Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

България с рекорден брой участници на Световното туристическо изложение в Лондон

| Интервю

В Лондон приключи традиционното Световно туристическо изложение, на което България тази година бе представена с рекорден брой от 27 фирми, сдружения и общини, представящи страната като целогодишна туристическа дестинация

За поредна година българският щанд бе на много представително място и обект на голямо внимание. Всяка година се поставя по-специален акцент върху конкретен туристически продукт, например СПА туризма или културния туризъм.

Пред БНР министърът на туризма Евтим Милошев разказа с какво се представя България тази година:

"Залагаме на разнообразието на туризма в България. Залагаме на съотношението цена/качество, което ни прави много конкурентноспособни. Качеството на туристическата услуга в България е на много високо ниво, цените са много конкурентни, това е много голямо предимство в туризма и така се оценява тук".

Има някои нови моменти и инициативи. Едната от тях е обявената съвместна рекламна кампания от Министерството на туризма и National Geographic за представянето на страната ни като атрактивна дестинация за винен, гастрономически и т.нар. MICE туризъм, което представлява един вид бизнес пътуване, което включва големи групи хора, посещаващи професионални или образователни събития, като срещи, конференции, изложби и търговски изложения.

В рамките на кампанията екип на National Geographic Creativeworks ще посети България, за да заснеме рекламни видеоклипове, които ще бъдат излъчвани по National Geographic и 24 Kitchen в Европа. Рекламните клипове ще стартират на пет ключови пазара — Великобритания, Германия, Испания, Полша и Франция, като допълнително съдържание ще се излъчва в Нидерландия, Сърбия, Словения и Хърватия. Целта е да бъдат вдъхновени чуждестранните туристи да открият уникалната култура, природни дадености и изискани гастрономически изживявания, които България може да предложи. Включените дигитални канали на медийната група ще подсилят кампанията с разнообразни рекламни формати.

И още – инициативата за създаване на общ туристически продукт, наречен "Бранд Балкани", в рамките на който министър Милошев проведе много двустранни срещи и получи подкрепа.

"Говорим за "Дестинация Балкани". Говорим за "Бранд Балкани". Вярвам, че ако се предлагаме като една дестинация, като един бранд, ще има много по-голям интерес към Балканите, защото тук има много държави. Като цяло това ще вдигне интереса към отделните територии. Имах многобройни разговори с колегите-министри от другите балкански страни. Всички са много заинтригувани от една такава туристическа възможност. А министърката на Италия дори предложи едно домакинство и в рамките на декември или може би януари 2025 г. да се съберем няколко министри от балканските страни да поговорим за тази идея. Това е нещо много добро, но за да имаме интегриран туристически продукт тук на Балканите, преди всичко трябва да имаме въздушна свързаност. Ние помежду си нямаме въздушна свързаност, а пътищата са твърде бавни, КПП-тата са твърде много, за да може един турист, дошъл от задокеанските държави, в рамките на седмица или 10 дни да обиколи няколко балкански страни. Така че това е една глобална идея, това е една идея, която вярвам, че един ден ще работи. Въпросът е кога?".

Когато човек обиколи изложението, не може да не се впечатли от щандовете на страни като Саудитска Арабия и Китай, например, които явно влагат огромни средства в туризма и макар и те още да не са развили пълния си потенциал, резултатите са видими. В крайна сметка само до пари ли опира успехът в туризма?

"Безспорно правят впечатление щандовете на всички арабски страни, не само на Саудитска Арабия. Много модерни технологии, интерактивни щандове. Настина е много впечатляващо. Безспорно парите имат много голямо значение в създаването на какъвто и да е търговски продукт, в това число и туристически. Но, в крайна сметка, не всичко е пари на този свят", коментира Милошев.

Какво не достига тогава на България освен парите? Министърът отговори:

"Трябва да има устойчивост на туризма, трябва да има концепция за туризма. Трябва да е ясно какво и как се предлага, кои са предимствата на всяка една туристическа дестинация – в случая говорим за България. Така че нашите усилия винаги са били да направим най-доброто със средствата и възможностите, с които разполагаме. Очевидно не можем да се конкурираме с бюджетите, които Саудитска Арабия влага в развитието на собствената си туристическа индустрия. Очевидно не можем да се конкурираме с броя на туристите, които посещават Саудитска Арабия. Техният план за следващите три години е да бъдат посетени от 150 милиона туристи. В първия момент, когато чух тази цифра, не повярвах. Безспорно там има голям туристически поток, свързан с религиозния туризъм, но въпреки това техните инвестиции са няколко милиарда повече за следващия период. Така че парите имат голямо значение, но нека да се съсредоточим върху това, с което ние разполагаме, бюджетите и възможностите, които имаме, за да правим най-доброто".

Нещо интересно тази година на българския щанд е тенденцията да има регионално представяне на страната. Радост Иванова – изпълнителен директор на Тракийски туристически район, обясни:

"Тракийски туристически район е доказателство, че и България може да се представя и чрез районите си, допълвайки рекламата на България, която прави Министерството на туризма. Както в други познати туристически дестинации като Каталуня, Андалусия и Тоскана, започваме с малки крачки да представяме възможностите за туризъм в Тракийски туристически район със забележителностите, със събитията, които се случват всяка година".

