Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Британски екоактивисти искат колите "без щепсел" да се забранят от 2030-та година

Снимка: automedia.investor.bg

Призив за забраната и на плъгин хибридите

Британски екоактивисти са вдигнали мерника на т.нар. plug-in хибриди. Те искат колите "без щепсел" да се забранят от 2030-та година, защото ги смятат за неекологични. Опоненти на идеята призовават пазарът на екоколи да еволюира естествено. 

Призивът за забраната и на плъгин хибридите идва от британската екологична група Electric Vehicles UK (EVUK). Това става в рамките на дебата във Великобритания от 2030-та година да се забрани продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили. И консултациите, насочени към ускоряване на прехода към електрически транспорт.

 Дан Сизър от Electric Vehicles

Според Дан Сизър от Electric Vehicles подобен преход би бил забавен, ако се чака до 2035-а година, след която във Великобритания няма да се продават и плъгин хибридите. Дан Сизър е категоричен, че оставането им в продажба до 35-а е „катастрофална грешка“, която може да подкопае репутацията на Обединеното кралство като лидер в зеления транспорт. Като част от движение, което разяснява ползите от изцяло електрическите коли, в Ютуб Дан Сизър обяснява:

"Хибридите винаги са били нещо като свързваща технология - преди колите със зареждаеми батерии или никога непоявилите се превозни средства с водородни горивни клетки и двигателя с вътрешно горене. Те също са били и нещо като първоначално зарибяване на хората, които са се колебаели да се насочат направо към електрическите коли. На потребителите на хибриди винаги са били спестявани истините по отношение на ефективността на производителността и дори текущите разходи. 

Хибридите са нито риба, нито рак. Още по-лошо, плъгин хибридите са доста по-енергоемки в сравнение с колите изцяло на батерии. Дори и да бъдат постоянно и ефективно зареждани, което не винаги е така, според изследвания, често пъти не разчитат на електрическата мрежа. (А на двигателя си с вътрешно горене - ДОБРИ). От всички данни, които има, броят на продадените изцяло електрически коли надвишава този на хибридите. Заради конкуренцията на хибридите дори и някои от компаниите, които произвеждат само електрически коли, правят моделите си като „електрически превозни средства с удължен пробег“ - не разчитат само на захранване от батериите, а и на малък двигател. Тук има логика, ако се очаква да се пресече огромна държава. Но в крайна сметка – напълно електрическите коли са неизбежни."


Как еволюират хибридните коли

Пазарът на екоколи да еволюира естествено. Това призова пред влога "Толк ТВ" Иън Колинс. Той е основател на лобистка група "Фейрфюъл", която защитава интересите на използващите изкопаеми горива. Самият Колинс кара хибрид и обяснява, че технологиите са достигнали до ниво, което е напълно екологично.

"Аз карам хибрид от около осем - девет години. Винаги можете да използвате двигателя, знаете, че двигателят с вътрешно горене зарежда батерията. А като шофирам в Лондон с под 30 километра в час, си карам на ток. Тоест, това е електрическо превозно средство, което отговаря на всички условия. Но за съжаление имаме такова бездарно правителство, такива съветници, които са се вторачили така силно в плана за нулеви емисии, че не виждат как този план става част от плана да се отървеш от конкуренцията на бензина и дизела. А това става само със забрани. Още не виждам логиката. Нищо от това няма смисъл. 

Винаги съм казвал, че трябва да оставим технологията за чистите горива да се развие по естествен път, защото емисиите на дизелови автомобили, на хибридните, са намалели драстично с 50%. Какво щеше да стане, ако ни бяха позволили да продължим това развитие от стандартите "Евро 6" до стандартите "Евро 7" или 8? В момента производителите не знаят кой път да поемат. Ако не спазват указите, ще бъдат глобени за неспазване на целите за производство на електрически превозни средства." 

Срокове и условия за забраната на плъгин хибридите 

"Помните преди години предишният премиер Борис Джонсън говореше за забраната през 2040. Обаче се събуди един ден и каза, "Хайде да е 35-а година". После стана 2030-а. А независимото изследване, което направихме, показа, че ползите от "забраната трийста година" е само една пета от разходите. С други думи, разходите са пет пъти повече от потенциалните ползи от мярката. И затова съм доста доволен, че другият предишен премиер Риши Сунак все пак реши за хибридите забраната да е от 2035-а. Сега новият премиер пак говори за 2030-та. В това няма логика. Това, което излиза от моя ауспух, е чисто. Много чисто. Толкова чисто, че плащам данъка си като за екоавтомобил.

