Докато за някои периферни части от страната са заложени по-удобни разписания, то за Северна България решенията са кардинални – спиране на линията Добрич – Кардам поради изключително слаб интерес. Иначе казано – вместо да инвестираме в подобряването на услугата, за да стане по-предпочитана и да се отчита социалният фактор при този вид превоз, най-добре е линията да спре да бъде обслужвана. Няма линия, няма проблеми. Как обаче местните хора посрещат тази идея и какви мерки са предприели от Община Генерал Тошево?
От 1 октомври по линията Добрич – Кардам вместо влак от БДЖ пуснаха в движение микробус, който да обслужва пътниците. По този повод от общинската администрация изпращат писмо до Централното управление в София с въпрос какво налага тази промяна, временна ли ще е и предвижда ли се спиране на влака изцяло. Отговор не е получен, той е заменен с покана за участие в обсъждане на новото разписание на влаковете, което се проведе в Горна Оряховица на 22 октомври. Там става ясно и че линията действително се закрива.
Следва отрицателно становище от Областния управител на Добрич Румен Русев, както и от Община Генерал Тошево, придружено с подписка от местни жители. На извънредното си заседание на 24 октомври Общинският съвет също излезе с декларация срещу закриването на линията. По думите на кмета на Община Генерал Тошево Валентин Димитров, ако за други общини става въпрос за намаляване на броя на влаковете, то тук се предвижда влак изобщо да не се движи.
"Забравени сме - Североизточна България, от централната власт в София, като цяло сме слабо населен и крайграничен район. Тук трябва да се намеси държавата и да дотира, както ние го правим като община за обществения транспорт, автобусния, и автобус влиза във всяко населено място, без значение колко души живеят."
Държавата трябва да инвестира и в трасе, и в нови вагони и мотриси, за да привлече пътници, категоричен е кметът на Генерал Тошево.
"Не само да закрива, защото са на загуба и са търговски дружества. Когато се случат процесите за истинска децентрализация в тази държава, тогава нещата ще тръгнат в правилната посока", смята Димитров.
Местните хора се надяват вземащите решения някъде далече в столицата да започнат да мислят не само за печалба, но и за социалните си задължения като представляващи определени институции. За тях при дългогодишното неглижиране на сектора влакът може и да е на загуба, но той не просто превозва, а свързва майки и баби с деца и внуци, в него пътуват надеждата, скромните торбички с армагани от градината, но най-вече пътуват хора – хора, които са същите като тези в другите части на страната ни, където влакове има и ще продължи да има:
"Тук от много години, от незапомнени времена линията вървеше. Имаше 3 международни влака. Имаше влак до Констанца. Имаше влак, който отиваше направо от Кардам до София. Колко удобно! А сега какво е?"
"Такси трябва да търся."
"Събота и неделя нямаме автобуси. Ами, ако ти се наложи някаква спешност – до Добрич или до Варна?"
"Лошо държавно управление! Железниците в Европа са печеливш транспорт. На влака пишеше бърз влак Кардам – София. Само че нас ни затвориха, пък софиянци си живеят. Тук, Североизтока, не ни бръсне никой! Много жалко, че няма влак!"
От години жителите на граничното село Кардам се борят за ремонт на пътя до Граничния пункт, за изграждането на буферен паркинг, за да не чакат на километричните опашки камионите насред селото. До ден днешен няма нито ремонт, нито буферен паркинг. Години наред се бориха за училището си, но вече и то затвори завинаги врати.
"Както е тръгнало, вероятно натам ще отидат нещата. Малко се уморихме от борби. Ето сега идва ред и на гарата. Навремето хората са си купували къщи в Кардам заради гарата и училището. Кипеше живот. Най-лесно е да затвориш нещо, отколкото да откриеш, да направиш. Не е добре, не се случват добре нещата! Накрая трябва да затворим и селото", споделя кметът на Кардам Георги Събев.
Ако следваме единствено логиката за ефективност, вероятно ще намерим редица причини да затворим и голяма част от държавните институции. Така че по-скоро е опасно да използваме точно нея в решенията си. Гарата може и да остане без пътници, но какво ще правим, ако плодородната добруджанска земя остане без хората си?
Снимки: Мая Райнова
Туристите, които са записали екскурзии до Валенсия, не се отказват от пътуването си въпреки първоначалните притеснения след наводнението в областта . Това заяви в интервю за БНР Кирил Стамов - управител на туроператорска фирма, която води туристи от България в Испания и има туристически програми за Валенсия. "Въпреки настоящата ситуация във..
Асоциацията на пациентите, активни в здравеопазването, организира събитие под надслов " Без време за чакане. Спешни действия за ревматичните пациенти в България ". Пред БНР председателят на Асоциацията Анета Драганова подчерта, че вече 14 години работят по тези теми. " Ние сме постигнали ранна диагностика и благодарение на нея има все пак..
В САЩ гласуват за президент. С разлики в социологическите проучвания в рамките на статистическата грешка , битката между Доналд Тръмп и Камала Харис е една от най-оспорваните в историята на САЩ. Заради часовата разлика избирателните секции в САЩ още не са отворили врати. От няколко седмици обаче американците могат да подадат своя глас..
Проевропейската президентка Мая Санду печели втория тур на изборите в Молдова, като победи приятелски настроения към Русия кандидат Александър Стояногло. 55,41% от отишлите до урните в неделя са подкрепили Санду, сочат резултатите при почти 100% обработени протоколи. Голяма част от западните лидери я поздравиха за победата, а проруските..
" В случая с изчезналите гласове на "Величие", които ние открихме и се появиха, първоначално аз получих един сигнал за секция в Пазарджик, където гласовете на тази партия са изчезнали . Разгледах протокола, изгледах и видеоналбюдението, така установих това пренасяне на гласовете. В РИК-Пазарджик обаче се бяха усетили и бяха поправили протокола,..
След наводненията в района на Валенсия хората се опитват да разчистят улиците и домовете си, да издирят изчезналите и да превозят телата на загиналите. Все още има труднодостъпни места в засегнатия район, където се разчита предимно на взаимопомощ. В района живеят десетки българи, които солидарно ежедневно се включват в необходимите дейности...
Не бихме подкрепили правителство с участието на Пеевски, независимо дали е явно или скрито . Това заяви пред БНР Севим Али, член на ЦОБ на ДПС. Той ще бъде депутат от АПС. "Моделът "Пеевски" руши държавността и използва всички държавни институции като бухалка". Биршен Ибрямова: Проблемът с ДПС не е вътрешнопартиен, а на цялата..
"Не може да не се гордеем, че ние сме тези, които водим едни нации на Антарктида". Това заяви пред БНР председателят на Българския антарктически..
Непрекъснато трябва да се говори за психичното здраве. Това обясни пред БНР Албена Дробачка, ръководител на къща "Скрити лайкове". Пространството..
" В случая с изчезналите гласове на "Величие", които ние открихме и се появиха, първоначално аз получих един сигнал за секция в Пазарджик, където..