Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Аларма Пънк Джаз” става на 2 години! Bernays Propaganda ще свирят и в БНР на 5 ноември от 21.00 часа

Кристина Горовска & Джано Куч (вляво) и Васко Атанасоски, Bernays Propaganda, EXIT, Нови Сад, юли 2010 г.
Снимка: Цветан Цветанов
Най-успешната балканска рокендрол банда за последната петилетка – Bernays Propaganda от Скопие – отново щурмува София. След серия от участия на „Аларма Пънк Джаз”, Spirit Of Burgas и в пловдивския клуб „Лебовски” през лятото на 2009 г. Bernays Propaganda дойдоха и за втория рожден ден на ъндърграунд асоциацията Indioteque.

Това беше вчера, а днес Bernays Propaganda ще свирят и в Първо студио на БНР, респективно с лайв стрийминг по програма „Христо Ботев”. Bernays Propaganda, както знаете, са свирили на главната сцена на фестивали от порядъка на новосадския EXIT, имат много здрав саунд, който може да пълни и стадиони… но те самите не са такава група, която препочита ъндърграунд хепънингите. Предпочитат малките полуофициални места, където между тях и публиката няма огради, двайсе метра разстояние, дебели момчета с тениски с надпис „Секуритате” на гърба и цвърчащи скари с кебапчета и щандове с отровнозелена бира. Ако трябва да си го кажем още по-направо – Bernays Propaganda не са нито „балканска”, нито „рокедрол” банда – защото още с първия си албум Happiness Machines (2008 г.) те излязоха от Балканите с няколко турнета от по 40 концерта, включващи доста далечни дестинации като Финландия, Естония, Дания, Швеция, Испания и прочее, а като послания музиката им – макар и мелодична – е доста по-близо до хардкор-сцената. За това, че са „най-успешната балканска банда” мейнстрийм медиите говорят непрекъснато, но самите членове на групата избягват да контактуват с представители на „Макдоналдс”-журналистиката. За последните три години Bernays Propaganda нагледно доказаха, че за да станеш голям ти трябват няколко съвсем основни неща – талант, хъс, искреност и някой тук горе (в главата), а не PR-агенции, имидж-мейкъри, спонсори, медиен блясък и пожизнени рокендрол-пенсии, отпуснати от държавата.

Bernays Propaganda, които са делили една сцена с музиканти от ранга на Gang Of Four, Faith No More и Disciplin A Kitschme по клубове и фестивали, са Кристина Горовска (вокал и текстове), Васко Атанасоски (китара, бекинг вокали), Джано Куч (барабани) и Ненад Трифуновски-Трипе (бас). Тина, която е дипломиран философ, е между другото и племенница на един от основателите на знаковата за унгарския арт-рок формация A. E. Bizottság (А.Е. идва от Алберт Айнщайн, както Bernays Propaganda идва от Едуард Бернайс, таткото на съвременния PR). Васко Атанасоски, заедно с Трипе и Джано, са сред пионерите на балканската хардкор do it yourself сцена – старата им банда FxPxOx е полулярна дори отвъд океана, където имат издания, но не и турнета (поради стандартните визови причини), а в някои европейски градове като Лайпциг, където левичарската рокендрол вълна е изключително силна, са направо легенда (питайте Monozid, които участваха на Impossible Fest в София миналия месец).

С текстовете на песните си Bernays Propaganda се занимават главно с нелицеприятната страна на нашата Макдоналдс-Джънк-Кола-Действителност – и то не само изследователски, но и революционерски – с ритник. Такава е песента VIP In Paradise в новия им албум My Personal Holiday (2010), която взима на прицел онези свещеници, които се возят във „Ферари”. Такава е и „Булдозер”, посветена на „Скопие 2014” – антиутопичен градоустройствен план, с който не могат да се мерят нито „Лондон 1984”, нито „Москва 2042”… и който, за съжаление, вече е наполовина изпълнен, унищожавайки облика на Скопие така, както нито едно земетресение не би могло. Такава е „Убий ме”, песен, говореща с прости думички за ежедневния битов расизъм, с който сме свикнали дотолкова, че чак не го забелязваме. Когато преди малко казахме, че Bernays Propaganda не са „балканска банда” имахме предвид, че са на световно ниво и че посланията на песните им са по-глобални, но от друга страна – важен е фактът, че са именно от Балканите, защото тук при нас сякаш всичко, което се случва в Европа и по света (като политическа корупция, незачитане на елементарни човешки права, медийно проституиране и пр.), е десетократно засилено и придобива мащабите на зловеща гигантска карикатура, срещу която е необходимо да има културен отпор. А за имиджа и съвременния рокендрол и хардкора (не само на Балканите), нека дадем думата на Васко Атанасоски – като за финал на този текст:
„Имиджът никога не е имал връзка с това, което го носиш у себе си. И ние, дори да изглеждаме като рокендрол банда, сме далеч от идеята, че „сме продали или предали хардкор сцената”. Членовете на Bernays Propaganda са в основата на 90% от организацията на хардкор-пънк концертите, които се правят в Скопие. Били сме и сме част от много организации, дружества, самиздат-списания (fanzine), музикални лейбъли и др., които директно поддържат do it yourself-принципа на работа и анархизма. И Bernays Propaganda e единствената македонска група, чиито албуми на се продават в „Макдоналдс”.

(по материали от „Аларма” и „Паралели”)

Входът на Първо студио е свободен, но нека това ви предразполага към щедрост, а не към скръндзавост. Една от най-яките банди на Балканите (+ още една – „ХаХаХа”, страничният проект на Васко, Джано и Трипе) ви идва на крака – на входа на студиото имаме ПЪНК-КАСА, в която можете да засвидетелствате уважението си към тях!
По публикацията работи: Цветан Цветанов


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Театралното изкуство и тенденциите от Международния фестивал в Пилзен

Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..

публикувано на 24.11.24 в 08:40

Фестивалът Aerowaves и 20 години сцена "Дерида"

Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..

публикувано на 23.11.24 в 09:35

Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика

Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..

публикувано на 23.11.24 в 09:00

Рисунка. Майстори

"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..

публикувано на 22.11.24 в 17:30

В "Панспермия" Полина Видас разказва нашия живот

Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..

публикувано на 22.11.24 в 16:50