Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Фестивалът „Opera Forward” в Амстердам – съдба и осъзнаване

БНР Новини
„Салът на Медуза”
Снимка: Monica Rittershaus

В разгара на сезона – от 13 до 26 март, в столицата на Холандия се състоя третото издание на фестивала „Opera Forward”, организиран от Националната опера. Тази година събитието е хвърлило поглед върху бъдещето на оперния жанр. В различни театри в Амстердам са представени нетрадиционни творби, свързани с мотото „Съдба и осъзнаване”. Дадена е възможност за изява на млади певци и постановчици. Кореспондентът на „Неделен следобед” в Белгия - Милен Венков, е посетил няколко фестивални вечери и споделя с българските слушатели впечатленията си от три постановки.
Откриването на „Opera Forward” е било със сценична реализация на ораторията „Салът на Медуза” на немския композитор Ханс Вернер Хенце. Режисьор и художник на декора, костюмите и осветлението - Ромео Кастелучи, диригент – Инго Мецмахер. Милен Венков отбелязва, че Кастелучи е подчертал актуалността на сюжета, свързвайки трагичната съдба на корабокрушенците от „Медуза” с тази на хилядите съвременни загинали мигранти, пресичащи с лодки Средиземно море в търсене на сигурност.
Втората постановка, посетена от нашия кореспондент, е била представена в малкия театър De Meervaart на 24 март. В една вечер са изиграни две едноактни творби: ироничната опера „Trouble in Tahiti” („Тревога в Таити”) на Ленард Бърнстейн от 1952 година - сатирична критика на американската средна класа и „Clemency” („Милосърдие”) на шотландския композитор Джеймс МакМилан, създадена през 2011 и базирана върху библейския сюжет за бездетните Сара и Авраам. Според Милен Венков постановката на младия американец Тед Хъфман е била много динамична. Неговите сътрудници - италианките Елена Дзампарути (декор) и Джизела Капели (костюми), са победителки в тазгодишния конкурс за млади художници, организиран от Националната опера в Амстердам. Диригентът също е бил много млад - многообещаващият британец Дънкан Уорд.
На 25 март г-н Венков е посетил и спектакъла на „Смъртта на Орфей” – опера на италианския композитор Стефано Ланди, един от представителите на Римската барокова школа. Създадена 15 години след „Орфей” на Клаудио Монтеверди, тази творба е своеобразно продължение – интригата при Ланди започва оттам, откъдето завършва историята при Монтеверди. „Смъртта на Орфей” е последната постановка на Пиер Ауди в качеството му на директор на Националната опера в Амстердам. От септември 2018 той ще оглави престижния фестивал в Екс-ан-Прованс. „Удоволствие както за ухото, така и за душата” – така определя Милен Венков този спектакъл, в който работата на Ауди е била много стилна, естетична, белязана от символизъм, с умело използване на съвременни похвати. Солистите са музицирали заедно с камерна формация от състава на прочутия бароков ансамбъл „Лиричните таланти”, дирижирани от Кристоф Русе.
„Спектаклите от третото издание на фестивала „Opera Forward” преминаха в по-раздвижена атмосфера в сравнение с обикновени представления от сезона. След всяка опера се провеждаха разговори с музикантите и с постановъчните екипи, в които се включваха и зрителите. А присъствието на много тийнейджъри и млади хора ме кара с увереност да погледна към бъдещето на оперния жанр” – оптимистично завършва отзива си Милен Венков. Подробности за трите постановки можете да научите от звуковите файлове.











Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Виена Шьонбрун Оркестра" започва световно турне от Пловдив

С празнично декемврийско турне музикантите от "Виена Шьонбрун Оркестра" пристигат в България – в градовете Пловдив (10 декември), Варна (11 декември), Шумен (12 декември), Велико Търново (13 декември), Русе (14 декември)  и София (16 декември – зала "България") .  Поради огромния интерес към концерта в София на 16 декември, организаторите..

публикувано на 26.11.24 в 17:35

Новият албум на Eagle Post

Новият албум на българската алтернативно група Eagle Post се нарича Dystopian Romance. Той е записан и миксиран през 2023 г. от Георги Малчев (екс-Млък!, Quicksand Surfer, Sativa), а мастърингът е дело на легендарния английски продуцент Pete Maher, работил по продукции на Rolling Stones, Jack White и U2. Автор на текстовете и музиката е..

публикувано на 26.11.24 в 14:50
Джакомо Пучини

Три шедьовъра на Пучини на българска сцена

В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..

публикувано на 23.11.24 в 08:00

Пето издание на фестивала ТрансАрт

Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..

публикувано на 22.11.24 в 10:50
Виолончелистът Христо Танев

"Тембри и нюанси" – концерт на Симфоничния оркестър на БНР

Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..

публикувано на 22.11.24 в 07:25