Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Аларма Пънк Джаз” става на 2 години! Bernays Propaganda ще свирят и в БНР на 5 ноември от 21.00 часа

Кристина Горовска & Джано Куч (вляво) и Васко Атанасоски, Bernays Propaganda, EXIT, Нови Сад, юли 2010 г.
Снимка: Цветан Цветанов
Най-успешната балканска рокендрол банда за последната петилетка – Bernays Propaganda от Скопие – отново щурмува София. След серия от участия на „Аларма Пънк Джаз”, Spirit Of Burgas и в пловдивския клуб „Лебовски” през лятото на 2009 г. Bernays Propaganda дойдоха и за втория рожден ден на ъндърграунд асоциацията Indioteque.

Това беше вчера, а днес Bernays Propaganda ще свирят и в Първо студио на БНР, респективно с лайв стрийминг по програма „Христо Ботев”. Bernays Propaganda, както знаете, са свирили на главната сцена на фестивали от порядъка на новосадския EXIT, имат много здрав саунд, който може да пълни и стадиони… но те самите не са такава група, която препочита ъндърграунд хепънингите. Предпочитат малките полуофициални места, където между тях и публиката няма огради, двайсе метра разстояние, дебели момчета с тениски с надпис „Секуритате” на гърба и цвърчащи скари с кебапчета и щандове с отровнозелена бира. Ако трябва да си го кажем още по-направо – Bernays Propaganda не са нито „балканска”, нито „рокедрол” банда – защото още с първия си албум Happiness Machines (2008 г.) те излязоха от Балканите с няколко турнета от по 40 концерта, включващи доста далечни дестинации като Финландия, Естония, Дания, Швеция, Испания и прочее, а като послания музиката им – макар и мелодична – е доста по-близо до хардкор-сцената. За това, че са „най-успешната балканска банда” мейнстрийм медиите говорят непрекъснато, но самите членове на групата избягват да контактуват с представители на „Макдоналдс”-журналистиката. За последните три години Bernays Propaganda нагледно доказаха, че за да станеш голям ти трябват няколко съвсем основни неща – талант, хъс, искреност и някой тук горе (в главата), а не PR-агенции, имидж-мейкъри, спонсори, медиен блясък и пожизнени рокендрол-пенсии, отпуснати от държавата.

Bernays Propaganda, които са делили една сцена с музиканти от ранга на Gang Of Four, Faith No More и Disciplin A Kitschme по клубове и фестивали, са Кристина Горовска (вокал и текстове), Васко Атанасоски (китара, бекинг вокали), Джано Куч (барабани) и Ненад Трифуновски-Трипе (бас). Тина, която е дипломиран философ, е между другото и племенница на един от основателите на знаковата за унгарския арт-рок формация A. E. Bizottság (А.Е. идва от Алберт Айнщайн, както Bernays Propaganda идва от Едуард Бернайс, таткото на съвременния PR). Васко Атанасоски, заедно с Трипе и Джано, са сред пионерите на балканската хардкор do it yourself сцена – старата им банда FxPxOx е полулярна дори отвъд океана, където имат издания, но не и турнета (поради стандартните визови причини), а в някои европейски градове като Лайпциг, където левичарската рокендрол вълна е изключително силна, са направо легенда (питайте Monozid, които участваха на Impossible Fest в София миналия месец).

