Моделирайки пъстрия колаж на това фестивално лято, нека да си спомним, че то започна с откриването на фестивала „Opera Open“ на сцената на Античния театър в Пловдив. Кулминацията на този летен форум, на най-значимото събитие от програмата му беше премиерата на операта „Силата на съдбата“ от Верди – постановката на Фондация „Театро Реджо Ди Парма”.
Постановката – режисура, костюми, сценография, осветление, е на Стефано Пода – едно от световните имена! Неизброими са постановките му най-вече на оперни заглавия на най-големите сцени по света. Сред най-емблематичните от последните години са „Тристан и Изолда“ на Вагнер на Майските музикални тържества във Флоренция, „Фауст“ в Театро Реджо Торино, „Таис“ на Масне… Малко преди да дойде в България е бил в Китай, а предстои с негова постановка да бъде открит новия сезон в Торино.
Трудно е да обясниш една постановка, в която се играе със светлини и сенки, с цветове, тонове и полутонове, които кореспондират със състоянието на героите. Хорът също е част от цялото действие, дори и да не е включен от автора в него. Нямаше и сантиметър от сцената, който да не беше използван. Понякога само лъч светлина изваждаше от мрака детайла, който е свързан с певеца. Останалите в полумрак тела рисуваха болките и страданията на света. Иначе декорът беше съвсем пестелив – два огромни правоъгълника, които се разместваха и образуваха ту стена, ту оформяха кръст, през който преминаваха изпълнителите, като портал към божествената безкрайност. Бяло, черно и сиво бяха цветовете и само кървавата дреха на Прециозила изтегляше онази червена нишка, водеща героите по пътя, отреден им от съдбата. Перфектна, стилна и прецизна работа на диригента Диан Чобанов, който ръководеше целия състав с размах, но и с грижа към детайлите и музикалните акценти. Силна изява на хора, подготвен от Драгомир Йосифов. Божествена Таня Иванова! Цялото действие, цялото й присъствие на сцената водеше към Сцената в манастира – от първото й явяване с предчувствието за обречеността на любовта й, през арията Son giunta, емоционалното признание в дуета с падре Гуардиано до покаянието в молитвата La Vergine degli angeli. Коронната ария Pace mio Dio, беше поставена като танц на смъртно ранена птица. Изумително изпълнение, сподели музикалният журналист и продуцент в програма „Христо Ботев“ на БНР Светлана Димитрова пред микрофона на предаването за музикално-сценични изкуства и културен туризъм "Каста дива".
В програмата „На бис“ на Античния театър се представят отново най-гледаните и желани от публиката спектакли. На 23-и август Орлин Горанов отбеляза своя 60-годишен юбилей на Античния театър с една от знаковите си роли – на Дон Кихот в мюзикъла „Човекът от Ла Манча” с участието на Мариан Бачев, солисти, хор и оркестър на Опера Пловдив. На 29-и август се представи за втори и последен път събитието на Opera Open 2017 – „Силата на съдбата” от Верди. На 12-и септември ще бъде повторен мюзикълът „Чикаго”, а на 14-и септември Гала спектакъл с най-известните арии, дуети и сцени от вердиеви опери ще отбележи юбилея на маестро Борислав Иванов, основоположникът на Вердиевия фестивал на Античния театър в Пловдив и дългогодишен директор на Пловдивската опера.
Тази вечер трупата на балет "Арабеск" ще представи на сцената на Музикалния театър първата си за сезона премиера - три танцови миниатюри, обединени от заглавието "Вива ла класика". Заглавието подсказва посоката, в която се насочва "Арабеск". Три заглавия от големия класически репертоар - "Лебедово езеро" от Чайковски, "Дон Кихот" от Рихард Щраус и..
В рубриката "Разговорът" поканихме трима представители на водещи издателства в България, за да споделят своите виждания за литературната 2025 година...
Днес беше опелото на писателя Димитър Коруджиев, който си отиде на 84-годишна възраст. "Градината с косовете" е един от най-известните му книги, както..
2025 година обещава да бъде знакова за културния живот на Пловдив, според Виктор Янков , експерт "Събития и проекти" във фондация "Пловдив 2019". Градът..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg