Роден е с името Якоб Либман Беер близо до Берлин през 1791 г. в семейството на богатия немски банкер от еврейски произход Юда Херц Беер. По-късно прибавя към фамилията си Майер от дядо си по майчина линия Либман Майер Вулф, чието богатство също наследява. Негови братя са астрономът Вилхелм Беер и поетът Михаел Беер. Якоб най-напред учи музика в родината си, а след това заминава за осем години в Италия. Изключително трудолюбив – изучава из основи италианския оперен стил, като преди това е овладял немския, по-късно усвоява и френския.
Не може да не предизвика възхищение тънкият усет на композитора към настроенията на публиката на ХІХ век (особено парижката): жаждата за зрелищност, пищност, виртуозност, мелодрама и историческа многоплановост едновременно. Въпреки критиките, със сигурност най-силното качество на стила на Майербер е неговият еклектизъм - съчетанието между италианската оперна кантилена, немския хармоничен език и френските ритми и багри.
Интересно е да се отбележи, че съвременното завръщане към оперите на Майербер след десетилетия забвение започва с публикуването през 1948 г. на изследването „Гранд-опера: Изкуство и бизнес” от Уилям Лорън Кростън. От 1960 до 2006 г. Хайнц Бекер публикува на немски обширната кореспонденция и дневниците на Майербер. По-късно са преведени и на английски. Следва основаване на фен-клуб в Америка и постановки по цял свят.
Майербер е композитор със завидна слава приживе и не особено популярен днес, може би заради скъпите постановки и огромния артистичен състав, които изискват оперите му, може би и заради не особено оригиналната драматургия, не дотам пълноценно развитите образи и сцени. Той бил набеден от свои именити съвременници за повърхностен имитатор и търсач на евтин и бърз успех. Говорело се е, че творбите му са преходни, без високохудожествена стойност, изпипани като форма, но без съдържание. Освен това безмилостно бил „пресирал” със всякакви средства (пишат Берлиоз и Шуман) директори на театри, артисти, критици и публика, налагайки произведенията си. За Рихард Вагнер и неговото негативно отношение към успелия немски евреин знаем от статията „Еврейството в музиката”, употребена по ужасен начин от нацисткия режим впоследствие. Но въпреки неприязънта си Вагнер е бил принуден да признае, че за премиерите на първите му опери „Риенци” и „Летящият холандец” в Дрезден помага именно Майербер, който по това време е бил кралски капелмайстор в двора на Пруския крал и директор на Берлинската Хоф-опер.
Още интересни факти - през 1890 г., 26 години след смъртта на Майербер и година преди премиерата на „Лоенгрин”, в Парижката опера не било поставено нито едно Вагнерово заглавие, за разлика от Майерберовите четири опери в 32 спектакъла. Именно Парижката опера е мястото на най-големия труимф на Майербер! Двайсетина години по-късно обаче през 1909 г. вагнеровите постановки в Париж вече били 60, а Майерберовите само 3, на „Хугеноти”. Това е и най-често поставяната опера от Майербер в днешно време.
Големите певци на нашето време непременно включват в своя репертоар и част от еклектичната красота на Майерберовата музика. Сопраното Дейм Джоун Съдърланд е с голям принос за възстановяването на интереса към операта „Хугеноти”.
В предаването ще звучат откъси от оперите „Хугеноти” (с Джоун Съдърланд, Мартина Аройо, Югет Туранжо, Анастасиос Врениос, Габриел Бакие, с Амброзианския оперен хор, оркестър Нова Филхармония под диригентството на Ричард Бониндж), от „Роберт дявола” ( с Борис Христов, Стефания Малагу, Рената Ското, Джорджо Мериги, хор и оркестър на фестивала Маджо Музикале във Флоренция с диригент Нино Сандзоньо, запис от 17 май 1968 г.), от „Пророкът” (с Мерилин Хорн, Джеймс МакКракен, Рената Ското, Жул Бастен, с Кралския филхармоничен оркестър с диригент Хенри Луис) и др.
В Страстната седмица маестро Григор Паликаров ще отведе публиката с "Немски реквием" от Йоханес Брамс към върховно съпреживяване на Тайната вечеря, в която Христос отправя посланието си за всемирна любов и предсказва смъртта си. Концертът е връхната точка на 24-тия Великденски музикален фестивал в морската ни столица. Григор Паликаров каза в..
16 април Свири Германският симфоничен оркестър, Берлин с диригент Стефан Денев. 3.00 часа – Пол Дюка (1865-1935), Симфонично скерцо "Чиракът магьосник". 3.13 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Концерт за пиано № 2 в до минор, оп. 18. Солист: Николай Лугански (пиано). 3.48 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Етюд-картина, оп. 39 № 8. Изпълнява..
Басистът Даниеле Феббо носи джаза в душата си, въпреки че не би се ограничил в стиловете и експериментите с тях. Първият му досег с музиката е случаен и на шега, но се превръща в любов за цял живот. Тази му любов го води до двете му музикални образования – това в Италиански колеж в Рим и това – в Националната музикална академия в София. Неговият основен..
Въпреки, че не живее в България, не лишава българската сцена от своята музика. Jullzie е автор на песни, продуцент и певица в поп, джаз и електронен стил, докосващ със своята искреност и актуален звук. Това обаче, не ограничава нейните интереси и стилове в музиката, които са широко скроени. През последните месеци Jullzie привлече вниманието на..
"Ние сме заедно в това. И ще преминем през него. Докато стоим заедно!" , е простото, но силно верую, което музикантите от "Елейн" (Eleine) следват при записите на актуалния си студиен албум We Shall Remain, сътворен от прекрасни разрушителни сили. Шведската дарк симфоник метъл сензация "Елейн" (Eleine) най-сетне пристига у нас за хедлайн..
"Власт и страст. Дворцовите драми в българската история" е новата книга на проф. Пламен Павлов. В "Артефир" популярният български историк,..
"Когато вражеските самолети се появят, политиците ще се крият по мазетата, а летците ще поемат своя кръст", казва съвсем съзнателно по повод войната между..
Художникът Николай Панайотов гостува в "Артефир" с призив да се замислим за "добрата новина" в живота си. "В последните месеци светът е изпълнен..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg