Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Британски екоактивисти искат колите "без щепсел" да се забранят от 2030-та година

Снимка: automedia.investor.bg

Призив за забраната и на плъгин хибридите

Британски екоактивисти са вдигнали мерника на т.нар. plug-in хибриди. Те искат колите "без щепсел" да се забранят от 2030-та година, защото ги смятат за неекологични. Опоненти на идеята призовават пазарът на екоколи да еволюира естествено. 

Призивът за забраната и на плъгин хибридите идва от британската екологична група Electric Vehicles UK (EVUK). Това става в рамките на дебата във Великобритания от 2030-та година да се забрани продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили. И консултациите, насочени към ускоряване на прехода към електрически транспорт.

 Дан Сизър от Electric Vehicles

Според Дан Сизър от Electric Vehicles подобен преход би бил забавен, ако се чака до 2035-а година, след която във Великобритания няма да се продават и плъгин хибридите. Дан Сизър е категоричен, че оставането им в продажба до 35-а е „катастрофална грешка“, която може да подкопае репутацията на Обединеното кралство като лидер в зеления транспорт. Като част от движение, което разяснява ползите от изцяло електрическите коли, в Ютуб Дан Сизър обяснява:

"Хибридите винаги са били нещо като свързваща технология - преди колите със зареждаеми батерии или никога непоявилите се превозни средства с водородни горивни клетки и двигателя с вътрешно горене. Те също са били и нещо като първоначално зарибяване на хората, които са се колебаели да се насочат направо към електрическите коли. На потребителите на хибриди винаги са били спестявани истините по отношение на ефективността на производителността и дори текущите разходи. 

Хибридите са нито риба, нито рак. Още по-лошо, плъгин хибридите са доста по-енергоемки в сравнение с колите изцяло на батерии. Дори и да бъдат постоянно и ефективно зареждани, което не винаги е така, според изследвания, често пъти не разчитат на електрическата мрежа. (А на двигателя си с вътрешно горене - ДОБРИ). От всички данни, които има, броят на продадените изцяло електрически коли надвишава този на хибридите. Заради конкуренцията на хибридите дори и някои от компаниите, които произвеждат само електрически коли, правят моделите си като „електрически превозни средства с удължен пробег“ - не разчитат само на захранване от батериите, а и на малък двигател. Тук има логика, ако се очаква да се пресече огромна държава. Но в крайна сметка – напълно електрическите коли са неизбежни."


Как еволюират хибридните коли

Пазарът на екоколи да еволюира естествено. Това призова пред влога "Толк ТВ" Иън Колинс. Той е основател на лобистка група "Фейрфюъл", която защитава интересите на използващите изкопаеми горива. Самият Колинс кара хибрид и обяснява, че технологиите са достигнали до ниво, което е напълно екологично.

"Аз карам хибрид от около осем - девет години. Винаги можете да използвате двигателя, знаете, че двигателят с вътрешно горене зарежда батерията. А като шофирам в Лондон с под 30 километра в час, си карам на ток. Тоест, това е електрическо превозно средство, което отговаря на всички условия. Но за съжаление имаме такова бездарно правителство, такива съветници, които са се вторачили така силно в плана за нулеви емисии, че не виждат как този план става част от плана да се отървеш от конкуренцията на бензина и дизела. А това става само със забрани. Още не виждам логиката. Нищо от това няма смисъл. 

Винаги съм казвал, че трябва да оставим технологията за чистите горива да се развие по естествен път, защото емисиите на дизелови автомобили, на хибридните, са намалели драстично с 50%. Какво щеше да стане, ако ни бяха позволили да продължим това развитие от стандартите "Евро 6" до стандартите "Евро 7" или 8? В момента производителите не знаят кой път да поемат. Ако не спазват указите, ще бъдат глобени за неспазване на целите за производство на електрически превозни средства." 

Срокове и условия за забраната на плъгин хибридите 

"Помните преди години предишният премиер Борис Джонсън говореше за забраната през 2040. Обаче се събуди един ден и каза, "Хайде да е 35-а година". После стана 2030-а. А независимото изследване, което направихме, показа, че ползите от "забраната трийста година" е само една пета от разходите. С други думи, разходите са пет пъти повече от потенциалните ползи от мярката. И затова съм доста доволен, че другият предишен премиер Риши Сунак все пак реши за хибридите забраната да е от 2035-а. Сега новият премиер пак говори за 2030-та. В това няма логика. Това, което излиза от моя ауспух, е чисто. Много чисто. Толкова чисто, че плащам данъка си като за екоавтомобил.