Обсъждането на сроковете и условията за забраната на плъгин хибридите продължава до 18 февруари. 

Британското правителство казва, че консултациите ще балансират интересите на бизнеса, потребителите и околната среда, като същевременно създават работни места и подкрепят прехода към чиста енергия. 

Индустрията казва, че мандатът поставя на риск работни места. 

Анди Палмър, бивш главен изпълнителен директор на Aston Martin и бивш оперативен шеф на Nissan казва, че пълните хибриди са "по-добро решение" от "меките хибриди, които не могат да се задвижват само с електричество. Но каза, че те използват "технология, която принадлежи на края на 90-те години".

Британското правителство обаче планира да вдигне на 28 през 2025 г. и с 80 през 2030 г. - минимален процент изцяло електрически автомобили, които производителите на коли трябва да продават всяка година."

Още по темата в звуковия файл.


По публикацията работи: Гергана Хрисчева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Доналд Тръмп

Съд в Ню Йорк отхвърли искането на Тръмп да бъде отменено насроченото за петък дело

Апелативен съд в Ню Йорк отхвърли искането на новоизбрания президент Доналд Тръмп да отмени насроченото за петък произнасяне на присъдата срещу него по обвинение, че той е платил за мълчанието на порнозвездата Сторми Даниелс и да прекрати делото.  Искането на Тръмп бе поредният му опит да блокира решението на съдия Хуан Мърчан, който разпореди присъдата..

публикувано на 07.01.25 в 21:47

Съдът в Солун осъди виновните за смъртта на българина Тоско Бозаджийски

Съдът в Солун осъди подсъдимите за смъртта на българина Тоско Бозаджийски, който беше убит на улицата от футболни ултраси. Виновни са и осемте подсъдими по случея за смъртта на Бозаджийски, но присъдите им са леки, са първите коментари на юристи, запознати със случая. Тоско Бозаджийски беше пребит в Солун от ултраси на футболния отбор ПАОК, а..

публикувано на 07.01.25 в 21:35

Почина композиторът Александър Савелиев, пострадал при взрив на газова бутилка

Композиторът Александър Савелиев, който пострада при взрив на газова бутилка в дома си преди дни, е починал. Трагичната новина съобщи журналистката Оля Ал-Ахмед във Фейсбук. Взрив на газова бутилка предизвика пожар в къща в столичния квартал "Лозенец" Тежко остава състоянието на пострадалия при взрив на газова бутилка композитор Александър..

публикувано на 07.01.25 в 20:39
Доналд Тръмп

Тръмп поиска от Нюйоркския апелативен съд да прекрати делото "пари срещу мълчание"

Избраният президент на САЩ Доналд Тръмп днес поиска от съда в Ню Йорк да отмени насроченото за петък произнасяне на присъдата срещу него по обвинение, че той е платил на бивша порнозвезда  за мълчанието  и да прекрати делото, предаде Ройтерс.  В понеделник съдия Хуан Мърчан разпореди присъдата срещу Тръмп да бъде произнесена в петък – 10 дни преди..

публикувано на 07.01.25 в 20:21

Тръмп не изключи употреба на военна или икономическа принуда заради Панамския канал и Гренландия

Новоизбраният президент на САЩ  Доналд Тръмп заяви днес, че не изключва използването на военна или икономическа принуда за разрешаване на проблемите около Панамския канал и Гренландия, съобщиха световните агенции. "Не мога да ви гарантирам - говорите за Панама и Гренландия. Не, не мога да ви дам гаранции за никоя от тях, но мога да кажа,..

публикувано на 07.01.25 в 20:09
Снимката е илюстративна

Петна мазут достигнаха западната част на полуостров Крим

Петна мазут от претърпелите през декември корабокрушение два руски танкера вече достигнаха западната част на полуостров Крим в района на град Евпатория. Това съобщи ръководителят на градската администрация Александър Юриев. Танкерите претърпяха корабокрушение в района на Керченския проток, който свързва Черно с Азовско море. По официална информация те са..

публикувано на 07.01.25 в 19:47

Водата от язовир "Тича" е мътна и не се препоръчва за пиене и готвене

Водата от язовир "Тича" остава мътна и в първите дни на новата година. Това показват резултатите от последните изследвания на РЗИ - Шумен. Пробите сочат, че жителите на Шумен, Велики Преслав и селата Панайот Волов, Дибич и Белокопитово не трябва да пият водата от чешмите и да готвят с нея.  Освен това в пробите има остатъчен хлор, който е в..

публикувано на 07.01.25 в 19:15