Започна 12-ят киносезон на Метрополитън, който ще ни предложи бляскава огърлица от великолепни оперни вечери, три от които с участието на голямата българска оперна звезда Соня Йончева. Цялата програма на сезон 2017/2018 вижте тук. А какво се случва "зад кулисите" по време на спектаклите?
Бях в Ню Йорк, за да направя репортажи за вестник Svenska dagbladet и за шведското списание „Опус“. Бях изумен каква голяма организация стои зад създаването на такъв спектакъл! В малко помещение под покрива на този голям оперен театър се събраха всички оператори и директорът на продукцията Гари Халворсън, който е много уважавана личност. В Метрополитън ми казваха: „Той е голяма работа!“ Мисля, че в салона бяха разположени 25 камери. И всички 25 оператори бяха дошли в малката стая, която приличаше на космически кораб. С голям екран, който следи изображенията на всички камери. И маестро Халворсън, който свободно чете партитури, мина партитурата такт по такт. Тук ще снима камера 1, камера 2, камера 7 и т.н. Мислех си, че ще бъде доста смущаващо присъствието на всички тези камери по време на представлението, но те бяха разположени много умно в залата...
Освен това има два големи буса – един за оборудването за прожекцията на спектакъла и още един за предаванията по време на антрактите. В тях обикновено се правят интервютата с изпълнителите и постановъчния екип. Дебора Войт, Рене Флеминг им задават въпроси: „Какво беше за теб това? А спомняш ли си как направихме заедно онова?“ Тези интервюта също се репетират много добре. И си има специален екип за тях. И знаете ли кой ръководи всичко това от началото до края, във всяка пряка прожекция? Самият директор на Метрополитън Питър Гелб. Аз бях наистина изумен! Успях да го видя в действие, както и да разговарям с него. Попитах го какво е финансовото измерение на всичко това. Дали преките прожекции биха могли да имат т.нар. канибалски ефект върху театъра, да погълнат неговата собствена публика, която отива в кината. Той ми отговори: „Да, би могло да има такъв ефект, но също така много туристи пристигат в Ню Йорк, за да видят театъра, в който са „били“ на преките прожекции по света. Репутацията на театъра нарасна много в резултат от това!“ И аз наистина срещнах много шведи в залата на Метрополитън. В Швеция преките прожекции са много популярни, много хора ги посещават! Има огромен интерес и често спектаклите се повтарят на запис – втори, трети, четвърти път, разказа шведският журналист Бо Льовендал пред микрофона на предаването за музикално-сценични изкуства и културен туризъм "Каста дива".
Тази вечер трупата на балет "Арабеск" ще представи на сцената на Музикалния театър първата си за сезона премиера - три танцови миниатюри, обединени от заглавието "Вива ла класика". Заглавието подсказва посоката, в която се насочва "Арабеск". Три заглавия от големия класически репертоар - "Лебедово езеро" от Чайковски, "Дон Кихот" от Рихард Щраус и..
В рубриката "Разговорът" поканихме трима представители на водещи издателства в България, за да споделят своите виждания за литературната 2025 година...
Днес беше опелото на писателя Димитър Коруджиев, който си отиде на 84-годишна възраст. "Градината с косовете" е един от най-известните му книги, както..
2025 година обещава да бъде знакова за културния живот на Пловдив, според Виктор Янков , експерт "Събития и проекти" във фондация "Пловдив 2019". Градът..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg