Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

„Трубадур“ на „Ковънт Гардън“ – модерен „по немски“, но допустимо „по английски“

| обновено на 09.03.17 в 16:41


На 1-ви, 4-ти и 5-и март в кината „Арена“ в София, Пловдив, Варна, Смолян, Плевен и Стара Загора бяха прожекциите на спектакъла на операта „Трубадур“ от Верди от киносезона на Кралската опера в Лондон „Ковънт Гардън“.

Към него имаше голям зрителски интерес, въпреки че солистите не са сред най-известните на българската публика имена, а осъвременената постановка на Давид Бьош беше определена в английската преса като неубедителна. Преди началото на спектакъла директорът на „Ковънт Гардън“ Каспар Холтен поясни защо е поканил за дебют в прочутия театър немския режисьор Давид Бьош. Когато гледаме познатите оперни заглавия в познатите постановки ние само отчитаме един след друг познатите моменти. Бих искал да ни е интересно, да се чудим какво ще стане! Следя работата на Давид Бьош на немските сцени, той се развива много добре и затова го поканих в „Ковънт Гардън“, каза Каспар Холтен. Ще напомня, че той самият е именит режисьор. Това обяснява нагласата му и заслугата му за съвременната линия в част от постановките на „Ковънт Гардън“. Мандатът му вече изтича, така че очакваме с интерес и новата репертоарна политика на „Ковънт Гардън“!

Нека да се върна на „Трубадур“! Наистина ми беше интересно как ще стане каквото има да става, но и аз няма да запомня постановката на Давид Бьош като убедителна с новите си идеи. Въпреки анонса, че ще видим съвременни емигранти на сцената, представата му за циганския табор не беше нито такава, натоварена с някакви съвременни послания, нито романтична, а обрисуваше някакъв сюрреалистичен пътуващ цирк, включително с булка травестит. Все пак постановката не беше и такава, че да ми пречи да се наслаждавам на красивата музика на Верди в завладяваща интерпретация! Знае се, че за „Трубадур“ трябва да можеш да поканиш четирима от най-добрите певци в света за всеки глас, и „Ковънт Гардън“ е от театрите, които наистина могат да го направят! Американският тенор Грегъри Кунде в ролята на Манрико ни впечатли с отличната си техника, а според мен малка корекция в костюма би могла да скрие поотпуснатата фигура и значително да допринесе за още по-силното и благородно излъчване на героя. И арменският сопран Лиана Харутунян като Леонора, и украинският баритон Виталий Билий в ролята на Граф ди Луна бяха завладяващи и вокално, и артистично! Но според мен и според овациите на публиката в Ковънт Гардън най-силно беше въздействието на грузинския мецосопран Анита Рачвелишвили като Азучена! Може би си спомняте, тя изгря на големите световни сцени в ролята на Кармен, която изпълнява толкова съблазнително и чувствено и превърна това в своя запазена марка. В „Трубадур“ на Ковънт Гардън Азучена беше представена като странна, доста страшна луда жена на средна възраст и отново Анита Рачвелишвили беше толкова убедителна, че дори би могла да наложи и този образ!

Следващите оперни заглавия от киносезона на „Ковънт Гардън“ са „Мадам Бътерфлай“ с Ермонела Яхо и „Отело“ с Йонас Кауфман. До края му ни очакват още образци на модерния балет на Уейн Макгрегър, Джордж Баланчин и Фредерик Аштън, както и класическия балетен шедьовър „Спящата красавица“ на Чайковски в хореографията на Мариус Петипа през погледа на Фредерик Аштън, Антъни Дауъл и Кристофър Уилдън.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Балет "Арабеск" представя първата си за сезона премиера под заглавието "Вива ла класика"

Тази вечер трупата на балет "Арабеск" ще представи на сцената на Музикалния театър първата си за сезона премиера - три танцови миниатюри, обединени от заглавието "Вива ла класика". Заглавието подсказва посоката, в която се насочва "Арабеск". Три заглавия от големия класически репертоар - "Лебедово езеро" от Чайковски, "Дон Кихот" от Рихард Щраус и..

публикувано на 14.11.13 в 11:14