Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Севилският бръснар” на Росини – директно предаване от „Метрополитън опера”, Ню Йорк, събота, 6 декември, от 19 часа

БНР Новини
Снимка: Ken Howard/Met Opera

Навръх Никулден, покрай празничните трапези, програма „Христо Ботев” ще предложи на своите слушатели още едно богато угощение: за слуха и душата! Най-бляскавата и жизнерадостна творба на Росини – прочутият „Севилски бръснар” – ще сгрее съботната ни вечер и ще ни припомни, че бутилката вино винаги може да бъде пълна (поне наполовина!) – достатъчно е само да коригираме гледната си точка!
Операта „Севилският бръснар” на Джоакино Росини има доста любопитна история. Нека започнем първо с това, че самото й заглавие „Севилският бръснар” – не е оригиналното: първоначално творбата се казвала „Алмавива, или напразната предпазливост” (Almaviva, ossia l’inutile precauzione). Росини нарекъл своето произведение така, тъй като вече имало опера със заглавие „Севилският бръснар” – неин автор бил Джовани Паизиело (1740-1816) и за времето си тя се радвала на доста широка популярност. Освен Паизиело творби върху същия сюжет са писали доста композитори. Сред тях са: Лудвиг Бенда (1776), Йохан Андеас (1776), Петер Шулц (1786), Йозеф Вайгл (1788), Николо Изуар (1796) и др. След Росини обаче са правени само няколко опита, и то без особен успех, тъй като творбата на гениалния италиански майстор засенчва категорично всичко съществувало преди и след него.
А ето и самата история на създаването на операта. През 1816 година все още ненавършилият 19 години Росини поел ангажимент да напише за карнавала нова опера. Тя била поръчана от театър „Арджентино” в Рим. Цензурата обаче забранявала всички либрета, които композиторът предлагал. Оставало съвсем малко време до карнавала и тогава на Росини му хрумнало да използва тема, която вече била разрешена. Така се появила идеята за „Севилският бръснар”. Злите езици разказват, че Росини написал писмо до Паизиело, с което учтиво искал разрешение от по-възрастния си колега да използва същия сюжет, като го молел да не му се сърди за проявената дързост. Разказват също, че Паизиело любезно дал съгласието си, но го сторил само защото бил убеден, че операта на младия композитор ще бъде провал. Обяснението на самия Росини е малко по-различно – в програмата към премиерата на „Севилският бръснар” е написано следното: „...авторът изпитва най-дълбоко уважение към знаменития Паизиело, написал опера на същия сюжет, но той не се е ръководил от стремеж към съперничество, а от желанието да създаде опера по новите изисквания на този жанр”.
Вестта, че Росини ще прави опера върху сюжет на „Севилският бръснар”, предизвикала вълнения в музикалните среди. Да се пише музикално-сценична творба, даже от такъв вече знаменит композитор като Росини, върху сюжет, на който вече утвърденият Джовани Паизиело е създал една от най-хубавите италиански комични опери, се смятало за нечувана дързост. Новото либрето било написано от Чезаре Стербини. Всъщност, творбата на Росини е създадена върху първата част от трилогията за Фигаро на Пиер Бомарше, докато операта на Моцарт „Сватбата на Фигаро”, появила се 30 години по-рано (през 1786), е върху втората част от същата трилогия. Чезаре Стербини преработил значително комедията на Бомарше и тя е изгубила немалко от своята изобличителна сила. Макар че либретистът се е постарал да запази основните черти на героите, някои от тях сега са обрисувани по-различно. Така например граф Алмавива от типичен представител на аристокрацията се е превърнал в симпатичен оперен любовник. Стербини обаче е добър познавач на сцената и въпреки всичко е написал едно наистина сполучливо либрето за комична опера.
Известно е, че Росини е създавал оперите си доста бързо. Въпреки това, стремителността, с която е написан „Севилският бръснар”, е наистина удивителна. Явно композиторът е бил изцяло завладян от идеята за тази опера, тъй като творбата била готова само за 12 дни. Премиерата се състояла на 20 февруари 1816 година в театър „Арджентина” в Рим, под диригентството на автора, и била почти провал – присъстващите в залата привърженици на Паизиело освиркали изпълнението. След второто представление обаче всичко си дошло на мястото – Росини успял да накара артистите да изпълнят партиите си според неговите изисквания и този път вече операта била посрещната с възторг. Така започнала световната слава на тази безсмъртна творба, която и до днес е сред най-големите шедьоври в оперната литература.

В съботното ни пряко предаване от „Метрополитън опера” ще чуем:
• Лоурънс Браунли (тенор) – Граф Алмавива
• Маурицио Мураро (бас) – Д-р Бартоло
• Изабел Леонард (мецо-сопрано) – Розина
• Кристофър Малтман (баритон) – Фигаро
• Паата Бурчуладзе (бас) – Дон Базилио
• Клаудия Уайт (сопрано) – Берта
• Юнпенг Ванг (бас) – Фиорело
• Роб Бесерер (бас) – Амброджо
• Денис Питърсън – прислужник
Съпровождат хорът и оркестърът на „Метрополитън опера”.
Диригент – Микеле Мариоти.

Съдържание на операта „Севилският бръснар”



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Консорт „Беншоа“

Възстановената Missa Scaramella

Излезе най-новият компактдиск на консорт "Беншоа" с ръководител Андрю Къркман. Това е премиерният запис на Missa Scaramella от Якоб Обрехт в новореконструираната ѝ версия, създадена от музиколога и композитор Фабрис Фич заедно с Филип Уелър и Пол Колб. Месата на Обрехт върху италианската популярна мелодия Scaramella е достигнала до нас в непълен..

публикувано на 30.09.24 в 14:59

Самочувствие на сцената с оперния певец Окан Сипахиолу

Оперният певец от турски произход Окан Сипахиолу, който живее в Италия, град Катания, се установява в оперния хор на града. Макар да завършва магистратурата си в Турция неговия живот е в Сицилия. Той ни въвежда не само в света на операта и нейния дом Италия, но и в специфичната техника "Александър", с която се занимава. Разказ за това какво..

публикувано на 30.09.24 в 13:05

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 октомври 2024 г.

1 октомври Свири Германският симфоничен оркестър с диригент Андрис Пога. 3.00 часа – Лили Буланже (1893-1918), "В една тъжа вечер" (D'un soir triste). 3.12часа – Анри Дютийо (1916-2013), Концерт за виолончело "Tout un monde lointain" (Цял един далечен свят). Солист: Анастасия Кобекина (виолончело). 3.40 часа – Владимир Кобекин (р.1947), Gaillarda..

публикувано на 30.09.24 в 09:24

Васил Казанджиев на 90 години

Васил Казанджиев е една от най-ярките фигури на съвременната българска музикална култура, чието творчество е вдъхновение за поколения музиканти и ценители на изкуството. Забележителният български композитор, диригент и педагог ще бъде почетен с концерта "90 години Васил Казанджиев", който ще се състои в рамките на международния фестивал "Софийски..

публикувано на 28.09.24 в 10:05

Сублимно изпълнение на "Турандот" на сцената на Виенската държавна опера

С постановката на Клаус Гут, Виенската държавна опера празнува 100-годишнината от рождението на композитора със звезден състав – Асмик Григориан като Турандот и Йонас Кауфман като Калаф сред други. Главната роля е дебют и за двамата изпълнители. "Психологическият подход на Клаус Гут и великолепното дирижиране на Марко Армилиато се разгръщат във..

публикувано на 28.09.24 в 08:00