Това твърдят от страниците на Ню Йорк Таймс след феноменалния успех на знаменитото американско сопрано като Леонора в „Трубадур” на Верди. Постановка на МЕТ с дата 27 януари 1961 година, а Леонтин Прайс и Франко Корели са дебютанти на прочутата сцена. Фурорът е неописуем! Повече от 40 минути не стихват овациите след спускането на завесата - прецедент в историята на МЕТ, а в Ню Йорк Таймс отбелязват: Тази нощ изгря с ослепителен блясък първата чернокожа суперзвезда на оперната сцена. Нейното име е Леонтин Прайс!
На 10 февруари Прайс отброи достолепните 90 години! Как ли не я титулуваха в дълголетната й бляскава кариера: най-великата оперна певица на Америка, еталон, недостижим връх в преобразяването й като Аида за всички времена! Тя рисува с гласа си, възкликва Уили Антъни Уотърс. Ясен красивообагрен глас със завладяваща сили и драматизъм. Добавете точен усет, който улавя най-малката промяна в характера на съответния образ и ще разберете защо наричат Леонтин Прайс една от най-великите жрици на световния оперен театър…
Леонтин Прайс е вградила сянката си в образа на етиопската принцеса - робиня в двореца на фараона на Египет. Аида е образ от моя цвят, който олицетворява една раса, цял континент, припомня Прайс. Горда непокорна, готова да жертва себе си, любовта си в името на свободата на своя народ. Винаги когато се докосвам до този образ усещам изяществото, чистите помисли и поетичност, споени съвършено от гения на Верди. Малко са образите в оперния репертоар, в които можем пълноценно да се изявяваме ние чернокожите певци… Леонтин Прайс е на 30, когато през 1957 г. за пръв път се появява на сцената като Аида. Година по-късно сякаш метеор озарява най-големите европейски театри: Виенската Щаатсопер, Ковънт Гардън, малко по-късно Ла Скала, а също импозантната Арена ди Верона. Американското сопрано триумфира с невиждан блясък, а авторитетните издания преливат от суперлативи.
Леонтин Прайс се сбогува с оперната сцена през 1985 година тъкмо като Аида. Милиони по целия свят се наслаждават за последен път на изумителното майсторство на знаменитото американско сопрано, тъй като спектакълът се излъчва на живо.
Впрочем в началото на шеметната кариера на Леонтин Прайс има …българска следа! Ето историята от първа ръка: Чух за България в края на 40-те години от страниците на нюйоркския печат. Поводът бе фантастичния успех на Люба Велич в спектакли на МЕТ. Тогава ми бе трудно да се сдобия с билет - струваше твърде скъпо. От първия миг се влюбих в гласа на българката! Бях решила да се посветя на джаза, но щом видях Люба Велич като Саломе буквално онемях. Операта стана моя съдба…, признава Леонтин Прайс. Изключително плодотворно е творческото общуване между певицата и Херберт фон Караян - и в театъра, и в звукозаписното студио. Дори наричат Леонтин Прайс „сопраното на Караян”. От маестрото научих как да „изтеглям” звука, да го насищам с енергия от едва доловимо рр до могъщо форте, да рисувам с върха на тънка четка най-съкровените трепети в характера на даден образ. Да усещам космическата енергия, който струи от мен щом докосна сцената… Това е вричане за цял живот, пределно откровена е великата певица.
В съботната вечер ще си припомним едно от паметните им участия на фестивала в Залцбург през 1962 година. Караян ръководи спектакъл на „Трубадур” от Верди, а на сцената свещенодействат едни от най-прочутите оперни артисти на ХХ век: Леонтин Прайс, Франко Корели, Джулиета Симионато, Еторе Бастианини. С участието на хора на Виенската Щаатсопер и виенските филхармоници.
Съдържание на операта „Трубадур”
събота, 11 февруари от 20 часа
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
След два студийни албума и един концертен дуетът Димитър & Христо издава "Несломен". Новият албум включва осем песни, повечето от които са в колаборация с цигуларката Анна-Мария Тамахкярова, позната като ANIMA. "Несломен" се казва и първата песен от албума, която има кънтри-етно звучене. "Тази дума отговаря на много неща и по някакъв начин ще..
Във връзка с 70-годишния юбилей на ЦЕРН и по случай 25-ата годишнина от пълноправното членство на България във водещата научна организация, Министерството..
За адвокатурата, която празнува своя празник на 22 ноември , съдебната реформа, избора на нов главен прокурор, Висшия съдебен съвет, Закона за..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски...
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg