Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Такава готовност нито имаме, нито има как да имаме за няколко месеца - това са инфраструктурни инвестиции, които очевидно не е било мислено отдалече как ще стават"

Филип Гунев: Да се изградят контролни пунктове, където да се проверяват камиони

Според него този тип контрол е необходим

| Интервю
Снимка: Силвия Великова

"Този процес върви вече близо 20 години. Трябваше да влезем в Шенген през 2007 г., когато ни приеха в ЕС".  Това заяви пред БНР Филип Гунев - бивш заместник вътрешен министър. 
"Имаше близо 15 години, в които цялата Гранична полиция трябваше да се преструктурира, да започне да работи по европейски начин и да налеем близо 1 млрд. по най-различни инвестиции по границите. Това е огромна работа. След това отпадането на докладите и мониторинговия механизъм стана постепенно и поетапно. Крайното отпадане на мониторинговия механизъм стана миналата година, но докладите спряха през 2019-а и оттогава формално ние имахме картбланш да започнем политически да натискаме. Това беше дълъг процес и не е нещо, което се е случило тази или миналата година", обясни той. 

По българо-гръцката граница няма да има никакъв контрол, а по българо-румънската - ако има контрол на зоната на риска, то има смисъл той да е единствено в посока България към Румъния, а не обратното, защото миграционният поток и рисковете са в тази посока, отбеляза Гунев в интервю за предаването "Преди всички". И добави:

"По-важното е за бизнеса - там не съм убеден каква готовност има държавата. Този контрол по румънската граница как ще бъде, тези паркинги, които "дерат кожите" на шофьорите и те седят там по цял ден - там не сме чули каква е точно визията. Знаем, че ще е намален контрол на принципа на риска. В Европа този тип контроли, които сега се извършват на КПП-тата на Видин и Русе, те са изнесени във вътрешността, на специално оборудвани контролни паркинги, с везни за камиони, където се прави митнически или данъчен контрол. Такава готовност нито имаме, нито има как да имаме за няколко месеца - това са инфраструктурни инвестиции, които очевидно не е било мислено отдалече как ще стават. Предстои да видим, защото този тип контрол е необходим - той е компенсиращ контрол, има го в цяла Европа, нямаме право да го правим по границите. Трябва да се изградят такива контролни пунктове, където да се отбиват камиони на принципа на риска и да бъдат проверявани".

По думите му тези пунктове няма как да са готови на 1 януари. За няколко месеца ще продължим да ползваме старата инфраструктура на българо-румънската граница, уточни бившият заместник вътрешен министър. 

Скритата работа на контролните органи ще бъде въз основа на предварителни разследвания и събрана информация да решават кого да спрат, а не на случаен принцип, посочи още той. 

"Много от хората в Гранична полиция, които до момента са се занимавали с такъв физически контрол, ще трябва да започнат да се занимават с оперативно-издирвателна дейност и оценка на риска. Това няма да стане за 1 ден. Гранична полиция има такъв изграден капацитет от години, просто ще трябва да го разшири в следващите месеци". 

По думите му и в Европа това е нещо, което се развива във връзка с продължаващите миграционни потоци, и едно осъзнаване, че това ще се случва периодично. 

Филип Гунев подчерта, че европейските държави са видели ефекта от въвеждането на временните контроли. За много държави те са постоянни и са от години, изтъкна той. Според него това ще е новата форма на Шенген, защото миграционните потоци няма да спрат. 

"Временните контроли водят до известни икономически загуби, но ако се правят по правилния начин и са базирани на добър анализ на риска, не затрудняват движението, не водят до чакане с часове по границата, загубите са по-малки. Мисля, че това, което ще бъде по българо-румънската граница, не би трябвало да води след себе си сериозни щети за икономиката". 

Цялото интервю на Силвия Великова с Филип Гунев в предаването "Преди всички" чуйте в звуковия файл. 
По публикацията работи: Анастасия Крушева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Fiat 500e Giorgio Armani Collector`s Edition е изложен по време на AutoMobility LA Auto Show в LA Convention Center в Лос Анджелис, Калифорния, САЩ, 21 ноември 2024 г.

"Стелантис" удължава до 20 януари спирането на производството в завода си в Торино

Автомобилният концерн "Стеланис" (Stellantis) удължава спирането на производството в италианския си завод "Мирафиори" (Mirafiori) до 20 януари. Това заяви Джани Манори от Италианската федерация на металурзите към Конфедерацията на профсъюзите на трудещите се (FIM-CISL), цитиран от Ройтерс. Манори, който представлява синдикалната организация в..

публикувано на 12.12.24 в 11:27
Урсула фон дер Лайен

Председателката на ЕК приветства приемането на България и Румъния в Шенген

Председателката на Еврокомисията Урсула фон дер Лайен приветства цялостното приемане на България и Румъния в Шенген. "Изцяло в Шенген, където принадлежите", написа тя в социалната мрежа Х, след като Съветът на ЕС реши единодушно да приеме България и Румъния в Шенген и по суша. България и Румъния вече са пълноправни членове на Шенген

публикувано на 12.12.24 в 11:25

Увеличение на болните от скарлатина в Монтанско

Четирикратно увеличение на болните от скарлатина има в област Монтана само за седмица. Случаите са регистрирани в Монтана и Лом.  14 случая на скарлатина са регистрирани през изминалата седмица в Монтанско срещу три за предходната. Заразата е установена в две населени места в региона. От скарлатина най-често боледуват децата от 3 до 13-годишна..

публикувано на 12.12.24 в 11:08

България и Румъния вече са пълноправни членове на Шенген

Съветът на ЕС реши единодушно да приеме България и Румъния в Шенген и по суша, съобщиха от унгарското председателство. Контролът по вътрешните граници ще бъде премахнат от 1 януари. Точка първа в дневния ред на вътрешните министри от ЕС - приемане на България и Румъния в Шенген Вчера окончателно отпадна и последното препятствие за..

публикувано на 12.12.24 в 10:58
Кметът на Кюстендил даде старт на ремонта

Ремонтират "Старата полиция" в Кюстендил

В Кюстендил започна ремонтът и възстановяването на една от емблематичните сгради в града, построена през 1912 година от известния местен банкер Даме Бойчев. Тя е и паметник на културата. Години наред там се е помещаваше служба на МВР, Следствието и Прокуратурата и затова е известна и като "Старата полиция". От десетилетия сградата, която е с..

публикувано на 12.12.24 в 10:57
Съпредседателите на ПП Кирил Петков и Асен Василев (вдясно) в НС.

Асен Василев: Ако държавата тръгва в грешна посока, то е заради заплатите за чиновници

Както казах и по-рано, "Продължаваме промяната" (ПП) преговори с ГЕРБ не водят. Ясно сме заявили, че такива ще водим само след подписване на декларацията (за санитарен кордон около формацията ДПС - Ново начало на Делян Пеевски). Това заяви съпредседателят на ПП Асен Василев пред журналисти в парламента и попита по какъв точно начин пречи на преговорите..

публикувано на 12.12.24 в 10:36
Костадин Костадинов

Костадинов: Приемането ни в Шенген ще има опасни последствия за националната сигурност

Приемането на България в Шенген ще има сериозни и опасни последствия за националната сигурност. Това заяви в декларация от парламентарната трибуна лидерът на "Възраждане" Костадин Костадинов. Сред основните опасности е превръщането на държавата ни в първа приемаща държава за нелегални мигранти и включването на още три държави в..

публикувано на 12.12.24 в 10:20