Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

На 29 юли от 20 часа – „Любов отдалече“ от Кая Саариахо по либрето на Амин Маалуф, запис от спектакъл на „Метрополитън“ (10 декември 2016)

| обновено на 29.07.17 в 11:45 БНР Новини
Тамара Мъмфорд и Ерик Оуенс в сцена от операта.
Снимка: metopera.org

„Любов отдалече“ е една от четирите опери на Кая Саариахо, всичките по либрето на Амин Маалуф и всичките омагьосващи. В постановката на Метрополитън басбаритонът Ерик Оуенс е в ролята на трубадура Жофре, който идеализира жена, която никога не е виждал. Сопраното Сузана Филипс е Клеманс, обектът на неговата любов, а мецосопраното Тамара Мъмфорд е Пилигримът, който прекосява морето, за да свърже двамата. Сусана Мялки е на диригентския пулт.
От премиерата си в Залцбург през 2000 година „Любов отдалече“ е омагьосала публиката по цял свят. Операта е за трубадура Жофре Рюдел и неговата „любов отдалече“ Клеманс. Основава се върху живота на френски княз от XII век, който пише прекрасни песни за несподелената любов. Операта показва силата на музиката да преминава границите и да свързва душите – песните на Жофре го свързват с Клеманс защото пилигримът й ги изпява. Клеманс е французойка, но живее отвъд морето в Ливан, един вид изгнание. Както е известно, либретист е изтъкнатият писател Амин Маалуф, роден в Ливан. Кая Саариахо е родена във Финландия, но и двамата живеят в Париж през по-голямата част от живота си – доброволно изгнание, така да се каже. Либретото на Маалуф е на френски с малко от поезията на Жофре на провансалски диалект, известен като окситански. Музиката създава алюзия със Средновековието чрез определени танцови ритми и модални хармонии, които обаче тук звучат извън времето. Ние сме потопени в музикално царство, където времето и пространството изглежда не важат.
Постановката на Робер Льопаж също е доста хипнотична. Според него морето има доста живо присъствие в сюжета и в музиката – то едновременно разделя и свързва двамата влюбени. Затова той преобразява сцената на Метрополитън в море от светлини. А хорът пее от самото море, като че ли е част от него. Понякога той функционира като нещо като хора от гръцката трагедия. В други случаи хорът е звуков мост между оркестрината и сцената, свързан с богатата оркестрация и деликатни електронни ефекти, за да създаде някои спиращи дъха звукови пейзажи. Има само три действащи лица: Жофре, Клеманс и Пилигримът, който е мъжка роля, но написана за мецосопран. И въпреки че на героите не им е възложено много физическо действие, в емоционалния им живот има изключително напрегната драма. Операта се занимава с това как хората идеализират обекта на своята любов, за да съответства на техните нужди. Жофре си мечтае за съвършената жена, а Пилигримът му казва точно толкова, че той да си помисли, че я е намерил. Клеманс копнее за Франция и се подхранва с мисли за някого във Франция, който копнее за нея. Песните на Jaufré, които Пилигримът пее на Клеманс, всъщност са по стихове на действителния Жофре Рюдел. В операта има интересен разговор между Пилигрима и Жофре. Пилигримът си признава, че е изпял песните на Клеманс малко приблизително, отгоре-отгоре, и трубадурът е бесен, понеже е вложил цялото си сърце и душа в тях. Какво да се прави – съдбата на твореца…

Съдържание на операта „Любов отдалече“



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Албена Петрович-Врачанска

Албена Петрович-Врачанска: Човек за да пише, трябва да има нещо да каже

Срещата ни с композиторката Албена Петрович-Врачанска започна с премиера в рамките на фестивала Rainy days в Люксембург на "24 криптографски учения за 6 пиана, 12 изпълнители и 24 ръце", премина през дисертационен труд в НМА "Проф. Панчо Владигеров" и достигна до лична среща на премиерата на Втория ѝ концерт за пиано и оркестър в Първо студио на БНР...

публикувано на 18.02.25 в 08:20
Васил Спасов

Да сбъдваш джаз мечти динамично и елегантно

"Във Funkallero сбъднах мечтите си откъм мелодии, които са били в главата ми от много време. Музикантите, с които свирим се влюбиха в тази музика и в това, което правим. Най-хубавото нещо за един творец е да имаш хора, които са на твоя страна и да приемат твоята музика като тяхна си." Това сподели композиторът, пианист, аранжор и бенд лидер Васил..

публикувано на 17.02.25 в 17:35

Глен Хюз идва с мегаспектакъла "Гласовете на рока със симфоничен оркестър"

A сега да станем! Шапки долу! Защото влиза един ритащ същински хард рок колос, класик. Казват, че жив класик бил онзи, дето като го срещнеш, си викаш: "Божичко, тоя още ли е жив!". Да, жив е гигантозавърът, гордо носи името Глен Хюз . Голям приятел на България и герой, който си сверява часовника с миналото в името на бъдещето. А той още го има...

публикувано на 17.02.25 в 12:53

Излезе нова книга с непознати писма от Париж на младия Любомир Пипков

В понеделник, 17 февруари, от 18 часа в концертната зала на Националната музикална академия в София ще се състои официалното представяне на наскоро издадената книга с новооткрити писма на Любомир Пипков до неговите родители от Париж. Писмата датират от края на 20-те и началото на 30-те години на ХХ век, когато големият български композитор е живял,..

публикувано на 17.02.25 в 07:50

"Залезът на боговете" в Брюксел – триумфален финал на Вагнеровата тетралогия в "Ла Моне"

С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...

публикувано на 16.02.25 в 08:05