събота, от 18.30 до 19.00 часа
Време за малки пиеси, документални пиеси, фичъри и акустични композиции.
“Вторачвам се в зачервените си очи в огледалото срещу мен, след като съм прекарал още цял ден и половин нощ пред компютъра и си задавам фундаментални въпроси: Защо радио? Защо документалистика?
Отговор: Няма друга медия, която може да ми предостави повече свобода в създаването и изследването. Тази отговаря на живия ми интерес към реалността и желанието ми за “музикално” изразяване. Материалът е звукът. А звукът винаги ни заобикаля. И също така: не ми допадат толкова описанията на застинали ситуации, колкото представянето им като процес. Нашата медия не е пространство, а време; нашите истории не са вкоренени в земята, ами имат движение, живот..... Ето защо!”
Хелмут Копецки, немски автор на радиокументалистика
Звукът винаги ни заобикаля
“Лили /на котето, което мяука наоколо/: Престани да шоварникаш.
Свещеник: Отдавна не сме те мили...
Лили: Нека малко такова....много е студено.
Свещеник Трябва да те изкъпем наистина, защото...
Лили /отново на котето/: Мирно!
Свещеник: ....А тоя матрак как е?
Лили: Всичко е скъсано.
Свещеник: Скъсано. Той с пружини ли е или ... дунапрен?
Лили: Дунапрен.
Свещеник: Откъде са го донесли?
Лили: Е, те с един приятел го донесоха, хвърлен некъде и го донесоха. Смениха го.... обаче аз нали не се усещам и.... пикам.
Свещеник: А радиото работи ли? Не?
Лили: Не..../на котето/ Мирно, Миче.
Свещеник: Някакво радио ще трябва да търсим.....
Лили: Трябва.... /на котето/ Мирно, Миче, мирно, че ще те бия.
Свещеник:... На тази снимка си ти нали?
Лили: Да.
Свещеник: Тогава си била...
Лили: Е.....
Свещеник: Силна, здрава.. ”
Това е откъс от “Нередактирани сцени от живота”, документална пиеса за радио от Антоний Дончев.
Нейното заглавие дава представа за общата идея на жанра радиодокументалистика.
За разлика от радиодрамата, тя не предлага фикция, “изиграна “ от актьорски гласове, а автентичен аудио документ, взет от действителността. Общото е в драматургичната конструкция.
Все пак, трябва да признаем, че от професионална гледна точка “нередактирани” звучи парадоксално, защото, както и при правенето на документален филм, завършеният продукт е резултат на продължителна изследователска работа, много часове записи, селекция, монтаж и миксиране. Това не е “ reality show” и сцените от живота само “изглеждат” нередактирани.
Жанрът radio documentary (документална пиеса) или feature (фичър) оформя своята физиономия още през 40-те, а получи официално признание през 1969 г., когато влезе в репертоара на Фестивала за радио и телевизия При Европа Берлин. Най-могъщите продуценти днес са немските радиостанции и Би Би Си.
Редакция “Радиотеатър” създава и излъчва фичъри от началото на 80-те години.
След като в 13 епизод с гласовете на Ели Хауърд и Стефан Радованов следяхме паралелно работата в Българската редакция на БиБиСи Лондон и в Българската редакция на Радио Свободна Европа в Прага и присъствахме на последния ден от съществуването на тези..
Скокове във времето и пространството, които могат така волно-предизвикателно и атрактивно -звучащо да се случат само по радиото, определят конструкцията, ритъма и най-напред замисъла на 13 епизод „Българският глас“ на документалния сериал „Радиото“. 1952-ра..
Иван Добчев изпълнява ролята на скитащия пришълец и/или бог в радиоверсията на „Апокриф“ по време на записа във Второ студио на БНР през 1998 години поради отсъствието на актьор. По случайност. През същата 1998 радиопроектът „Апокриф“ (на Маргарита..
„… Радиото беше на голема почит тогава. То тогава и се въведе. Много скоро се въведе и аз съм назначена от първия директор на Радиото Панайот Тодоров – Сирак Скитник. Той ме много обичаше. Аз си мислех, че нема да бъда назначена, защото бех много беден..
Епизод 5 на Радиото е среща с един директор на едно радио, което по време на функционирането на този тандем е било истински феномен на идващите модерни времена, широко отворено към контакт със света, работещо по смисъл и стратегия за преодоляване на..
Наближаващият край на календарната година отново ни напомня за наближаващия край на една поредна година от всички изтичащи калкулирани възрасти на нещата и хората наоколо, така че в седмиците преди точната годишнина отново се връщаме към историята на..
Имаше време, когато прекрасната Таня Шахова – актриса, писателка – разностранна, странна, та имаше време, когато Таня активно сътрудничеше на Радиотеатъра. И така, ние съхранихме нейните очарователни и светли истории във фонда си. Днес ви предлагаме да..
Не съвсем от самото начало. Но от 1988 година. Ина Вълчанова създава документалната си радиопиеса „От самото начало“ през 1997 г., стъпвайки върху записи от 1988 г. и 1990 г., направени в Русе по време на големите химически обгазявания, както и върху..
Този фичър в 2 части е продукт на журналистическо разследване, извършено в напрегната и сложна ситуация. То събра фрагментите на казус, който се разви на особено чувствителна и драматична територия - семейство с 2 деца, чиято майка е гражданин на..
Лудостта – българите не сме политически коректни, използваме тази дума без да ни мигне окото и без да ни мине през главата, че всъщност така засягаме хора с чувствителна душевност, изключително раними и нараними дори и от най-малкия намек за грубост и..
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg