Колкото и да си приличат, музикалните фестивали отразяват много от характера на мястото на провеждането си. Замислени като отваряне към другостта са фестивали от типа на Мар де мусикас в Картахена и до известна степен джазовия в недалечния от там Сан Хавиер.
Като говорим за подобни събития, дали не идеализираме прекалено ситуацията? В ежедневието диалогът между културите на много места се свежда до междуградските автобуси, които превозват сезонните селскостопански работници – напомням, че областта Мурсия и съседната Алмерия са оранжериите на Европа. Как се приемат чужденците, установени наоколо и доколко е необратим междукултурният диалог – това е и темата на разговора ни с Чема Милан, журналист във Валенсианската обществена телевизия. Ето началото на отговора му:
„Наблюдават се в по-общ план тенденции на конфронтиране между регионите – къде по исторически, къде по икономически причини. Напрежението все още не е осезаемо в ежедневното общуване. Хората влизат да пазаруват, любезни са както обикновено, но се усеща витаещото напрежение. И то най-вече благодарение на такива, които по-малко или почти не пътуват. Защото ако пътуват, ще си дадат сметка, че много повече неща ни свързват, отколкото ни делят.“
Изпълнителите, които слушаме, са част от програмата на двата фестивала и от ежедневния плейлист на стрийм Дуенде в радио Бинар - линковете са към кураторски плейлисти. А звучащият в началото Хорхе Пардо можете да видите и на софийска сцена на 20 септември. Освен него звучат и носителят на тазгодишната голяма награда на Мар де Мусикас – кубинският бард Пабло Миланес, китаристът от Валенсия Шимо Тебар, открил както преди 20 години, така и тази година фестивала в Сан Хавиер с джаз-версията си на един любим на малки и големи филмов хит на Хенри Манчини – Розовата пантера, а финалът е с една млада певица от Барселона, с която имах късмета да си общувам веднага след като бе станала известна благодарение на социалните мрежи. Тя се казва Росалия и на Морето на музиките я гледахме заедно с Раул Фернандес – Рефри, китарист и продуцент, оставил своя отпечатък и върху други млади имена, познати ни и от софийска сцена като гостувалата ни миналата година Росио Маркес или Силвия Перес, наше откритие отпреди 12 години, в момента сред най-търсените гласове в Испания, Франция и Латинска Америка.
Българският хор "Булгапея" от Брюксел ще започне годината с първия си самостоятелен концерт през 2025 година днес от 18 ч. местно време, информира хорът на Фейсбук страницата си. Концертът ще бъде в брюкселския квартал Лаакен и е организиран от Maison de la création. Концертът на "Булгапея" ще представи българската музика и нейните богатства. Те..
Срещата ни с композиторката Албена Петрович-Врачанска започна с премиера в рамките на фестивала Rainy days в Люксембург на "24 криптографски учения за 6 пиана, 12 изпълнители и 24 ръце", премина през дисертационен труд в НМА "Проф. Панчо Владигеров" и достигна до лична среща на премиерата на Втория ѝ концерт за пиано и оркестър в Първо студио на БНР...
"Във Funkallero сбъднах мечтите си откъм мелодии, които са били в главата ми от много време. Музикантите, с които свирим се влюбиха в тази музика и в това, което правим. Най-хубавото нещо за един творец е да имаш хора, които са на твоя страна и да приемат твоята музика като тяхна си." Това сподели композиторът, пианист, аранжор и бенд лидер Васил..
A сега да станем! Шапки долу! Защото влиза един ритащ същински хард рок колос, класик. Казват, че жив класик бил онзи, дето като го срещнеш, си викаш: "Божичко, тоя още ли е жив!". Да, жив е гигантозавърът, гордо носи името Глен Хюз . Голям приятел на България и герой, който си сверява часовника с миналото в името на бъдещето. А той още го има...
В понеделник, 17 февруари, от 18 часа в концертната зала на Националната музикална академия в София ще се състои официалното представяне на наскоро издадената книга с новооткрити писма на Любомир Пипков до неговите родители от Париж. Писмата датират от края на 20-те и началото на 30-те години на ХХ век, когато големият български композитор е живял,..
В поредното съботно издание "За здравето" използвахме много военни термини, но говорихме по важни теми, може би най-болезнените за родната здравна система..
Комуникационната индустрия позволява много широк обхват от най-различни комуникационни форми – от съвсем стандартните материали, интервюта, статии, до..
"Във Funkallero сбъднах мечтите си откъм мелодии, които са били в главата ми от много време. Музикантите, с които свирим се влюбиха в тази музика и в..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg