Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Монсерат Кабайе – гласът на Испания

Снимка: Архив
„Идвам от Испания, испанка съм, родена съм в Испания и тук ще умра” – пее Монсерат Кабайе. Ако до 1987 г. по света е имало хора, които да не знаят името й, то след тази година може да се твърди, че тя е една от най-популярните певици. Защо? Защото тогава се появи „Барселона” – абсолютният хит на Монсерат Кабайе и Фреди Меркюри, обичан и от ценителите на операта, и от рок маняците.
Откакто е на сцената за 40 години Кабайе е играла в над 3 800 представления. Критиците я наричат „несравнимата”. Огромният й репертоар включва творби от барока до веризма, белкантото, Вагнер, романтизма, сарсуелите, безброй песни и много дуети с едни от най-известните попизпълнители. Тя е сред най-издаваните певици в наше време.
Ето какво си спомня певицата: „Фреди Меркюри беше влюбен в операта и почти не пропускаше спектакъл. След поредната премиера нахълтваше ентусиазиран в гримьорните и ни целуваше всички поред. И когато през 1987 г. трябваше да подготви концерт и албум за предстоящата олимпиада, не се поколеба да ме покани за съвместна работа. Така се роди хитът „Барселона”. Идеята му беше да направим нещо, което да стане химн на младежите. И наистина се получи.” Тази песен е изпълнена и през 1992 г. на Летните олимпийски игри в Барселона. „Извън сцената Фреди беше изключително внимателен и обикновен. Не се държеше надменно, въобще не се изживяваше като звезда, какъвто всъщност беше.”
Като следствие от срещата й с Фреди е албумът с дуети с едни от най-популярните попизпълнители от 1997 г. Friends for Life – Брус Дикинсън, Стив Лий, Вангелис. Две години по-рано Вангелис и Кабайе работят за музиката за филма „Ел Греко” посветен на прочутия художник.
Иначе биографията на певицата може да се събере в няколко изречения: Родена е в Барселона на 4 април 1933 г. Там завършва Консерваторията в класа на Еухения Кемени. Дебютира на оперната сцена в Базел с ролята на Мими от операта „Бохеми”. Годината е 1957. Един сезон е в състава на театъра в Бремен, където натрупва репертоар и опит. През 1962 се завръща в Барселона и дебютира в театър „Лисео” в „Арабела” от Рихард Щраус. На 3 януари 2012 тя отпразнува 50 годни на сцената на този театър.
За онези първи години на учене Монсерат си спомня: „Това беше през 1952 г. Бях на концерт на Кирстен Флагщад. Беше нещо, което никога няма да забравя. Тогава моята учителка Еухениа Кемени ми каза, че не трябва да се сравнявам с нея. Това е една от най-изключителните певици и че това, което трябва да направя аз, е да изчакам докато стана на 25 години и да завърша вокалното си обучение, за да може гласът ми да се разгърне изцяло…”
Точно това и прави младата Кабайе. Изчаква звездния си миг. Той настъпва през 1965 г., когато младата певица получава предложение да замести своя колежка в не тъй често поставяната опера „Лукреция Борджия” на Доницети. Това се случва на сцената на Карнеги хол, Ню Йорк.
Белкантовите роли остават нейна запазена марка, но освен това тя е пяла в почти всички опери на Вагнер. „Пях Ирена в „Риенци”, Сента от „Летящият Холандец”, Елза от „Лоенгрин”, Елизабет и Венера от „Танхойзер”, дебютирах в Скалата като едно от момичетата цветя на „Парсифал”, Зиглинда от „Валкюра”, Гудрун и Брунхилда от „Залезът на боговете” и Изолда в „Тристан и Изолда. За да пееш Вагнер трябва да знаеш как, изисква се подготовка и специфична теситура… През 80-те със Зубин Мета записахме диск с Вагнерови арии, който стана много хубав и съдържа най-емоционалните моменти създадени от великия германец” – споделя певицата.
Една от специалните й грижи е била да открива нови музиканти или непознати творби от известни композитори: „Наистина това беше важно през цялата ми кариера, затова имам толкова богат репертоар. Исках за откривам опери, които никой не беше изпълнявал, както и непознати композитори, най-вече романтици.” Някои от последните й ангажименти са точно такива, абсолютно непознати творби – през 2002 дебютира като Катрин Арагонска от операта „Хенри VIII” на Сен-Санс, а през 2004 за пръв път изпълни главната роля в „Клеопатра” от Масне.
Друга нейна характерна черта е ангажираността й с различни благотворителни каузи – създала е фондация в Барселона за деца, нуждаещи се от подкрепа, участва в акция, подпомагаща парижкия институт „Луи Пастьор”, тя е посланик на добра воля на Юнеско. Монсерат Кабайе е омъжена за тенора Бернабе Марти, дъщеря й Монсарат Марти също е оперна певица, а съвместното им турне преди години възбуди духовете на меломаните, които сякаш останаха малко разочаровани от факта, че дъщерята не притежава огромния талант на майка си.

четвъртък, 2 май, от 14.30 часа
По публикацията работи: Светлана Димитрова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Маестро Валентин Пейчинов отново в България

Световноизвестният българо-американски оперен бас, дългогодишен солист в Метрополитън опера в Ню Йорк и вокален педагог – маестро Валентин Пейчинов е в България по повод новите Майсторски класове, които организира в родината. Тази година събитието е част от програмата на 55-ия Международен фестивал "Софийски музикални седмици". Маестро Валентин..

публикувано на 01.07.24 в 16:35
Виктор Янакиев (вляво) и Антон Митов

Антон Митов представя: Виктор Янакиев – класически музикант

През 1992 година родителите на Виктор заминават за Аржентина, където основават класически оркестър. Там се ражда Виктор, който като дете говори само испански и английски език. След завършване на средното си образование той идва в България и решава да остане тук. Защо? За аржентинския фолклор, "двете различни Аржентини", тангото, китарата, певеца,..

публикувано на 01.07.24 в 13:19

Българският "Лоенгрин" – празник на вокалното изкуство и оркестрово майсторство

"Неделният следобед" на 30 юни бе посветен изцяло на оперното изкуство. Поводите са два: новата постановка на "Лоенгрин" в Софийската опера и 110 години от рождението на изтъкнатия български оперен режисьор Михаил Хаджимишев. И между двата повода има пряка и много тясна връзка, защото предпоследната постановка на Вагнеровия шедьовър "Лоенгрин" в..

публикувано на 01.07.24 в 12:20

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 31 юли 2024 г.

1 юли Изпълнения на Алина Ибрахимова (цигулка) и Седрик Тибергиан (пиано). 3.00 часа – Хавергал Брайън (1876-1972), "Легенда". 3.08 часа – Еужен Изаи (1858-1931), Елегична поема за цигулка и пиано, оп. 12. 3.23 часа – Цезар Франк (1822-1890), Соната за цигулка в Ла мажор. 3.53 часа – Лили Буланже (1893-1918), Ноктюрно. 3.56 часа – Цезар Франк..

публикувано на 30.06.24 в 10:40

Британският критик Грегор Таси – впечатлен от солистите, хора и оркестъра на Софийската опера

Днешното издание на "Неделния следобед" е посветено изцяло на оперното изкуство. Поводите са два: новата постановка на "Лоенгрин" в Софийската опера и 110 години от рождението на изтъкнатия български оперен режисьор Михаил Хаджимишев. И между двата повода има пряка и много тясна връзка, защото предпоследната постановка на Вагнеровия шедьовър..

публикувано на 30.06.24 в 08:05