Глобалната тенденция показва разрастване на пазара на изток към Азия и Тихоокеанския район. Професор Дейвид Гуджър от университета в Оксфорд запозна медиите с много интересни данни от изготвен от него и екипа му доклад за туризма и за очакванията до 2030 година потокът да достигне 2 милиарда туристи. Интересен е фактът, че въпреки пандемията от Ковид-19, круизният туризъм бележи ръст, благодарение не на последно място на това, че все повече млади хора го избират. Интересен момент е и тенденцията хора да пътуват по света, за да посещават големи културни и спортни събития. Дейвид Гуджър коментира:

"Все повече и повече пътуващи, особено от по-младия демографски сегмент , изминават големи разстояния, за да видят събития на живо и да попътуват допълнително покрай тези събития. Тук ще спомена, че това беше годината на Тейлър Суифт, която привлече много хора на нейните концерти от турнето ѝ по света. Разбира се, има и много други спортни и културни събития, които провлякоха туристи с голямо желание също и да научат повече за местните култури и храни, например".

На срещата на върха на министрите на туризма на Световното туристическо изложение, те се съгласиха, че изкуственият интелект (AI) има потенциала да революционизира туристическия сектор, подобрявайки преживяванията на пътниците и бизнес процесите. Всичко това обаче е в съответствие с етичните съображения, пред които са изправени правителствата, когато ги регулират.

По публикацията работи: Анастасия Крушева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Новини с добавена стойност" с г-н Балев: В борбата за регулации всички средства са позволени

Делян Пеевски : В регулаторите съм ви казал ясно. И енергийни, и КЕВЪРИ-МЕВЪРИ, и друго, което се сменя, това е излишно това назначаване. Защото съвсем скоро аз ще подменя тези хора. И им препоръчвам да не се кандидатират, защото ще бъдат освободени от мен.   *** Скъпи съучастници, бъдещето настъпи, само още малко трябва да се..

публикувано на 22.02.25 в 12:35
проф.Искра Баева

Проф. Искра Баева: Да се говори за конференциите в Ялта и Потсдам ми се струва лош исторически паралел

"Да се говори за конференциите в Ялта и Потсдам ми се струва лош исторически паралел. Тук става дума за един военен конфликт, който има ограничени размери".  Това заяви пред БНР проф. Искра Баева. Тя все пак отчете, че последиците му са много по-широки.  "Европа загуби много от конфликта в Украйна не само във военно отношение, но и в..

публикувано на 22.02.25 в 12:35

"Възраждане" на протест срещу еврото пред БНБ

"Възраждане" организира в центъра на София протест срещу въвеждането на еврото. Проявата се провежда  пред Българската народна банка. На площада пред сградата на централната банка звучат патриотични и възрожденски песни. Събират се привърженици предимно на партията. На площада има знамена от цялата страна - Ловеч, Монтана, Благоевград,..

публикувано на 22.02.25 в 12:34
Доналд Тръмп в Овалния кабинет, 4 февруари 2025 г.

Тръмп: Лондон и Париж "не направиха нищо", за да сложат край на войната в Украйна

Пред американската телевизия "Фокс нюз" Тръмп заяви, че Великобритания и Франция "не са направили нищо", за да сложат край на войната в Украйна. Идната седмица британският премиер Киър Стармър и френският президент Еманюел Макрон ще посетят поотделно Вашингтон, на фона на задълбочаващия се разрив между Тръмп и украинския му колега Володимир..

публикувано на 22.02.25 в 12:22
Носителят на Нобелова награда за икономика Джеймс А. Робинсън

Проф. Джеймс Робинсън: Това е проблемът - просперитетът вече не е споделен!

"Докато държавата и институциите ѝ не служат на всички, а само на експлоататорски елит, е много трудно да се постигне икономическо развитие на цялата нация," гласи един от изводите на Дарън Аджемоглу, Саймън Джонсън и Джеймс Робинсън, които получиха Нобеловата награда за икономика миналата година. Те доказват, че в дългосрочен план най-успешните..

публикувано на 22.02.25 в 12:00

Протест срещу провеждането на "Луковмарш" в София

Около стотина предимно млади хора се включиха в протеста срещу провеждането на "Луковмарш". Представителите на различни неформални организации се обявиха срещу неонацизма и ксенофобията. Шествието на премина през центъра на столицата по маршрут бул. "Васил Левски", ул. "Граф Игнатиев" и се очаква да завърши около 13 часа пред Пилоните на..

публикувано на 22.02.25 в 11:54

Жералдин Дани-Кнедлик: Европа да се вземе в ръце, няма време да протакаме решението за инвестиции в отбрана

Украйна неотлъчно присъства в предизборната кампания в Германия под различна форма - веднъж разделя избиратели и партии по въпроса за военната помощ и изпращането на мироопазващи сили, втори път косвено - чрез икономическите трудности, които изпитва Федералната република. За какво по-напред да харчи пари новото правителство? И има ли сили..

публикувано на 22.02.25 в 11:35