Обсъждането на сроковете и условията за забраната на плъгин хибридите продължава до 18 февруари. 

Британското правителство казва, че консултациите ще балансират интересите на бизнеса, потребителите и околната среда, като същевременно създават работни места и подкрепят прехода към чиста енергия. 

Индустрията казва, че мандатът поставя на риск работни места. 

Анди Палмър, бивш главен изпълнителен директор на Aston Martin и бивш оперативен шеф на Nissan казва, че пълните хибриди са "по-добро решение" от "меките хибриди, които не могат да се задвижват само с електричество. Но каза, че те използват "технология, която принадлежи на края на 90-те години".

Британското правителство обаче планира да вдигне на 28 през 2025 г. и с 80 през 2030 г. - минимален процент изцяло електрически автомобили, които производителите на коли трябва да продават всяка година."

Още по темата в звуковия файл.


По публикацията работи: Гергана Хрисчева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Италия приветства предложението за затягане на ограниченията върху имиграцията в ЕС

Италия приветства днешното предложение на Европейската комисия за затягане на ограниченията върху имиграцията в Евросъюза. Брюксел определи Косово, Тунис, Египет и още четири страни като "безопасни държави по произход", където кандидатите за убежище могат да бъдат връщани по ускорени процедури. "Списъкът на сигурни държави по произход е..

публикувано на 16.04.25 в 20:34
Георги Георгиев в съдебната зала.

Парична гаранция от 25 000 лв. за Георги Георгиев, обвиняем по делото "Дебора"

Районният съд в Пловдив пусна под парична гаранция от 25 000 лв. Георги Георгиев, обвиняем по делото "Дебора". Решението на магистратите може да бъде обжалвано пред Окръжен съд - Пловдив. Искането за промяна на мярката  "задържане под стража" на Георгиев, която е в сила от близо две години, бе отправено от защитниците му. Те обаче ще обжалват новото..

публикувано на 16.04.25 в 20:18
Генералният директор на Световната търговска организация (СТО) Нгози Оконджо-Ивеала.

Директорът на СТО прогнозира до 1,5% свиване на глобалния стокообмен заради митническите войни

Митническите войни, започнати от президента на САЩ, могат да струват на света до процент и половина свиване на глобалния стокообмен, предупреди генералният директор на Световната търговска организация Нгози Оконджо-Ивеала: "Ширещата се несигурност в търговската политика може да намали допълнително растежа със 0,7 процентни пункта. Това ще означава..

публикувано на 16.04.25 в 20:10

"Ненаситните": Европрокуратурата разследва внос на повредени коли от САЩ

1000 полицаи, данъчни и митнически служители извършиха 200 обиски в 10 страни, сред които и България, като част от акция, ръководена от Европейската прокуратура в Берлин и Вилнюс. Става дума за разследване на престъпна организация, занимаваща се с внос на повредени коли от Съединените щати и тяхната препродажба след козметичен ремонт при..

публикувано на 16.04.25 в 20:01

Столичани от "Люлин" на протест срещу настаняване на жители от "Захарна фабрика" в района

Протестиращи жители на столичния район "Люлин" затвориха за кратко движението по булевардите "Петър Дертлиев" и "Царица Йоанна". Те се обявиха против настаняване в района на семейства от ромската махала, чиито незаконни постройки в квартал "Захарна фабрика", бяха разрушени вчера. Мотивите на участниците да се включат в протеста: "Имаме си..

публикувано на 16.04.25 в 19:30

Протест на "Правосъдие за всеки" пред Съдебната палата

Пред Съдебната палата инициативата "Правосъдие за всеки" организира пореден протест. Хората отново издигнаха плакати срещу участието на Делян Пеевски във властта и посочиха, че след днешното изказване на Бойко Борисов, Пеевски се готви да управлява.  Борисов заяви, че Владислав Горанов и Делян Пеевски са били включени в списъка "Магнитски" на база..

публикувано на 16.04.25 в 19:19
Иван Василев

Бюджетът на София ще бъде обсъден в общинския съвет до 25 април

Инвестиции за децата, свързаност и грижа за града, това са приоритетите в проектобюджета на София за тази година, чието обсъждане с обществеността започна в Аулата на Софийския университет. До 25 април проектът ще бъде внесен за разглеждане в Столичния общински съвет.  В края на месец май се очаква да бъде гласуван в зала, информира зам.-кметът с ресор..

публикувано на 16.04.25 в 19:07