Точно 110 години след създаването й, една от най-популярните творби в световната оперетна литература отново оживява на сцената на престижната Метрополитън опера. „Веселата вдовица“ от Франц Лехар, чието заглавие вече се е превърнало в нарицателно, а музиката й – в синоним на брилянтна мелодика и заразяващо настроение, отбелязва и петнадесетия си рожден ден в МЕТ. Това е и поредната „перла в короната“ на забележителната певица Рене Флеминг, която не се уморява да прекрачва жанровите ограничения и вече повече от две десетилетия доказва безспорния си талант в различни амплоа. Този път тя се превъплъщава в очарователната Ханна Главари – героинята, чийто образ напълно отговаря на всички мъжки изисквания за „идеална жена“: красива, интелигентна, прелъстителна и ...богата! Това е първата оперетна проява на Рене Флеминг и макар според посветените тя да е нещо като прелюдия към прощаването на певицата с операта (твърди се, че Рене Флеминг иска да се оттегли от оперната сцена, докато все още е „на върха“), любимката на публиката и този път е ослепителна и както винаги звучи прекрасно.
„Веселата вдовица“ се появява на бял свят през 1905 година и носи на своя автор световна слава. Създадена от Франц Лехар по либрето на Виктор Леон и Лео Щайн, тя много бързо очарова публиката и със своята оригиналност и великолепната си оркестрова партитура открива нов етап във виенската оперета. Премиерата на творбата се е състояла на 30 декември 1905 година в Theater an der Wien. Дирижира самият Лехар, а в ролите на Ханна Главари и граф Данило са великолепните оперни артисти Мици Гюнтер и Луи Тройман. След Виена и постановките в Берлин и Хамбург, „Веселата вдовица“ продължава своето триумфално шествие през Милано, Лондон и Париж по целия свят. През 1910 (едва пет години след премиерата на оперетата) броят на спектаклите достига 18 000. Само за първите 50 години от сценичния й живот в Theater an der Wien има 483 представления, а по целия свят – около 60 хиляди. През 1925 г. е заснета и филмова версия със суперзвездите Джон Джилбърт и Мей Мърей. По сюжета на творбата има създадени още три филма – през 1934, 1952 и 1962 година.
На фона на тези впечатляващи цифри, стажът на „Веселата вдовица“ в Метрополитън опера е сравнително скромен: „само“ 15 години! Първото й представление на най-престижната американска оперна сцена е било на 17 февруари 2000 г., когато в двете главни роли блестят други две големи оперни величия: Фредерика фон Стаде и Пласидо Доминго. Оттогава до днес творбата е била поставяна 26 пъти, като последният от тях беше в навечерието на Нова година – на 31 декември 2014 година с новата постановка на Сюзън Строман, която освен режисьор е и хореограф на спектакъла. Сюзън Строман е носителка на пет награди „Тони“ за работата си на Бродуей и в „своята версия“ на „Веселата вдовица“ е заложила на автентичната атмосфера на епохата, в която е създавана творбата.
В съботното ни пряко излъчване от „Метрополитън опера“ ще имаме удоволствието да чуем:
Ханна Главари – Рене Флеминг, сопран
Граф Данило Данилович, секретар в посолството – Натан Гън, баритон
Барон Мирко Зета, Посланик на Княжество Понтеведро – Томъс Алън, баритон
Валансиен, съпруга на барон Зета – Кели О’Хара, сопрано (това е дебютът на младата певица в МЕТ)
Граф Камий дьо Росийон - Алек Шрейдър, тенор
Ниегуш, секретар на посолството – Карсън Елрод (говорна роля)
Кромов, съветник – Даниел Мобс, баритон
Богданович, военен аташе на Понтеведро – Марк Шовалтер, баритон
Силвиан, негова жена – Емалие Савой, сопрано
Раул дьо Сент Брийош – Александър Люис, тенор
Виконт Каскада – Джеф Матсей, баритон
Олга, съпруга на Кромов – Уолис Джунта, мецо-сопрано
Причич, полковник в пенсия – Гари Симпсън, баритон
Прасковя, съпруга на Причич – Маргарет Латимор, мецо-сопрано
Режисьор и хореограф на спектакъла е Сюзън Строман, сценограф – Джулиан Кроуч, а прекрасните костюми в стил Belle Époque са дело на Уилям Айви Лонг. Специално искам да спомена и имената на Синтия Линк, Алисън Миксън, Емили Пиненбърг, Леа Хофман, Джени Ларош и Катрин Хамилтън, които дебютират в Метрополитън в ролите на „гризетките“ Лоло, Додо, Жу-Жу, Фру-Фру, Кло-Кло и Марго.
Участват още и хорът и оркестърът на Метрополитън опера. Диригент на спектакъла е сър Андрю Дейвис, който специално е композирал увертюра към оперетата, съставена по мотиви от различни произведения на Лехар.
Съдържание на оперетата „Веселата вдовица”
Излезе най-новият компактдиск на консорт "Беншоа" с ръководител Андрю Къркман. Това е премиерният запис на Missa Scaramella от Якоб Обрехт в новореконструираната ѝ версия, създадена от музиколога и композитор Фабрис Фич заедно с Филип Уелър и Пол Колб. Месата на Обрехт върху италианската популярна мелодия Scaramella е достигнала до нас в непълен..
Оперният певец от турски произход Окан Сипахиолу, който живее в Италия, град Катания, се установява в оперния хор на града. Макар да завършва магистратурата си в Турция неговия живот е в Сицилия. Той ни въвежда не само в света на операта и нейния дом Италия, но и в специфичната техника "Александър", с която се занимава. Разказ за това какво..
1 октомври Свири Германският симфоничен оркестър с диригент Андрис Пога. 3.00 часа – Лили Буланже (1893-1918), "В една тъжа вечер" (D'un soir triste). 3.12часа – Анри Дютийо (1916-2013), Концерт за виолончело "Tout un monde lointain" (Цял един далечен свят). Солист: Анастасия Кобекина (виолончело). 3.40 часа – Владимир Кобекин (р.1947), Gaillarda..
Васил Казанджиев е една от най-ярките фигури на съвременната българска музикална култура, чието творчество е вдъхновение за поколения музиканти и ценители на изкуството. Забележителният български композитор, диригент и педагог ще бъде почетен с концерта "90 години Васил Казанджиев", който ще се състои в рамките на международния фестивал "Софийски..
С постановката на Клаус Гут, Виенската държавна опера празнува 100-годишнината от рождението на композитора със звезден състав – Асмик Григориан като Турандот и Йонас Кауфман като Калаф сред други. Главната роля е дебют и за двамата изпълнители. "Психологическият подход на Клаус Гут и великолепното дирижиране на Марко Армилиато се разгръщат във..
Ден след Международни яден на глухите хора ви срещаве със Силвия Маринова, жестов преводач с повече от 35 години опит. Тя не разглежда своята професия..
Едва ли са много хората, които ще кажат, че не се вълнуват как ще се представят и какво впечатление ще създадат за себе си при първа среща. Още по-малко..
Основен гост и изразител на мнения по темата бе проф. Марин Георгиев – председател на Българското урологично дружество. Човешкият организъм често алармира..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg