В съботната вечер ще имате уникалната възможност да чуете по програма „Христо Ботев“ на БНР на живо от Роял Албърт хол концерта на солисти, вокален ансамбъл Мейда Вейл Сингърс и Оркестъра на Джон Уилсън, озаглавен „Бърнстейн – сцена и екран“. Това е първото в историята на родното ни национално радио директно излъчване на концерт от най-големия, най-престижен и най-демократичен музикален фестивал в света – Променадните концерти на Би Би Си, тъй че уважаемите ни слушатели ще станат свидетели на историческо събитие.
В последните няколко години Джон Уилсън и неговият оркестър са сред най-ярките участници в легендарния фестивал BBC Proms, създаден точно преди 120 години от импресариото Робърт Нюман и диригента сър Хенри Ууд. На 10 август 1895 г., точно в 8 часа вечерта 26-годишният Хенри Ууд за първи път излиза на сцената на лондонската зала Куийнс хол и вдига палката си, за да прозвучи Националният химн на Великобритания, последван от увертюрата към Вагнеровата опера „Риенци“. Така започва първият в историята Променаден концерт. Следват 120 сезона, това издание на фестивала е 121-вото, а Хенри Ууд дирижира Променадните концерти до смъртта си през 1944 г. – практически в продължение на половин век.
Един съвсем бърз поглед върху историята на знаменитите Променадни концерти показва скромното им начало през 1895 г. с участието на един-единствен оркестър и един-единствен диригент в зала Куийнс хол, затова пък с 49 концерта и 12 премиери на нови творби. През 1935 г. отново дирижира само сър Хенри Ууд, оркестърът вече се нарича СО на Би Би Си, но през 1955 г., когато фестивалът вече повече от десетилетие се провежда в Роял Албърт хол, участващите оркестри са 7, а диригенти са Джон Барбироли, Ейдриан Боулт, Базил Камерън, Чарлз Гроувз, Джон Холингсуърт и Малкълм Сарджънт – наследникът на Хенри Ууд, главен диригент на фестивала от 1948 до 1967 г. Само две десетилетия по-късно, през 1975 г., BBC Proms може да се похвали с 33 участващи оркестъра, 40 диригента, 57 концерта, три световни премиери и два гостуващи ансамбъла, а събитията, освен в Роял Албърт хол се провеждат вече и в Уестминстърската катедрала, англиканската църква Свети Августин в Килбърн и залата на Раундхауз Камдън. През 1995 г. оркестрите са 44, диригентите – 51, концертите – 70, премиерите – 29, гостуващите състави – 16. През 2009 г. общото число на концертите от Proms за първи път достига 100, а в последните години събитията в Роял Албърт хол са съпътствани от серия камерни концерти в Кадоган хол в Челси, образователни и специализирани детски събития в лондонския Кралски колеж за музика и празничните „Промс в парка“ из цяла Великобритания по време на прочутата Последна вечер – тържествения финал на фестивала.
През 2015 година Би Би Си представя 121-вия сезон на знаменитите Променадни концерти, определени от чешкия диригент Иржи Белохлавек като „най-големия и най-демократичен музикален фестивал в света“. Със своите 46 участващи оркестъра, 53-ма диригенти, 92 концерта, 32 премиери и 16 гостуващи ансамбъла, точно този 121-ви сезон е щастлив и за програма „Христо Ботев“ на БНР, която получи специална покана от Би Би Си да излъчва на живо от Лондон един от Променадните концерти.