С текстовете на песните си Bernays Propaganda се занимават главно с нелицеприятната страна на нашата Макдоналдс-Джънк-Кола-Действителност – и то не само изследователски, но и революционерски – с ритник. Такава е песента VIP In Paradise в новия им албум My Personal Holiday (2010), която взима на прицел онези свещеници, които се возят във „Ферари”. Такава е и „Булдозер”, посветена на „Скопие 2014” – антиутопичен градоустройствен план, с който не могат да се мерят нито „Лондон 1984”, нито „Москва 2042”… и който, за съжаление, вече е наполовина изпълнен, унищожавайки облика на Скопие така, както нито едно земетресение не би могло. Такава е „Убий ме”, песен, говореща с прости думички за ежедневния битов расизъм, с който сме свикнали дотолкова, че чак не го забелязваме. Когато преди малко казахме, че Bernays Propaganda не са „балканска банда” имахме предвид, че са на световно ниво и че посланията на песните им са по-глобални, но от друга страна – важен е фактът, че са именно от Балканите, защото тук при нас сякаш всичко, което се случва в Европа и по света (като политическа корупция, незачитане на елементарни човешки права, медийно проституиране и пр.), е десетократно засилено и придобива мащабите на зловеща гигантска карикатура, срещу която е необходимо да има културен отпор. А за имиджа и съвременния рокендрол и хардкора (не само на Балканите), нека дадем думата на Васко Атанасоски – като за финал на този текст:
„Имиджът никога не е имал връзка с това, което го носиш у себе си. И ние, дори да изглеждаме като рокендрол банда, сме далеч от идеята, че „сме продали или предали хардкор сцената”. Членовете на Bernays Propaganda са в основата на 90% от организацията на хардкор-пънк концертите, които се правят в Скопие. Били сме и сме част от много организации, дружества, самиздат-списания (fanzine), музикални лейбъли и др., които директно поддържат do it yourself-принципа на работа и анархизма. И Bernays Propaganda e единствената македонска група, чиито албуми на се продават в „Макдоналдс”.

(по материали от „Аларма” и „Паралели”)

Входът на Първо студио е свободен, но нека това ви предразполага към щедрост, а не към скръндзавост. Една от най-яките банди на Балканите (+ още една – „ХаХаХа”, страничният проект на Васко, Джано и Трипе) ви идва на крака – на входа на студиото имаме ПЪНК-КАСА, в която можете да засвидетелствате уважението си към тях!
По публикацията работи: Цветан Цветанов


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Две изложби радват приятелите на България в полската столица

Приоритетните дейности на Българския културен институт във Варшава са свързани с подкрепа на двустранните партньорства и обмен на идеи, като институтът редовно организира културни и арт събития в полза на по-доброто взаимно опознаване и разбиране на България и Полша и техните два народа. В навечерието на Деня на будителите в галерията на..

публикувано на 31.10.24 в 13:05
Аксиния Пейчева, „Метрополис на грешката“ – изложба в галерия „Ателие 28“

Екология, технологии, градска среда

Големите теми за природата и намесите на човека в нея все така – ако не и все повече – вълнуват съвременните художници. Които без съмнение откликват на тревогите в обществото днес. Артистичният поглед към тях е особен обаче. Търси не само причините за тревогата, но и възможностите за справяне с нея. А същевременно осмисля средата, в която живеем –..

публикувано на 31.10.24 в 12:05
Дили Бозаджиева

Дили Бозаджиева: За изкуството като завръщане към корените

Кампанията на БНР "Българските посланици на културата 2024“ тече и в момента, като предстои да бъдат отличени онези личности, които със своето творческо и житейско присъствие са разширили културните граници на България тази година. Гост в "Нашият ден" е художничката Дили Бозаджиева – един от творците, отличени в миналогодишната кампания...

публикувано на 31.10.24 в 09:13

"Поколение ботокс" – изложба на френския артист 0xec6d0

Столичната галерия за модерно градско изкуство "Риволи" открива втората си изложба "Поколение ботокс" на 31 октомври от 18.00 ч. Експозицията представя творби на известния френски артист 0XEC6D0, който е избрал код за свой артистичен псевдоним. Преди да бъде художник 0XEC6D0 е главен изпълнителен директор в голяма компания. Постепенно..

публикувано на 31.10.24 в 08:22

105 години театър в Перник

105 години от създаването си празнува Общинският драматичен театър "Боян Дановски" в Перник. Театърът е създаден през 1919 година под името "Работнически театър". Днес театърът носи името на българския театрален режисьор, педагог, театровед и драматург Боян Дановски. Първият директор на театъра е Иван Пенчев и го ръководи до 1921 година. Пиесата,..

публикувано на 30.10.24 в 16:12