Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Става ли по-опасно пътуването със самолет?

Снимка: БТА


След самолетната катастрофа в Торонто тази седмица, третата голяма от началото на годината в Северна Америка, все повече хора започнаха да се питат безопасно ли е да се пътува със самолет?


На 17 феврурари самолет на Делта еърлайнс с 80 души на борда се разби при кацане в Торонто. За щастие катастрофата се размина без жертви. Необичайното в случая беше преобръщането на самолета, което вероятно е предизвикано от по-бързото снижаване на машината в комбинация със силния вятър, обясни пилотът Марко Чан.

 
"Имало е силен вятър с пориви до трийсет и пет възела, слаба видимост и снеговалеж. Като включим тези фактори в приземяването, операцията става много по-трудна."



На 29 януари самолет на "Америкън еърлайнс" с 64 пътници се сблъска във въздуха с военен хеликоптер докато захождаше за кацане на международното летище "Роналд Рейгън" в американската столица Вашингтон. Като възможни причини се разглеждат намалената видимост и засиления трафик в района на летището, подчерта доктор Хасан Шахиди - предсдедател на Федерацията за авиационна безопасност на САЩ.


"След пандемията самолетният трафик се увиличи много на доста летища. Това със сигурност ще е един от факторите, които ще се разследва. Освен това катастрофата се случи през нощта, т.е. при много ограничена видимост. Също така въздушното пространство около летище Рейгън е сложно организирано, има много различни писти и коридори."

 

В края на 2024-а над 200 души изгубиха живота си в два инцидента, случили се в рамките на няколко дни. 38 души загинаха при катастрофата на самолет на азербейджанските авиолинии в Казахстан, а 179 бяха жертвите в Южна Корея след като самолет на нискотарифната компания "Чеджу еър" се разби при кацане. Статистиката отчита 318 жертви на самолетни инциденти през 2024-а, което я прави най-смъртоносната година за авиоиндустрията след 2018-а.


Според разследващите самолетни катастрофи в 80 процента от случаите става дума за човешка грешка. Погрешна пилотска преценка стои зад 53 на сто от катастрофите, а механични повреди причиняват около 21 процента от инцидентите. Понякога трагедията се дължи на съвкупност от фактори, какъвто е случаят с южнокорейския самолет. Разследването ще е дълго и сложно, но по първоначални данни катастрофата е причинена от сблъсък с птици и фактът че колесникът не е бил пуснат при кацането. За авиационният експерт Филип Бътъруърт Хейс разбиването на машината на Чеджу еър е много необичайно.


"Конструкцията на самолетите е доста здрава, системите за предпазване от катастрофи на борда са изпитани, седалките са устойчиви. За да се стигне до толкова  много жертви са се случили поредица от катастрофални събития. Крайно необичайно е."

Американски военен самолет на летището в индийския град Армитсар, 5 февруари 2025 г.

Експертът по авиационна безопасност Греъм Брейтуейт отбелязва, че самолетите са конструирани така че пътниците, попаднали в инцидент, да не се удрят в неща, които могат да ги наранят. Освен това летателните апарати трябва да докажат, че могат да се евакуират за деветдесет секунди, за да бъдат сертифицирани. В случая с катастрофата в Торонто стюардесите бяха поздравени за изключително бързото извеждане на хората от разбитата машина.

 
"Целта е да се свалят всички от самолета за деветдесет секунди или по-малко, дори само половината изходи да са използваеми. Да го направите в самолет, обърнат надолу с главата, е по-трудно, но затова са помогнали пожарникарите. Цяла наука си е евакуирането на пътниците от самолета."

Последните проучвания сочат едно на 13.7 милиона шанс пътник да умре на борда на самолет. Изчислението е възоснова на данните за фаталните самолетни инциденти в периода 2018-2022 година. Те показват също, че смъртността в самолетите спада средно със седем процента на година. Когато имаш около девет милиона пътнически полета на година, обслужвани само от американски авиолинии, една-две катастрофи не са статистически значими и не доказват нищо за рисковете при летенето, смята доктор Хасан Шахиди от Фондацията за авиационна безопасност.

 
"Всеки път като се случи нещо такова, е разбираемо, че пътниците се притесняват. Но авиацонната ни система е много безопасна. Миналата година близо един милиард души са пътували със самолет в Съединените щати. Пилотите ни са професионалисти и си вършат работата отлично, имаме професионални ръководители на въздушното движение, обучени добре. Така че е важно пътниците да знаят, че системата ни е добра и няма място за притеснение."


Катастрофите са трагедии за жертвите и роднините, но също така са източник на подобрения за индустрията. Без единайсети септември нямаше да има Министерство на транспортната сигурност, обяснява доктор Даниел Адекум - разследващ и преподавател по авиационна безопасност. А благодарение на изчезналия МН370 на Малайзийските авиолинии, вече всички самолети се следят в реално време.


Нито една форма на придвижване няма да е напълно сигурна, но летенето със самолет остава един от най-безопасните начини да пътувате.

По публикацията работи: Лилия Димитрова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Новопоетият дълг за годината достигна 1,5 милиарда лева

Новопоетият дълг за годината достигна 1,5 милиарда лева. Това е сумата, след като Министерството на финансите преотвори в понеделник за четвърти път емисия тригодишни държавни ценни книжа на седмия за тази година търг. Емисията е деноминирана в левове, с падеж на 22 януари 2028 .г и годишен лихвен купон от 2,75%. От сайтовете на финансово..

публикувано на 08.04.25 в 20:53

24-часова жп стачка в Италия

Поредна 24-часова стачка на железопътния транспорт в Италия с начален час 21 часа местно време на 8-и април. На 9-и стачкува за 4 часа въздушният транспорт. Протестите в жп транспорта ще продължат и през следващите дни.   В националния протест, организиран от различни синдикати, участва целият персонал от железопътния транспорт. Искат се..

публикувано на 08.04.25 в 20:42
Върховният командир на съюзническите сили в Европа, генералът от армията на САЩ Кристофър Каволи.

Високопоставен американски генерал заяви, че САЩ не трябва да намаляват присъствието си в Европа

Най-високопоставеният американски генерал в Европа заяви днес, че САЩ трябва да запазят военното си присъствие на континента на настоящото ниво в момент, когато Пентагонът преразглежда ангажиментите си по света след встъпването в длъжност на президента Доналд Тръмп, предаде "Ройтерс". Въоръжените сили на САЩ разполагат с повече от 100 000..

публикувано на 08.04.25 в 20:30
Карълайн Левит, говорител на Белия дом

Белият дом: САЩ ще наложат от полунощ общо мито в размер на 104% на китайските стоки

Съединените щати ще наложат общо мито от 104% на китайските стоки от полунощ (00.01 часа вашингтонско време или 07.01 часа българско време) в сряда (9 април), заяви прессекретарят на Белия дом Карълайн Левит, предаде Ройтерс. Тя обоснова това решение с нежеланието на Пекин да отмени отвените мита в размер на 34% спрямо американски стоки до..

публикувано на 08.04.25 в 20:14
Заседание на временната комисия относно проблемите с безопасността на движението по пътищата

Министерството на правосъдието с пакет от законодателни промени за делата за катастрофи

В Министерството на правосъдието е изготвен пакет от законодателни промени срещу забавянето при делата за тежки пътнотранспортни произшествия, който е публикуван за предварително обществено обсъждане от 7 април до 7 май, каза ресорният заместник-министър Спаска Кинчева на заседание на временната парламентарна комисия относно проблемите с..

публикувано на 08.04.25 в 20:06

Милен Керемедчиев: Турция в момента има огромен шанс да увеличи търговския си обмен с ЕС

Фирмите от Европа и Китай, на които президентът на Съединените щати  Доналд Тръмп наложи по-високи мита, могат да инвестират в Турция, заявиха от Истанбулската търговска камара. Американският президент наложи митническа ставка за внос на стоки от Турция в размер на 10 процента. В същото време Европейският съюз ще плаща 20 процента, а Китай -..

публикувано на 08.04.25 в 19:47

ЦИК поиска създаване на държавен склад за съхранение на машините за гласуване

От Централната избирателна комисия (ЦИК) поискаха създаване на държавен склад за съхранение на машините за гласуване и ангажимент на държавата за поддръжката им. Това беше заявено по време на дискусията на последното четвърто заседание на Работната група за промени в Изборния кодекс към Комисията по конституционни и правни въпроси...

публикувано на 08.04.25 в 19:46