Оркестърът на Джон Уилсън е създаден преди повече от две десетилетия – през 1994 г., от 22-годишния тогава диригент като комбинация между симфоничен оркестър и голям Биг бенд. Целта на Джон Уилсън е своеобразно „автентично звучене“ в изпълнението на музика от знаменити киномюзикъли. Затова той го моделира по образеца на старите американски филмови оркестри, съставяни по договор за определен проект. Специфичният звук на Холивуд от 40-те и 50-те години на миналия век се постига с основен състав от медни и дървени духови, обогатен с необходимите саксофони и други инструменти, характерни за биг-бенда, но ключов момент в отличителния звук е щрайхът. Както споделя самият Джон Уилсън в интервю от 2010 година: „Щрайхът трябва да е много ярък, бляскав, всеки оркестрант трябва да свири като солист“. Уилсън нарича това звукоизвличане „високооктаново“, с много лустро, много външен блясък, много директно, много агресивно. Това е скъпо струващ струнен звук, който изисква огромен труд, много репетиции и най-добрите щрайхисти, но, както казва Уилсън: „В тази страна сме разглезени със страхотни оркестранти“. От няколко години Оркестърът на Джон Уилсън има уникална роля в програмата на BBC Proms – да съживява оригиналните аранжименти и студийния стил на свирене на класически филмови и театрални мюзикъли от златната епоха на жанра. Това издание на Би Би Си Промс е първото, в което великолепните музиканти на Джон Уилсън се представят не един, а два пъти. Преди около месец – на 7 август, те очароваха лондонската публика със своята „Късна вечер със Синатра“, отбелязвайки стогодишнината на една от легендите на популярната музика през ХХ век. На 5 септември присъстващите в Роял Албърт хол заедно с радиослушателите от Великобритания и България ще станат свидетели на амбициозна програма, озаглавена „Бърнстейн – сцена и екран“. Ленард Бърнстейн – още една легенда от историята на ХХ век. Гениален музикант с невероятна творческа енергия – композитор, диригент, пианист, писател, поет, преподавател, телевизионна звезда, страстен пропагандатор на любимото ни изкуство! Бърнстейн безусловно е една от енциклопедичните, ренесансови личности на ХХ век, а диригентът Джон Уилсън споделя: „През целия си живот като музикант съм откривал самия себе си във всеки елемент от творчеството на Бърнстейн“. В концерта ще прозвучат фрагменти от мюзикълите „В града“, „Пенсилвания Авеню № 1600“, „Чудесен град“, „Кандид“, „Уестсайдска история“, „Тревога в Таити“ и „Питър Пан“, както и симфоничната сюита от музиката към филма на Елия Казан „На кея“. Солисти са британските театрални и филмови звезди Луиз Диърман, Джулиан Овъндън, Скарлет Стрален и американското мецосопрано Люси Шауфър.
Чуйте интервюто с Андрю МакГрегър – един от най-впечатляващите гласове на Би Би Си 3
На сцената на Държавната опера във Варна зрителите ще имат възможността да се насладят на опера-мюзикъла "Калас и Онасис". Вдъхновен е от необикновения живот и любовта между оперната дива Мария Калас и корабния магнат Аристотел Онасис. Сюжетът е изграден върху действителни факти. В спектакъла има силни страсти, повлияни от..
"Чувствам се спокойна. Нищо не дължа на никого. Това, което съм – благодаря на майка си и баща си… Господ ме е помазал, че ми е дал някакъв талант, аз не съм злоупотребила с това, напротив, доразвила съм го, за да Му благодаря по някакъв начин" – това заявява една от легендите в българското оперно-изпълнителско изкуство у нас и по света –..
Бубакар Траоре (р.1942, Кайи) е истинска легенда на музиката в Мали, а оттам – и в световен мащаб. Името му нареждаме до тези на Али Фарка Туре , Амаду и Мариам и Салиф Кейта , а пътят му в музиката е достоен за филм. Започва като един от най-обещаващите футболисти на Мали ( интересно съвпадение е, че и днес, като напишете "Boubacar..
1 декември Свири Филхармонията на Арговия с диригент Рюне Бергман 3.00 часа – Клод Дебюси (1862-1918), Анри Бюсер (аранжимент), Малка сюита. 3.15 часа – Йозеф Хайдн (1732-1809), Концерт за тромпет в Ми бемол мажор. Солист: Уле Едвард Антонсен (тромпет). 3.31 часа – Джузепе Тартини (1692-1770), Ейвинд Уестби (аранжимент), Концерт за тромпет в Ре мажор...
Фестивалът "Културама" продължава да радва своята публика с различни събития до края на година. "В няколко музея сме подготвили различни прояви. Ще имаме няколко концерта, които ще се проведат в София и в Историческия музей в град Петрич, където вече от един месец може да бъде видян нашия проект-изложба по едноименната книга "Сузи, внучката от..
Усмихнат, непринуден, дружелюбен, безкрайно земен и джентълмен – такъв видяхме Начо Герерос по време в първата му публична поява у нас. Известният испански..
Бубакар Траоре (р.1942, Кайи) е истинска легенда на музиката в Мали, а оттам – и в световен мащаб. Името му нареждаме до тези на Али Фарка Туре ,..
Във внушителния том са публикувани 27 разказа, неиздавани досега. Както каза на представянето Росица Чернокожева: "Талантът на Палми Ранчев е, че от..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg