Въпреки многообразието в представите на много хора за съдържанието на тази популярна дума „класика“, именно на нея днес поставяме акцент. Така се вписваме в жанровата пъстрота на програма „Христо Ботев“ и БНР. Отдаваме почит на класичността, на създаденото от стари времена. Музикално-поетични творби, сътворени от наши европейски предци съчетаваме с току-що появили се български стихове, превърнати в песни.
През вековете големи композитори са писали музика по стихове на велики майстори на поетичното слово: Шекспир, Гьоте, Хайне, Томас Мур, Дюма-баща, Виктор Юго и още много други стойностни писатели, поети, които все още наричаме класици. Звучи донякъде с ирония, защото все повече думата „класика“ чуваме да се използва за Madonna от 80-те, Ace of Base от 90-те, за Бритни от началото на новото столетие. Разбира се, можем да се съгласим дори с това, още повече, когато се отнася до едно поколение със стеснен (за момента) естетически кръгозор и думите в днешната поп-рок музика за него са поезия, която след година-две вече ще е… класика. Но поезията, особено изпятата, е някъде другаде. „Някъде преди“, както казва българската песен. Защото (както бихме прочели и в любимата на всички „мрежа“), поетичната класичност изразява нещо, което освен че увеличава своята стойност във времето, притежава качества, практически – вечни.
Предаването съдържа изпълнения на Чечилия Бартоли, Лиляна Барева, песенни стихове от Пиетро Метастазио (своеобразен Боб Дилън на своето време!), Йохан Волфганг Гьоте, пиеси от Лудвиг Ван Бетовен, Франц Шуберт, Волфганг Амадеус Моцарт. Звучат и новите песни на един от най-известните български адвокати – Димитър Вълчев и песни от албума „Ботев булевард“ на Красимир Първанов, всички те, предоставени от авторите им специално за „Изпятата поезия“ по програма „Христо Ботев“.
С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...
73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..
Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..
Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..
16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
В навечерието на освобождаването на поредните трима израелски заложници, според споразумението между Израел и Хамас, разговаряме в "Мрежата" с Димитър..
Преподавателката във Факултета по математика и информатика на Софийския университет коментира идеята на министъра на образованието и науката Красимир..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg