си сила, така и прекрасните вокални качества. Тъй като е певица, която работи усилено, за да вникне в намеренията на композитора, ще бъде интересно да се види какъв вариант на финала ще избере...“.

След концертните изпълнения на „Лукреция Борджия“ на 27 и 30 август 2017 в Голямата фестивална зала на Залцбург европейската критика откликна възторжено. В сайта bachtrack.com Даниел Урл отбеляза, че „триото протагонисти е било изключително луксозно“. Според него „Стоянова е много надеждна и благородна Лукреция с красив, богат тембър и много емоционална актьорска игра... Тя се справи изненадващо добре с многото колоратури. Нейната Лукреция бе по-скоро чувствителна майка, отколкото гневен убиец, което се оказа добър избор“. Критикът завършва своя отзив със свидетелство, че изпълнителите на „Лукреция Борджия“ са били възнаградени с бурни овации и ставане на крака.

В Opera Gazet Габи Едер споделя нещо, което можем да прочетем и в някои други материали от сериозни автори, посветени на Красимира Стоянова: „Това последно изпълнение от Залцбургския фестивал – 2017, демонстрира една специфична характеристика на съвременния оперен свят. Има сопрани, които пеят добре и притежават мощна PR-техника, която ги задържа в статуса на диви „на върха на класациите“. И има сопрани, които не притежават подобни механизми, но пеят много по-хубаво и би трябвало да заслужават титлата „дива“ заради техните способности и изкуство! Българката Красимира Стоянова принадлежи към втората категория. Тя има невероятно обширен репертоар – от белкантови роли до Верди и Пучини, от Рихард Щраус до по-малко известни славянски творби. Като Лукреция тя блестеше в това концертно изпълнение. Ролята е изключително сложна, необходими са висши артистични умения, за да се овладеят трудните колоратури, да се предадат достоверно всички промени в настроенията и емоциите, да се запази драматичната мощ и издръжливостта за два часа и половина. Стоянова притежава всичко това! Тя убеди всички и като зла отровителка, и дори повече като любяща, грижовна майка. Гласът й е сигурен, ясен и силен във всички регистри. Може би финалната ария може да бъде изпята и по-красиво – но от кого? Лейла Генджер и Джоан Съдърланд вече не са на разположение. Стоянова определено е един от най-гъвкавите сопрани днес. И тя прави изкуство заради самото изкуство, не за съмнителни PR-общества...“.

Въпреки малките забележки, които отправиха някои особено взискателни критици към екипа, осъществил концертното изпълнение на „Лукреция Борджия“ в Залцбург, все пак те единодушно определиха тези две вечери като великолепен финал за оперната програма на Залцбургския фестивал – 2017.
Записа на концертното изпълнение от 27 август миналата година в Голямата фестивална зала на Залцбург излъчваме със съдействието на Европейския Съюз за радио и телевизия.

В ролите ще слушате:
Дон Алфонсо д`Есте, херцог на Ферара – Илдар Абдразаков
Дона Лукреция Борджия, негова съпруга – Красимира Стоянова
Дженаро, млад благородник с неизвестен произход – Хуан Диего Флорес
Мафио Орсини, приятел на Дженаро – Тереза Йерволино
Рустигело, таен агент на херцога – Андрю Хаджи
Астолфо, таен агент на Лукреция – Гордън Бинтнър
Хора на Виенската държавна опера и оркестъра на Залцбургския Моцартеум дирижира Марко Армилиато.

Съдържание на операта "Лукреция Борджия" от Гаетано Доницети

Събота, 14 юли, от 20.00 часа



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Виена Шьонбрун Оркестра" започва световно турне от Пловдив

С празнично декемврийско турне музикантите от "Виена Шьонбрун Оркестра" пристигат в България – в градовете Пловдив (10 декември), Варна (11 декември), Шумен (12 декември), Велико Търново (13 декември), Русе (14 декември)  и София (16 декември – зала "България") .  Поради огромния интерес към концерта в София на 16 декември, организаторите..

публикувано на 26.11.24 в 17:35

Новият албум на Eagle Post

Новият албум на българската алтернативно група Eagle Post се нарича Dystopian Romance. Той е записан и миксиран през 2023 г. от Георги Малчев (екс-Млък!, Quicksand Surfer, Sativa), а мастърингът е дело на легендарния английски продуцент Pete Maher, работил по продукции на Rolling Stones, Jack White и U2. Автор на текстовете и музиката е..

публикувано на 26.11.24 в 14:50
Джакомо Пучини

Три шедьовъра на Пучини на българска сцена

В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..

публикувано на 23.11.24 в 08:00

Пето издание на фестивала ТрансАрт

Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..

публикувано на 22.11.24 в 10:50
Виолончелистът Христо Танев

"Тембри и нюанси" – концерт на Симфоничния оркестър на БНР

Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..

публикувано на 22.11.24 в 07:25