Към края на първото десетилетие на най-новия ни век се състоя премиера на очарователен филм, който изглеждаше да бъде печеливш, интересен, потребен на онези, за които е бил предназначен - поколението, отъждествявано с апогея на рок музиката, а защо не - и неговите наследници. Това е филмовата продукция The Boat That Rocked, в буквален превод „Корабът, който свиреше рок”, „рокираше”, тъй да се каже. По планетата филмът е представян с различни заглавия: В САЩ името е „Пиратско радио”, „Радио рок революция” - в Германия, във Франция – „Добро утро, Англия”. Българското заглавие е кратко и ясно: „Рок радио”. Филмът, по сценарий и режисура на Ричард Къртис в комедиен план описва времето на пиратските радиостанции във Великобритания, които нелегално са излъчвали рокмузика, посрещана зле от по-възрастните хора /не всички/ и почти официално обявена за „зло” от властите и държавната радиостанция на Острова. Факт, чието доказателство е безспорно, имайки предвид оскъдното присъствие на рок изпълнения и песни в програмите на Би Би Си между 1962-ра и 1968-ма година. Не, че по същото време в България и Българското радио бе по-различно, но все пак, там, където тази музика се е създавала, е нормално да й се обърне повече внимание. Но не. Така в радиопрограмите са останали встрани Ролинг Стоунс, Джими Хендрикс, Кинкс, Ху и цяла плеяда техни колеги, за да сполети тази съдба по-късно и четиримата от Лед Цепелин... Нещо повече, заради огромния, масов интерес към новата музика от страна на слушателите, правителството повежда война с пиратските радиа и нелегалното разпространение на рок музиката чрез радиоефира. А легално разпространение няма… След упорита борба остава само една радиостанция, излъчваща денонощно рок. Намирала се е на изоставен навътре в Северно море кораб, откъдето са провеждани радиоемисиите. След различни прокламации и заплахи се стига до приемане на законов /!?/ текст, който забранява нерегламентираното радиоизлъчване по крайбрежието, защото... това заплашва радиовръзките с рибарските морски съдове, движещи се наоколо. Накрая, корабът - платформа за нова музика е потопен. „Вражеското” пиратско радио замлъква. Завинаги. История, по-близка до реалната истина, отколкото мечтата.
Няколко десетилетия по-късно, тези събития, оказва се, вълнуват единици у нас и по света. Прагматизмът днес е взел връх над емоцията, сантимента, рок носталгията (ако изобщо има някъде такава). С вложените в него 50 милиона долара и възвърнатите с мъка 36, филмът „Рок радио” в бившите рок-обетовани земи е финансов провал. Не намира достатъчно публика. „Няма хора”, казва един анекдот. От друга страна „обществото прощава на престъпника, но не и на мечтателя”, според Уинстън Чърчил. Започвам да разбирам: в наши дни „Рок радио” може да послужи само за събуждане на някой-и-друг спомен у навлезлите в чаровна възраст почитатели, живели в зората и зенита на неподправения, потънал в дълбините самобитен рок.
P.S.
Днес в дигиталния безкрай срещаме и радиостанции, (някои от тях - 83 годишни), неусетно придобили силуета на стария корсар: онова Рок радио.
Кръгът се затваря.
Вселената се разширява.
неделя, 21 януари от 17 часа
Австралиецът Саймън Бони (р.1961, Сидни) и групата му Crime & The City Solution пристигат за първи у нас в понеделник, на 2 декември, за да изнесат специален акустичен концерт в зала "Сингълс" на НДК (вход А4, дясно), който е част от зимното им турне Acoustic in Europe . Формацията е емблематична както за австралийската..
Две от късните реформаторски опери на Кристоф Вилибалд Глук бяха изпълнени в две водещи белгийски музикални институции – във Фламандската опера в Антверпен се игра "Ифигения в Таврида", а в концертната зала Bozar в Брюксел зрителите видяха "Орфей и Евридика". През XVIII век в оперния жанр се установява традиция вокалните партии да са подчертано..
На сцената на Държавната опера във Варна зрителите ще имат възможността да се насладят на опера-мюзикъла "Калас и Онасис". Вдъхновен е от необикновения живот и любовта между оперната дива Мария Калас и корабния магнат Аристотел Онасис. Сюжетът е изграден върху действителни факти. В спектакъла има силни страсти, повлияни от..
"Чувствам се спокойна. Нищо не дължа на никого. Това, което съм – благодаря на майка си и баща си… Господ ме е помазал, че ми е дал някакъв талант, аз не съм злоупотребила с това, напротив, доразвила съм го, за да Му благодаря по някакъв начин" – това заявява една от легендите в българското оперно-изпълнителско изкуство у нас и по света –..
Бубакар Траоре (р.1942, Кайи) е истинска легенда на музиката в Мали, а оттам – и в световен мащаб. Името му нареждаме до тези на Али Фарка Туре , Амаду и Мариам и Салиф Кейта , а пътят му в музиката е достоен за филм. Започва като един от най-обещаващите футболисти на Мали ( интересно съвпадение е, че и днес, като напишете "Boubacar..
Усмихнат, непринуден, дружелюбен, безкрайно земен и джентълмен – такъв видяхме Начо Герерос по време в първата му публична поява у нас. Известният испански..
"Чувствам се спокойна. Нищо не дължа на никого. Това, което съм – благодаря на майка си и баща си… Господ ме е помазал, че ми е дал някакъв талант, аз не..
На сцената на Държавната опера във Варна зрителите ще имат възможността да се насладят на опера-мюзикъла "Калас и Онасис". Вдъхновен е от..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg