В тази наша среща звучи „Рапсодия в синьо”, прочута творба на Гершуин, която избирам заради достолепната възраст: на 23 февруари се навършват 93 години от нейната премиера. Композиторът споделя, че по време на пътуване във влак идва идея за „Рапсодията” и по-точно - от ритмичността на колелата, шума на вагоните, локомотива, от организирания хаос - част от едно влаково пътешествие. В мислите си видях всичко от край до край, написано на хартия, чух пиесата като някакъв музикален калейдоскоп на Америка, на безкрайната ни многообразност, на нашата неподправена жизненост, на градската ни лудост. Когато пристига в Бостън Джордж Гершуин вече е имал в съзнанието си основния модел за рапсодията и представа как да съчетае отделните части.
Избраното от мене изпълнение на „Рапсодия в синьо” е от концерт на Софийската филхармония, с диригент Васил Казанджиев в зала „България” на 30 юни 2005 година. Това събитие съчетава таланта на двама големи музиканти, които имат изключително влияние в съвременното музикално изкуство и българската култура: Васил Казанджиев и Милчо Левиев - приятели от младежките години, още „от молива и гумата на Панчо Владигеров” (Ек. Дочева), като негови ученици и студенти. Маестро Казанджиев разказва, че Професора (П. Владигеров) почти винаги е импровизирал, когато е искал да обясни… Споменатия концерт в зала „България” помним и с това, че наред с пиано партията в „Рапсодия-та” и импровизациите си, Милчо Левиев направи световна премиера на творби, създадени от него близо 50 години по-рано („Соната за цигулка и оркестър”, „Вариации върху тема от Корели”). Неведнъж Левиев е споделял, че импровизатори, и то - великолепни, са били и Лист, Шопен, Паганини. Да не говорим за Йохан Себастиан Бах, който никога не е свирил два пъти по един и същ начин една пиеса… И Амадеус (В.А. Моцарт), известно е, че се е гордеел с импровизаторските си умения и дарба. „Джаз клуб” съдържа втора и трета част от неговия Концерт за пиано и оркестър No.23 в Ла Мажор. В звукозаписа чуваме други изкусни майстори на импровизацията: гостувалите у нас Чик Кърия и Боби МакФерин.
Животът е кратък, импровизацията - вечна. Благодаря Ви, Maestri!
четвъртък, 9 февруари, от 23 часа
В Страстната седмица маестро Григор Паликаров ще отведе публиката с "Немски реквием" от Йоханес Брамс към върховно съпреживяване на Тайната вечеря, в която Христос отправя посланието си за всемирна любов и предсказва смъртта си. Концертът е връхната точка на 24-тия Великденски музикален фестивал в морската ни столица. Григор Паликаров каза в..
16 април Свири Германският симфоничен оркестър, Берлин с диригент Стефан Денев. 3.00 часа – Пол Дюка (1865-1935), Симфонично скерцо "Чиракът магьосник". 3.13 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Концерт за пиано № 2 в до минор, оп. 18. Солист: Николай Лугански (пиано). 3.48 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Етюд-картина, оп. 39 № 8. Изпълнява..
Басистът Даниеле Феббо носи джаза в душата си, въпреки че не би се ограничил в стиловете и експериментите с тях. Първият му досег с музиката е случаен и на шега, но се превръща в любов за цял живот. Тази му любов го води до двете му музикални образования – това в Италиански колеж в Рим и това – в Националната музикална академия в София. Неговият основен..
Въпреки, че не живее в България, не лишава българската сцена от своята музика. Jullzie е автор на песни, продуцент и певица в поп, джаз и електронен стил, докосващ със своята искреност и актуален звук. Това обаче, не ограничава нейните интереси и стилове в музиката, които са широко скроени. През последните месеци Jullzie привлече вниманието на..
"Ние сме заедно в това. И ще преминем през него. Докато стоим заедно!" , е простото, но силно верую, което музикантите от "Елейн" (Eleine) следват при записите на актуалния си студиен албум We Shall Remain, сътворен от прекрасни разрушителни сили. Шведската дарк симфоник метъл сензация "Елейн" (Eleine) най-сетне пристига у нас за хедлайн..
Една от гостоприемните и атрактивни точки в маршрута на "Семейно радио" застава в актуалния ефир с пожара в Националната гимназия по приложни изкуства..
Изложбата "На тяхно място" е социално изследване на Владимир Карамазов за свободата като човешко право, което движи света. В основата на идеята е..
Басистът Даниеле Феббо носи джаза в душата си, въпреки че не би се ограничил в стиловете и експериментите с тях. Първият му досег с музиката е случаен и на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg