Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Звукови хроники „Музика от извора”: Бахши - лечителите-музиканти

Жена свири на кобиз

Втората ни среща в цикъла за музикалното наследство на Изтока е посветена на лечителите-музиканти в Средна Азия - бахши. Те са основна фигура в средноазиатската духовност. Багши на узбекски език или бакши на киргизки е народен певец, бард, изпълнител на епическия фолклор (дастан). Всъщност независимо от етническия си произход бардът трябвало да изпълнява своето изкуство на трите разпространени езика в Средна Азия – персийски, тюркски и кюрдски. Думата бахши е със неясен средноазиатски произход и етимологията й отразява ролята на барда във всичките му аспекти за различните етноси – лечител за тюркските народи, будистки монах, когато е свещеник (смята се, че тяхната религиозност е силно повлияна от разпространената преди исляма будистка религия) и поет, когато е разказвач на персийски легенди.

При узбеките и таджиките основен инструмент е ръчният барабан или дайре, сходно на дафа. При узбеките ръчният барабан се нарича дойра или чилдрама (на тюркски означава „четиридесет” и вероятно има връзка с космогонията им). По време на лечителския обред - камлането, камът изсипва върху болния своите духове-помощници, които вече са се събрали в тъпана му призовани от неговите песни. Ритуалният инструмент е украсен с рисунки предимно със соларен характер. Често има и дупки в коженото тяло на тъпана, като вероятно в миналото при узбеките и таджиките това се е свързвало с 40 духове-помощници. В днешно време те се правят за по-добро звучене на дайрето. По същите причини преди време колелцата-гривни също трябва да са 40, но днес са важен музикален атрибут на инструмента. При таджиките и узбеките това дайре обикновено се предава по наследство и така има дайрета, предавани четири поколения назад. И до ден днешен е запазена традицията дайрето да има мъниста за защита от зли очи. Отношението на лечителите и знахарите към този инструмент е сакрализирано и всъщност, както казва Айдай, знахарка през 60-те г.. на ХХ в., „дайрето не е мое, а тяхно (на помощниците). Ако не свирим на него, те няма да дойдат”.

Ритуални тъпанчета или барабани изглежда е имало и при казахите и киргизите, но през ХІХ в. те изчезват от атрибутите поради предпочитанията към друг инструмент - кобиза. Той наподобява гъдулката като външен вид и техника на свирене, т.е. свири се с лък и докосване на нокътя по струните, но е доста по-различен. Направен е от цяло парче дърво (за да се съхрани по-добре душата на дървото) с дължина 60–70 см. Формата наподобява ябълка с гриф за лявата ръка и дълга основа, която при свирене се подпира на колената или на земята. Подобно на друг популярен инструмент в Средна Азия - дутар, той е с две струни от 104 конски косми. Има разновидности със или без прагчета на грифа. Почти пълна аналогия на този инструмент намираме при археологическите проучвания на скитски могили от V в. пр. Хр. Във вътрешната страна на резонаторното тяло се слагат амулетчета от сребро за увеличаване силата на звука и за визуален ефект. Други украшения, като пера от бухал, огледалца и т.н., подсилват търсения лечителски ефект или защитават бахшията по време на церемонията от лоши срещи в отвъдното. В миналото кобизът се е използвал само с ритуални цели или в епическия епос на казахите – жырау, но около средата на ХІХ в. тази традиция се нарушава и започва да се използва и в светската музика. Ритуалното му значение е подобно на тъпана. Бахши Сюименбай казва, че „Джиновете - моите духове, ми си подчиняват, когато ги призовавам с помощта на кобиза”. При казахите, и каракалпаците има множество легенди за този древен инструмент, една от тях е, че първият кобиз е направен от ствола на черница. Ритуалната важност на инструмента се подчертава от поговорки от рода на тази: „Всеки бахши трябва да може да свири на кобиз или поне на домбра”.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Срещу пет евро риташ виртуално с Роналдо

Някои смятат за прекалено себелюбие да си издигнеш музей и паметник приживе, но на родния си остров Мадейра Кристиано Роналдо има статут на божество и може да прави каквото си иска. А и световната статистика показва, че към 14 април 2024 г. той е играчът с най-много официални голове в историята на футбола – 900. Също така е   рекордьор по отбелязани..

публикувано на 28.11.24 в 17:35

Домашното насилие: Никога не е за последен път!

На фона на политическите събития – вътрешни и външни, не между другото, но и не без особено внимание, минаха няколко също важни новини – за жени, жертви на домашно насилие. Едната вече не е между живите. "Никога не е за последен път!" – това е убеждението на психолозите, които помагат на жени, жертви на домашно насилие. То се е формирало след..

публикувано на 28.11.24 в 15:30

"За думите" – 30 години за чудото на словото и българската реч

Предаването отпразнува 30-ия си рожден ден във Второ студио на БНР със скъпи гости – стари и нови приятели, съмишленици и съавтори. Сред тях бяха проф. Лучия Антонова, директорка на Института за български език към БАН, ръководители и членове на секциите в Института, проф. Веселка Желязкова, директорка на Кирило-Методиевския научен център при БАН,..

публикувано на 26.11.24 в 19:19

Нов медикамент ефективно предотвратява заразяването със СПИН

На 1 декември ще отбележим Световния ден за борба със СПИН. Дни преди светът да насочи внимание към това заболяване, Никола Кереков запознава слушателите на "Време за наука" с един нов медикамент – селективно противовирусно средство, което вероятно ще изиграе ключова роля в световната борба със СПИН. Медикаментите срещу HIV инфекцията се..

публикувано на 26.11.24 в 11:26

Еврика! Успешни българи: Ивайло Петров

Ивайло Петров е млад и много деен човек, носител на много награди и отличия, включително и на именната стипендия "Джон Атанасов" на фондация "Еврика". Защо обаче определям Ивайло Петров като много деен човек? Защото дори в момента той завършва две магистратури – една в Техническия университет във Варна, но в същото време учи магистратура и в..

публикувано на 25.11.24 в 17:05