Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Програмата „Ключ“ към Израелската филхармония отпразнува 17-годишнина с международна конференция

Снимка: bg.wikipedia.org

Педагози, музиколози и етно-музиколози присъстваха на 17-тия рожден ден на програмата „Ключ“ към Израелската филхармония, чиято емблема е хибрид между обикновен и сол-ключ. В музикалната програма от първия ден публиката можеше да се възхити или да се позабавлява как арабско-еврейският оркестър „Шеш-беш“ (в превод играта табла), съставен от етно музиканти и оркестранти от филхармонията, показа, че без да се промени нито една нота в Славянски танц №8 на Антонин Дворжак, той може да звучи като палестинска музика или увертюрата на „Самсон и Далила“ от Сен Санс може да се превърне в еврейски напеви. Като потвърждение, че всичко е възможно в музиката, бе изпълнението от брас оркестър еднакво добре на Прелюд № 7 от „Изкуството на фугата” на Бах, както и на клейзмерска музика и джаз. Това бе отговор на музикантите на призива на министърката на културата на Израел да се изпълнява повече етническа музика.

Започнахме нашата програма преди 17 години, с ученици от началното училище. Целта бе приобщаване към класическата и оперна музика. Не мислете, че това е цикъл от концерти. Докато се стигне до слушане на сериозна музика в концертните или в оперната зала има дълга работа на учителите по музика. Непрекъснато им правим курсове за усъвършенстване по нашата програма. При това не само на тях, но и на всички други учители, които се интересуват. След това се насочихме и към учениците от прогимназията, а после и към гимназистите. Те нямат часове по музика в училище (освен в музикалните училища). Важно бе да намерим начин да им е интересно да присъстват на извънучебни занятия. Имаме програма и за децата от детската градина и детските ясли. Естествено, имаме и програми за цялото семейство. Тази подготовка за слушане на сериозна музика е много различна в различните краища на страната. Едно е да подготвиш деца, в чиито семейства има традиции за възприемане на такава музика, и съвсем друго - при децата на бедуини, араби, друзи или други малцинства, както и децата на чуждестранните работници, които се трудят в Израел. Интересни са и дните на музикалните инструменти във филхармонията и оркестъра на операта. Например събираме на концерти децата от цялата страна, които свирят на даден музикален инструмент . Те се срещат с оркестрантите, които също свират на него. Има и концерти, където този инструмент е солиращ. Особено интересен бе денят на кларинета. Не знам дали учениците от музикалните школи и училища са си давали сметка какви са възможностите на този инструмент във всичките стилове. А също … на човешкия глас. Той е уникален инструмент!

Не е достатъчно година, две или три, за да се подготви поколение на слушатели. Чак сега можем да откъснем първите плодове. За нас е важно да има последователност в дейността ни. Работим крачка след крачка, година след година и чак тогава можем да кажем, че нещо сме отключили в съзнанието на учениците. Важно е да покажем на музикални педагози от целия свят какво сме постигнали и да се поучим от техния опит. Как откриваме, че нещо сме отключили: когато младежта започне да слуша канала за класическа музика на израелското радио и в ютюб класически проведения, без някой да иска това от тях.

Не се опитваме да се конкурираме с технологиите, които младежта толкова обича, а ги използваме за нашите нужди. Например ако ученик изучава даден инструмент е естествено да слуша по интернет изпълненията на виртуози по него. Когато бъде филмирано изпълнението на самия ученик, той може да коригира техниката на свирене, сценичното си поведение, и др. Технологиите ни помагат дори в такива отдалечени места, например в пустинята, където е трудно да се намери частен учител, да водим занятия по отделни инструменти, солфеж и др., а и също за обща музикална култура. Чак накрая ги каним да чуят концерт или спектакъл "на живо", разказа педагогическата директорка на програмата „Ключ“ към Израелската филхармония д-р Доче Лихтенщейн в интервю за предаването за музикално-сценични изкуства и културен туризъм „Каста дива”.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Балет "Арабеск" представя първата си за сезона премиера под заглавието "Вива ла класика"

Тази вечер трупата на балет "Арабеск" ще представи на сцената на Музикалния театър първата си за сезона премиера - три танцови миниатюри, обединени от заглавието "Вива ла класика". Заглавието подсказва посоката, в която се насочва "Арабеск". Три заглавия от големия класически репертоар - "Лебедово езеро" от Чайковски, "Дон Кихот" от Рихард Щраус и..

публикувано на 14.11.13 в 11:14