Руският композитор Александър Зацепин (роден на 10 март 1926г. в град Новосибирск), станал известен с музиката си за над 120 игрални филма, (измежду които комедията „Диамантената ръка”, добре позната на българският зрител от 1968 г. на режисьора Леонид Гайдай) и над 10 анимационни (сред които „Ну, Погоди” - Епизод 2), е получил множество награди и отличия за творчеството си. Някои от тях са „Почетен артист на Руската федерация”, „Народен Артист на Русия”, Орден за „Заслуги към Отечеството”, Медал за „Трудово Отличие” и много други признания. Освен като композитор на филмова музика, е работил и с най-известните руски певци на своето време и е написал над 300 песни.
В зората на кариерата си, певицата Алла Пугачова има честта да бъде поканена от талантливия композитор да изпълни негови песни, като част от саунтрака към филмите „Центърът от небето”, „Готвачът и певицата”, „Фантазиите на Веснухин”, „Жената, която пее”, „Смелият Ширак”, „Между небето и земята”, „31 юни” и „Хвърлянето на топката или всичко започна в събота”.
Записите на тези песни са направени в периода от 1975 до 1978 година, а по-късно издадени като сборен албум.
Слушайки ги, се наслаждавам на професионализма, умереността и скромността на двамата творци.
Тя - начинаеща певица, той - вече утвърден композитор.
Богатите оркестрации на песните, в съчетание с чистият тембър и интониране на певицата, се обединяват великолепно без излишна показност и маниер.
В своята младост, тогава когато Алла Пугачова е била на 26-29 години, а гласът й е бил свеж, невинен и необременен от следите на времето, стилът й - лишен от излишни ефекти и орнаменти, бих нарекла изпълнения й забележителни, а този албум висококачествен!
За професионализма и таланта на маестро Александър Зацепин не се осмелявам да говоря и да анализирам, защото те са безспорни. Бих могла да го сравня с други филмови композитори от европейски и презокеански държави, но ще избегна сравненията умишлено.
Творческият тандем на Александър Зацепин и Алла Пугачова се нарежда в редиците на класическите образци в руската популярна музика, а защо не и в световната.
Вярвам, че този албум, който имам удоволствието да ви представя, би донесъл радост не само на русофилите, но и на останалите слушатели, а песните от него спокойно можем да наречем евъргрийни.
Защо избрах да представя точно този руски композитор? От емоционални, сантиментални подбуди и спомени.
Може би е било през 1977-78 г. когато композиторът Александър Зацепин е бил на гости вкъщи, при родителите ми. Тогава аз пет- шестгодишна, го гледах отдолу нагоре подпряна на стената в коридора, а той ми се усмихваше... единственото, което ми се е запечатало в съзнанието.
Моят баща (композитора Ангел Заберски) наричаше Саша Зацепин приятел и навярно са били. Жалко, че навремето, когато ми е разказвал подробности, не съм го слушала с внимание, а сега го няма вече, за да го попитам отново...
Но аз, от своя страна с възхищение ще споделя една малка част от голямото творчество на руския композитор с вас!
Заповядайте, заедно да чуем песните на Александър Зацепин в изпълнение на младата тогава Алла Пугачова.
четвъртък, 18 януари от 11 часа
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя..
В студиото на "Семейно радио" изгрява слънце от любов по време на гостуването на фамилията на актьора и баща за пример Димитър Иванов-Капитана...
Как политиците трупат гласоподаватели през конспиративни теории и дезинформация, коментира във "Въпреки мрежата" по програма "Христо Ботев" Тодор..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg