След знаменития спектакъл на операта „Травиата” от Верди с българската оперна звезда Соня Йончева, който се радваше на голям зрителски интерес по цял свят и влезе в челната десетка на американската филмова бокс офис класация, кино сезонът на Метрополитън продължи с „Идоменей” от Моцарт.
Този път в киносалона в София имаше малко зрители. И разбираемо! „Идоменей” е оперната творба, създадена от Моцарт на границата със зрелостта – преди шедьоврите „Отвличане от сарая”, „Сватбата на Фигаро”, „Дон Жуан”, „Така правят всички жени” и „Вълшебната флейта”. И въпреки че всичко, създадено от музикалния гений, е красиво, все още няма тяхната популярност и привлича най-вече интереса на музикалните специалисти и най-запалените меломани. Тъкмо тях срещнах в киносалона. И те останаха с удоволствие до края на 4-часовия спектакъл въпреки доста статичната и старомодна според мен класическа постановка на Жан Пиер Понел. Но пък изпълнителският състав беше силен, а на диригентския пулт беше почетният музикален директор на Метрополитън маестро Джеймс Ливайн.
Най-ярки бяха изявите на Матю Поленцани в главната роля и Алис Куут като принц Идаманте. Надин Сиера в ролята на принцеса Илиа ни очарова с физическа и вокална красота, но чухме и нестабилност в интонацията. Елза ван ден Хеевер беше завладяваща вокално Електра, но в този спектакъл отново се сблъскахме с това как артистичната изразност би трябвало да бъде изградена по различен начин за оперната постановка и за кино прожекцията. Това преувеличение на мимиките, което може би се прави, за да бъдат видими и разбираеми и от последния ред в театъра, уловено и предадено в близък план от камерите създава обратен, комичен ефект, като в детски филм или в латиноамерикански сериал. Както и при Донна Елвира в „Дон Жуан” от този киносезон на Метрополитън, и в Електра в „Идоменей” ми се натрапваше асоциацията с Крюела де Вил от „101 далматинци”.
Но нека отново бъдем сериозни! Във втория антракт избрах да разговарям с колега музикант – диригентът на хор „Бодра смяна” маестро Александър Кочков. Чуйте в звуковия файл неговите впечатления от спектакъла.
Тази вечер трупата на балет "Арабеск" ще представи на сцената на Музикалния театър първата си за сезона премиера - три танцови миниатюри, обединени от заглавието "Вива ла класика". Заглавието подсказва посоката, в която се насочва "Арабеск". Три заглавия от големия класически репертоар - "Лебедово езеро" от Чайковски, "Дон Кихот" от Рихард Щраус и..
В рубриката "Разговорът" поканихме трима представители на водещи издателства в България, за да споделят своите виждания за литературната 2025 година...
2025 година обещава да бъде знакова за културния живот на Пловдив, според Виктор Янков , експерт "Събития и проекти" във фондация "Пловдив 2019". Градът..
Днес беше опелото на писателя Димитър Коруджиев, който си отиде на 84-годишна възраст. "Градината с косовете" е един от най-известните му книги, както..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg