Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

За и против „Идоменей“ на Метрополитън


След знаменития спектакъл на операта „Травиата” от Верди с българската оперна звезда Соня Йончева, който се радваше на голям зрителски интерес по цял свят и влезе в челната десетка на американската филмова бокс офис класация, кино сезонът на Метрополитън продължи с „Идоменей” от Моцарт.

Този път в киносалона в София имаше малко зрители. И разбираемо! „Идоменей” е оперната творба, създадена от Моцарт на границата със зрелостта – преди шедьоврите „Отвличане от сарая”, „Сватбата на Фигаро”, „Дон Жуан”, „Така правят всички жени” и „Вълшебната флейта”. И въпреки че всичко, създадено от музикалния гений, е красиво, все още няма тяхната популярност и привлича най-вече интереса на музикалните специалисти и най-запалените меломани. Тъкмо тях срещнах в киносалона. И те останаха с удоволствие до края на 4-часовия спектакъл въпреки доста статичната и старомодна според мен класическа постановка на Жан Пиер Понел. Но пък изпълнителският състав беше силен, а на диригентския пулт беше почетният музикален директор на Метрополитън маестро Джеймс Ливайн.

Най-ярки бяха изявите на Матю Поленцани в главната роля и Алис Куут като принц Идаманте. Надин Сиера в ролята на принцеса Илиа ни очарова с физическа и вокална красота, но чухме и нестабилност в интонацията. Елза ван ден Хеевер беше завладяваща вокално Електра, но в този спектакъл отново се сблъскахме с това как артистичната изразност би трябвало да бъде изградена по различен начин за оперната постановка и за кино прожекцията. Това преувеличение на мимиките, което може би се прави, за да бъдат видими и разбираеми и от последния ред в театъра, уловено и предадено в близък план от камерите създава обратен, комичен ефект, като в детски филм или в латиноамерикански сериал. Както и при Донна Елвира в „Дон Жуан” от този киносезон на Метрополитън, и в Електра в „Идоменей” ми се натрапваше асоциацията с Крюела де Вил от „101 далматинци”.

Но нека отново бъдем сериозни! Във втория антракт избрах да разговарям с колега музикант – диригентът на хор „Бодра смяна” маестро Александър Кочков. Чуйте в звуковия файл неговите впечатления от спектакъла.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Балет "Арабеск" представя първата си за сезона премиера под заглавието "Вива ла класика"

Тази вечер трупата на балет "Арабеск" ще представи на сцената на Музикалния театър първата си за сезона премиера - три танцови миниатюри, обединени от заглавието "Вива ла класика". Заглавието подсказва посоката, в която се насочва "Арабеск". Три заглавия от големия класически репертоар - "Лебедово езеро" от Чайковски, "Дон Кихот" от Рихард Щраус и..

публикувано на 14.11.13 в 11:14