Канадците Handsome Furs, познати още като Дан Бокнър (китарист и вокалист на Wolf Parade) и Алексей Пери (негова половинка в живота и в музиката), ще закрият зимния цикъл на радиофестивала „Аларма Пънк Джаз” в Sofia Live Club на 9 декември от 21.00 часа (с начален час на концерта 21.30). С двата си студийни албума Plague Park (2007) и Face Control (2009) Handsome Furs са сред най-успешните банди на сиатълския лейбъл Sub Pop Records, с чието име се свързват имената на Nirvana, Sonic Youth, No Age и други съвременни класици на „по-кривия саунд”. С музиката си Дан и Лекс създават свой собствен свят, в който има място за всичко – и за хардкор, и за инди-уейв, и за електронна импровизация, и за хорър-представления, и най-вече - за още и още въображение. Концертът им на „Аларма” е част от източноевропейското им турне, както и от цялостната концептуална вечер на програма „Христо Ботев” Indie Dark Horror Night, в която ще вземат участие още Davvid Project и The Barbarones. Дни преди концерта разговаряме с Дан по телефона… на доста сериозни теми.
Ами, дай да започнем с естественото преплитане на жанрове (и настроения - от лирично-меланхолично до ритащо) в музиката ви…
Handsome Furs е просто открита прожекция на това, което се случва в главите на двама ни. И двамата произхождаме от хардкор-сцената в Канада и макар музикално да сме се отдалечили от тази естетика, мисля, че все още сме доста свързани с идеите на хардкор-движението. Чувствам се крайно обезсърчен от безсъдържателността на голяма част от т.нар. „инди рок”, който се прави днес: Скъпоценната тъга и мировата скръб. Чувствителният, неразбран гений… Не мога да понасям подобни простотии. Предпочитам да слушам мръснишка, сексуално фрустрираща, крещяща музика… И смятам, че когато излезеш на сцената, от теб трябва да се лее пот… Когато ние свирим, се опитваме да вложим цялата си енергия в настоящия момент. Обичам да вършея на сцената. И мисля, че самото ми тяло си го иска. Не смятам, че мога да контролирам това чувство, тази енергия. А колкото до смесването на различни естетики… пънк-рокът може да бъде крайно педантичен и високото изкуство – крайно претенциозно, освен ако не задействаме чувството си за хумор – това е, според мен, начинът, който поне на нас двамата ни иде естествено.
В момента сте на турне в Източна Европа - не за първи път. Каква е основната разлика между дългите турнета в Канада и САЩ от една страна, и в Европа?
За да съм честен, ще кажа, че в Северна Америка печелим (малко) повече пари от концерти, но пък в Европа винаги се забавляваме повече. Много по-интересно ни е… Но и като говорим за Европа, винаги трябва да уточняваме коя част на Европа. Канада и САЩ за географските си размери имат своите гигантски, но пък моно-култури. Все повече уеднаквяващи се от година на година. Всяко колежанско градче по целия континент си има все същите комплекси от книжарница-кафене-магазин за дрехи втора употреба. И това ние наричаме „ъндърграунд”. Това е лявото. Голяма част от концертните ни турнета в Америка са пътуване, пътуване, седене в каравана, обследване и т.н. В (Северна) Америка, особено в средната й част, с удивление откривам една дословно повтаряща се, разпростряла се навсякъде из предградията структура на пласмента - Wall Mart, Pet Cetera, Best Buy - утопията на консуматора. Децентрализирана утопия, безполезна за всеки, който няма свое собствено превозно средство. Очарован съм да гледам как тези мъртви или умиращи търговски зони се превръщат в призрачни градове - сега, когато икономиката тотално се скапа. Тези повтарящи се пръстени около градовете подсилват идеята за моно-културата: милионен избор… между едни и същи неща. И това в страна, ужасяваща се от социализма!... Толкова за географията. Иначе концертите ни в Северна Америка като цяло са много добри, феновете ни обичат: танцуват, потят се и (да се надяваме) накрая си тръгват щастливи… В Европа разликата от страна до страна понякога е огромна. Имам си любими неща, любими места, любими градове в Европа, които съм запомнил именно поради тяхната индивидуалност. Харесва ми централизираният изглед на европейските столици и чувството, което тази централизираност поражда - че хората наистина живеят и работят в град… Освен това харесвам ситуацията, в която след два часа шофиране попадам на съвсем различно място - където хората говорят различен език и кухнята е различна. В Източна Европа обичам най-много енергията, неподправеността, дивотата на публиката на концерт.
Току-що се връщате от турне в Хонг Конг, Виетнам, Сингапур и цяла Югоизточна Азия. Кое беше най-странното ви изживяване там? И нека и да завършим по този начин - със странните и неочаквани места за свирене и концертни ситуации…
Обичам да свиря на всякакви, дори произволно избрани места… всякакви нестандартни пространства. Свирили сме на лодка във Франция, в денс клуб в Сеул, на открито в центъра на Детройт… Мисля, че най-странното място, където сме свирили, беше един ъндърграунд бар в Ханой, Виетнам. Още докато си подреждахме апаратурата, той бе наводнен. А когато започнахме да свирим, по-голямата част от публиката беше до глезените във вода. Някъде към 20-ата минута цялото озвучаване гръмна. После всички се напихме. Добър концерт беше!
Очаквайте продължението навръх 8 декември, когато Дан и Лекс ще ни гостуват в „Аларма” - точно 24 часа преди концерта в „София Лайв Клуб”.
сряда, 8 декемри от 21.30 часа
(Интервюто е публикувано и в „Една седмица в София”)
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..
Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..
"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..
Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg