• Когато през XVII век във Франция композиторите са започнали да създават сюити тази практика се е превърнала в мода е била естествено свързана предимно с кралския двор. Думата, преведена от френски език означава последователност, редица. Отнесена към музиката, сюитата е сбор от няколко музикални пиеси, обединени от общ принцип. Имала е развлекателен, танцувален характер и е съдържала различни като динамика, стъпки и националност танци: павана, гаярда, гавот, менует, алеманда, жига, сарабанда, куранта, чакона, полонеза, пасакалия… Години по-късно Йохан Себастиян Бах и други композитори по негово време преобразяват сюитата като изместват акцента в танца по посока на съзерцателното и я превръщат в самостоятелно музикално произведение. В бароковата част в срещата ни звучат сюити на Хенри Пърсел и Жан Филип Рамо, изпълнения на квартет „Еолина“ и триото на чембалиста Игор Жуков.
• В наши дни сюитата често пъти има програмен характер, който срещаме и в свързани с рок и поп музиката произведения. Към края на шейсетте години на ХХ век поради обективното изчерпване на творческия рок потенциал, по естествен път дойде необходимостта от разширяване на полето на рок изкуството. Зачестиха опитите за заимстване на творби и стилови похвати от сериозната, академична музика, в т.ч. разширяване на формата, използване на сюитния принцип и обявяването на програмност. „Сержанта“ на Бийтълс е идеален пример за това, въпреки че концептуалните албуми на Франк Запа Freak Out! и Absolutely Free се появиха преди Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band.
С годините дойде ред на рок-сюитите и програмни творби The Five Bridges Suite на група „Найс“; Tarkus, Trilogy, Karn Evil 9 (три импресии) на Емерсън, Лейк и Палмър; Aqualung, Thick as a Brick, A Passion Play на Джетро Тъл. От програмен тип е част от продукцията „Дженесис“ и „Джентъл Джайънт“. В пространството между барок и рок имате възможност да чуете авторско изпълнение на представител на Soft направлението в рока: Кет Стивънс и неговата сюита Foreigner. Намираме я на първата страна в едноименната дългосвиреща плоча от 1973 година. Добре дошли сте!
вторник, 14 март, от 23 часа
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя..
Как достъпът до точна и проверена информация влияе на социалното приобщаване и благосъстояние? Може ли да бъде причина за маргинализация и как..
Месецът, посветен на мъжкото здраве, бе анализиран от акад. Чавдар Славов. В мотото на здравната среща в ефир използвахме популярното име на кампанията,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg