Колкото и да си приличат, музикалните фестивали отразяват много от характера на мястото на провеждането си. Замислени като отваряне към другостта са фестивали от типа на Мар де мусикас в Картахена и до известна степен джазовия в недалечния от там Сан Хавиер.
Като говорим за подобни събития, дали не идеализираме прекалено ситуацията? В ежедневието диалогът между културите на много места се свежда до междуградските автобуси, които превозват сезонните селскостопански работници – напомням, че областта Мурсия и съседната Алмерия са оранжериите на Европа. Как се приемат чужденците, установени наоколо и доколко е необратим междукултурният диалог – това е и темата на разговора ни с Чема Милан, журналист във Валенсианската обществена телевизия. Ето началото на отговора му:
„Наблюдават се в по-общ план тенденции на конфронтиране между регионите – къде по исторически, къде по икономически причини. Напрежението все още не е осезаемо в ежедневното общуване. Хората влизат да пазаруват, любезни са както обикновено, но се усеща витаещото напрежение. И то най-вече благодарение на такива, които по-малко или почти не пътуват. Защото ако пътуват, ще си дадат сметка, че много повече неща ни свързват, отколкото ни делят.“
Изпълнителите, които слушаме, са част от програмата на двата фестивала и от ежедневния плейлист на стрийм Дуенде в радио Бинар - линковете са към кураторски плейлисти. А звучащият в началото Хорхе Пардо можете да видите и на софийска сцена на 20 септември. Освен него звучат и носителят на тазгодишната голяма награда на Мар де Мусикас – кубинският бард Пабло Миланес, китаристът от Валенсия Шимо Тебар, открил както преди 20 години, така и тази година фестивала в Сан Хавиер с джаз-версията си на един любим на малки и големи филмов хит на Хенри Манчини – Розовата пантера, а финалът е с една млада певица от Барселона, с която имах късмета да си общувам веднага след като бе станала известна благодарение на социалните мрежи. Тя се казва Росалия и на Морето на музиките я гледахме заедно с Раул Фернандес – Рефри, китарист и продуцент, оставил своя отпечатък и върху други млади имена, познати ни и от софийска сцена като гостувалата ни миналата година Росио Маркес или Силвия Перес, наше откритие отпреди 12 години, в момента сред най-търсените гласове в Испания, Франция и Латинска Америка.
Концерт на огнените "Файъруинд" и класиците "Мастърплен" предстои в столичния клуб "Джой Стейшън" на 5 декември. Събитието, по време на което родните фенове на хеви метъла отново ще се срещнат с любимите си групи - но за първи път на една сцена, е начално от източноевропейското турне Masters Of Fire . Очакваме могъща приливна вълна от мелодичен..
Австралиецът Саймън Бони (р.1961, Сидни) и групата му Crime & The City Solution пристигат за първи у нас в понеделник, на 2 декември, за да изнесат специален акустичен концерт в зала "Сингълс" на НДК (вход А4, дясно), който е част от зимното им турне Acoustic in Europe . Формацията е емблематична както за австралийската..
Две от късните реформаторски опери на Кристоф Вилибалд Глук бяха изпълнени в две водещи белгийски музикални институции – във Фламандската опера в Антверпен се игра "Ифигения в Таврида", а в концертната зала Bozar в Брюксел зрителите видяха "Орфей и Евридика". През XVIII век в оперния жанр се установява традиция вокалните партии да са подчертано..
На сцената на Държавната опера във Варна зрителите ще имат възможността да се насладят на опера-мюзикъла "Калас и Онасис". Вдъхновен е от необикновения живот и любовта между оперната дива Мария Калас и корабния магнат Аристотел Онасис. Сюжетът е изграден върху действителни факти. В спектакъла има силни страсти, повлияни от..
"Чувствам се спокойна. Нищо не дължа на никого. Това, което съм – благодаря на майка си и баща си… Господ ме е помазал, че ми е дал някакъв талант, аз не съм злоупотребила с това, напротив, доразвила съм го, за да Му благодаря по някакъв начин" – това заявява една от легендите в българското оперно-изпълнителско изкуство у нас и по света –..
Австралиецът Саймън Бони (р.1961, Сидни) и групата му Crime & The City Solution пристигат за първи у нас в понеделник, на 2 декември, за да..
Две от късните реформаторски опери на Кристоф Вилибалд Глук бяха изпълнени в две водещи белгийски музикални институции – във Фламандската опера в Антверпен..
Тази година Европейската лаборатория по физика на елементарните частици (ЦЕРН) отбеляза своята 70-годишнина. ЦЕРН е основан от 12 европейски..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg