В съботната вечер ще излъчим цялостен запис на операта „Кармен” от Жорж Бизе продуциран от Decca през 1963 с Регина Резник в главната роля. На 30 август се навършиха 95 години от рождението на американската певица. Родителите й - украински евреи, емигрират в Ню Йорк, където започва и завършва земният път на бъдещата оперна звезда. Учи в Хънтър колидж при Розали Милър, а пръв забелязал безспорната й дарба диригентът Фриц Буш. Тъкмо той извежда Регина Резник на сцената на New Opera Company в дебютната й роля като лейди Макбет във Вердиевия „Макбет” през 1942 година. Следва още един рядък шанс: пее Леонора във „Фиделио” и Микаела в „Кармен” под палката на Ерих Клайбер. Началото на кариерата на сопраното Регина Резник е многообещаващо. Канят я като Сантуца в „Селска чест” на сцената на току-що създадената New York City Opera. След блестяща изява с арията на Елвира от „Ернани” на Верди в ежегодното прослушване на МЕТ започва дълголетната кариера (почти 40-годишна!) на Резник в най-престижния американски театър. Над 300 пъти са я аплодирали възторжено там! Дебютът обаче е сериозно изпитание за вокалните и артистични качества на Регина. Изпитание най-вече за характера й! Налага се да замести в последния момент не кой да е, а звездата на МЕТ Зинка Миланова като Леонора в „Трубадур”. Отзивите за представянето на 22-годишната нюйоркчанка са много окуражаващи: „Тя притежава безспорни качества на бъдеща оперна прима”, пишат в американския печат. „Силен ясен глас с изключителна гъвкавост и мощ, така необходим за виртуозните пасажи в партията на Леонора. Усеща се свежестта, жизнената сила, а актьорските качества на Резник предизвикаха бурни овации в МЕТ”. Това е времето, когато сравнявали драматичното сопрано с Роза Понсел. В следващите години Регина Резник изпълнява над 20 главни роли в опери на Моцарт, Вагнер, Верди, Рихард Щраус, Пучини… А на диригентския пулт са майстори от ранга на Клемперер, Бруно Валтер, Джордж Сел, Фриц Райнер, Ерих Лайнсдорф… През 1953 на Байройтския фестивал Регина Резник триумфира като Зиглинде във „Валкюра”. Диригентът Клеменс Краус я съветва да пробва силите си в мецосопрановия репертоар. „Това бе необикновено приключение за мен”, разказва Резник. „Съпътствано със съмнения относно правилността на избора, но и с надежда. Изпитах сладостен трепет от досега с нещо ново. С нови образи, някои от които след време се превърнаха в любими и ми донесоха не по-малко слава. Като сопрано критиците не пропускаха да отбележат впечатляващите низини, усещането за метал, дълбочина… Когато преминах към мецосопрановите роли възкликнаха: Какви блестящи височини!”, спомня си Регина Резник в интервю за Таймс от 1967. Четири години по-рано, на върха на славата, американската певица участва в записа на „Кармен” - една от любимите й и по всеобщо мнение най-ярки роли! Специалистите определят Регина Резник като идеалната Кармен: непримирима, изкусителна, непредсказуема, без следа от баналност и вулгарност. Ще имате възможност да се насладите на великолепния запис на шедьовъра на Бизе. Партньори на Регина Резник са Марио дел Монако, Том Краузе, Джоун Съдърланд, Робер Жай… С участието на хора на Женевската опера и оркестъра на Романска Швейцария. На диригентския пулт - Томас Шипърс.
Съдържание на операта
събота, 23 септември от 20 часа
С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...
73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..
Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..
Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..
16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
В навечерието на освобождаването на поредните трима израелски заложници, според споразумението между Израел и Хамас, разговаряме в "Мрежата" с Димитър..
Преподавателката във Факултета по математика и информатика на Софийския университет коментира идеята на министъра на образованието и науката Красимир..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg