Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Проф. Реса Колева: Богат ми е животът, много богат ми е бил животът професионално, имам добро семейство, животът ми е пълен, и в двете посоки

БНР Новини
5
„Просто съм един щастлив човек" - казва проф. Колева в дните на своя юбилей
Снимка: личен архив

Ако изпишете в интернет Реса Колева едва ли ще намерите много материали за нея. Името й се явява в интервюта и статии за нейни ученици – Веселина Кацарова, Мартин Илиев, Людмила Козарева. И тя с обич говори за тях и за всички останали, на които е помогнала в началото на кариерата им. „Обичам си педагогическата работа, защото обичам да създавам нещо ново“. Изрежда имената на всички, които пеят у нас и по света. И до днес преподава, всяка година пътува до Япония за своите майсторски класове. „Имах едно турне през 1986 г. Бях първата българка, която изнесе концерт в Йокохама. Имах пет концерта – в Токио и други градове. След това вече пътувам всяка година.“

„Аз на сила не мога да направя никого музикант. Всички минаха едно обучение по пиано за обща култура – споделя тя за своите деца и внуци. Но аз веднага разбрах, че никой не го тегли към музиката.“ Твърди, че обича да пее от съвсем малка. „Съседите казваха: глас се чува, човек не се вижда. Кой пее? А то, аз малка и вървя, и си пея каквото съм запомнила.“ Баща й свири на флейта, майка й пее, леля й и брат и също, дори дирижира. В с. Драганово, имало голям хор, оперета. Трима поети са родени там - Асен Разцветников, Владимир Русалиев, Камен Зидаров. Първата й поява пред публиката е на празник на девическата гимназия в читалището в Горна Оряховица – изпълнява два романса. Тук в София отива при Христо Бръмбаров, който я окуражава да поеме по пътя на оперното пеене.

Тя е едни от основателите на щатния хор на Консерваторията. „Всички хорови диригенти ги познавам, всички минаха при нас да се учат. Така и получих огромен запас от музикална литература“.
Проф. Реса Колева е единствената българка член на журито на Баховия фестивал през1980 и 1984 г., член е на Баховото общество и негов кореспондент за България. Участвала е и в жури на конкурс в Тбилиси, била е председател на журито на конкурса „Светослав Обретенов“. Пяла е „Коледната оратория“ точно на Рождество в Томас Кирхе. „За да се случи това се явих на прослушване при кантора. Изпях 10 неща и най-накрая той свали от библиотеката едни ноти и ме попита: „Можете ли да пеете на прима виста“. „Ще опитам“ - казах аз. И като започнах на солфеж, изкарах всичко до края. Той се обърна и каза: „Аз съм забравил, че има певци, които могат да пеят от ноти така“.

В творческата кариера на проф. Реса Колева са вписани няколко първи изпълнения за България - „Стабат матер“ на Перголези с Васил Казанджиев, „Матеус пасион“ на Бах с Добрин Петков, „Салве Регина“ на Перголези с Йордан Дафов, „Прикованият Прометей“ на Лазар Николов.
„Композиторите ме търсеха, защото каквото се напишеше, можех да го изпея“ – казва тя през смях. Десет години поред е редовен участник в прегледа „Нова българска музика“.
„Никога няма да забравя зала „България“ беше пълна с публика да слуша нова българска музика. Много се пишеше и се изпълняваше, и хората обичаха да слушат новата музика“
Изнася камерни концерти с Парашкев Хаджиев, Снежина Гълъбова, Жени Захариева, Джулия Ганева, Елена Миндизова. Работи с Любомир Пипков и Вера Баева.

„Правих запис на песни на Парашкев Хаджиев и отивам да му върна нотите. Много исках да пея с него, но не се решавах. Тогава с половин уста попитах дали не може да направим нещо заедно, а той се засмя и каза, че може да свири не само своя музика“. Сътрудничеството им продължава десет години.

За началото на творческата кариера си спомня: „През 1964 имахме една програма с Елена Миндизова – много амбициозна. Първа част предкласика, втора част съвременни композитори – включително и Шьонберг“. Първата голяма изява на сцената за Реса Колева с оркестър е първото изпълнение в България на „Стабат матер“ на Перголези осъществено на 31 декември 1965 с камерния ансамбъл „Софийски солисти“ и Лиляна Барева, под диригентството на Васил Казанджиев. „Тази творба беляза живота ми. Дори с един италиански диригент и Емилия Максимова я пяхме в оригиналната версия без хор. За два дни научихме хоровите номера.“

За своята 80-годишнина проф. Реса Колева получи първите си награди – „Златен век“ от Министерството на културата и доктор хонорис кауза на Музикалната академия „Панчо Владигеров“ в София.

13 юни, от 23.00 часа


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Маестро Валентин Пейчинов отново в България

Световноизвестният българо-американски оперен бас, дългогодишен солист в Метрополитън опера в Ню Йорк и вокален педагог – маестро Валентин Пейчинов е в България по повод новите Майсторски класове, които организира в родината. Тази година събитието е част от програмата на 55-ия Международен фестивал "Софийски музикални седмици". Маестро Валентин..

публикувано на 01.07.24 в 16:35
Виктор Янакиев (вляво) и Антон Митов

Антон Митов представя: Виктор Янакиев – класически музикант

През 1992 година родителите на Виктор заминават за Аржентина, където основават класически оркестър. Там се ражда Виктор, който като дете говори само испански и английски език. След завършване на средното си образование той идва в България и решава да остане тук. Защо? За аржентинския фолклор, "двете различни Аржентини", тангото, китарата, певеца,..

публикувано на 01.07.24 в 13:19

Българският "Лоенгрин" – празник на вокалното изкуство и оркестрово майсторство

"Неделният следобед" на 30 юни бе посветен изцяло на оперното изкуство. Поводите са два: новата постановка на "Лоенгрин" в Софийската опера и 110 години от рождението на изтъкнатия български оперен режисьор Михаил Хаджимишев. И между двата повода има пряка и много тясна връзка, защото предпоследната постановка на Вагнеровия шедьовър "Лоенгрин" в..

публикувано на 01.07.24 в 12:20

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 31 юли 2024 г.

1 юли Изпълнения на Алина Ибрахимова (цигулка) и Седрик Тибергиан (пиано). 3.00 часа – Хавергал Брайън (1876-1972), "Легенда". 3.08 часа – Еужен Изаи (1858-1931), Елегична поема за цигулка и пиано, оп. 12. 3.23 часа – Цезар Франк (1822-1890), Соната за цигулка в Ла мажор. 3.53 часа – Лили Буланже (1893-1918), Ноктюрно. 3.56 часа – Цезар Франк..

публикувано на 30.06.24 в 10:40

Британският критик Грегор Таси – впечатлен от солистите, хора и оркестъра на Софийската опера

Днешното издание на "Неделния следобед" е посветено изцяло на оперното изкуство. Поводите са два: новата постановка на "Лоенгрин" в Софийската опера и 110 години от рождението на изтъкнатия български оперен режисьор Михаил Хаджимишев. И между двата повода има пряка и много тясна връзка, защото предпоследната постановка на Вагнеровия шедьовър..

публикувано на 30.06.24 в 08:05