Датите са 13 и 14 май, а градовете – София и Пловдив. А иначе той, Чадборн може да свири „Марсилезата“ както Джими Хендрикс – американския химн. Може да убеди Джон Зорн да се включи в интерпретация на класики на Карл Пъркинс. Може да ви разсмее и разплаче. Поотделно или едновременно. Може да ви смути, да ви накара да мислите със собствените си глави, да ви извади със своя „шокабили“ - подход от консуматорската кома (поне за няколко часа, ако не завинаги)… Юджийн Чадборн е легенда на американската ъндърграунд сцена вече четвърто десетилетие. В неговото творчество кога хармонично, кога шокиращо се преплитат фолк-блус и фрий джаз, траш-пънк и хилбили, протестни текстове и рагтайм, съвременна импровизирана музика и психеделик-рок. Броят на албумите му отдавна е трицифрено число, което никой не може да назове с точност, тъй като освен албуми за някои от най-прогресивните издателски компании на нашето време (Leo Records, Intact, Victo, Parachute, Avant) Добрият Доктор Чад има и огромно количество самиздатски limited edition албуми (понякога в тираж от по 10-15 копия!)... От началото на 80-те до ден днешен творческият му път се е преплитал и се преплита с този на музиканти като Джон Зорн, Аки Такасе, Пат Томас, Елиът Шарп, Тошинори Кондо, Zu (които сме гледали в София с Майк Патън и които смятат Чадборн за свой баща в музиката), Хан Бенинк, Паул Ловенс, Майкъл Ветчър, Барт Марис, Вилберт де Йооде... Разбира се, тук трябва да прибавим и имената на някои вече покойни великани като Том Кора и Джими Карл Блек (същия, да, от Mothers Of Invention на Запа, „индианеца на групата”), с когото Юджийн за дълги години (до смъртта на Джими през 2008) свири във формацията The Jack & Jim Show (неин кръстник пък е самият Кептън Бийфхарт).
Освен че е автор на стотици умни и абсурдистки песнички, в които главни герои често са хората, на които дължим състоянието на съвременния свят (Буш, Берлускони, Хитлер, Ку-Клукс-Клан, Обама), Юджийн Чадборн доста майсторски превежда на собствения си музикален език и доволно количество песни на Джими Хендрикс, Фатс Уолър, Чък Бери, Запа, Бъфало Спрингфийлд, Джони Кеш, Стиви Уондър, Блек Сабат и Бийтълс... И не само песни – в репертоара си Добрият Доктор има и уникални интерпретации на творчеството на Алберт Айлер, Бах, Бетовен, Мингъс, Ерик Долфи... (и тук списъкът е безкраен).
В България Юджийн Чадборн пристига по покана на радио фестивала „Аларма Пънк Джаз” на програма „Христо Ботев“ (шест години след първото си гостуване) и този път идва заедно с германския барабанист Шрьодер (Дитер Шрьодер – да не се бърка с Герхард Шрьодер или с онзи, лошия с респираторната маска от „Костенурките нинджа”), с когото съвсем обичайно се познават от едно от изданията на „Запанале” в близкото минало и с когото активно свирят през последните години.
В София концертът се пада петък 13, а мястото е най-подходящото за случая – Първо студио на БНР, а в Пловдив на следващия ден (14 май) мястото-домакин е „Би Боп Кафе“. Началният час и на двата концерта в 21:30 ч. Билети можете да закупите в мрежата и на касите на Eventim, a на концерта на 13 май един от присъстващите ще спечели двоен билет за другото ни голямо събитие този месец – концерта на Ива Битова със специалното участие на Биляна Вучкова – пак в Първо студио на БНР.
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя..
Как политиците трупат гласоподаватели през конспиративни теории и дезинформация, коментира във "Въпреки мрежата" по програма "Христо Ботев" Тодор..
Месецът, посветен на мъжкото здраве, бе анализиран от акад. Чавдар Славов. В мотото на здравната среща в ефир използвахме популярното име на кампанията,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg