Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

На 30 септември предстои конфедеративен съвет, на който ще се вземе решение какво ще последва от действията на депутатите

Марио Нинов, КТ "Подкрепа": Не само миньорски, може да очакваме и национални протести

Бисер Бинев: Често сме били употребявани политически, мислим този път да не го допуснем

| Интервю
Снимка: БГНЕС

"Много често сме били употребявани политически, мислим този път да не го допуснем".

Това заяви пред БНР Бисер Бинев – председател на местната синдикална организация в "Мини Марица - изток" към КТ "Подкрепа". В предаването "Преди всички" той обясни защо миньорите днес отново излязоха на протест пред Народното събрание:

"Това, което ни накара днес да дойдем до София, са двете предложения и взети решения вчера от енергийната комисия. Първото е да бъде приета пътната карта в последния ѝ вариант. Тя е много обезпокоителна. Това ще бъде краят на "Марица - изток". Второто нещо, което е записано вчера и е взето като предложение, за да бъде вкарано днес, е докладът на министъра на енергетиката с всичките му решения. Либерализацията на пазара да не се отлага повече, а да се случи на 1 юни 2025 г. Второ – ЕСО и "Булгартрансгаз" да бъдат извадени от списъка на БЕХ. Също ЕСО да придобие активи от "Мини Марица - изток", като бъдат взети далекопроводи и подстанции. Трето – създаване на прословутото ново държавно предприятие, което да придобие и активи и всички земи за рекултивация на "Мини Марица - изток". И всичко останало в доклада, което не знам дали ще се разгледа днес и ще бъде прието".

Това е напълно справедлива реакция на хората, които работят там, изказа мнение и Марио Нинов – председател на Националния стачен комитет на КТ "Подкрепа". Той посочи, че в понеделник са ги извикали на браншови съвет, а преди него е имало консолидираща среща, организирана от кмета на Стара Загора. По думите му там са се обсъдили общи действия и позиции.

"До този момент не бяхме информирани и не знаехме какво ще се случи на този браншови съвет. Огромен проблем беше това, че въобще няма браншови съвети, не се свикват. Как изведнъж в 17.50 ч. се разбързваме страшно много – каква е тази причина. Не я знаем официално, но предполагаме. /…/ В понеделник бяхме запознати, че ще се направи закон, в който се обсъжда т.нар. енергиен отпуск за енергетици и миньори, за хора, които не могат да се пенсионират - на които им предстои пенсиониране до 5 години и не могат да се реализират на пазара на труда при бъдещо евентуално съкращение заради това, че предприятието няма вече нужда от толкова много хора – да се въведе такъв механизъм, че те да продължават да получават доходите си и да могат да се пенсионират. Също така задължително искаме да се изпълни това, което ни е обещано. На нас са ни обещани едни 36 заплати обезщетения, ако човекът бъде освободен", коментира Нинов в предаването "Преди всички". 

По думите му на 30 септември предстои конфедеративен съвет, на който ще бъде взето решение по тази позиция и какви национални действия ще бъдат предприети:

"Не само миньорски, но може да очакваме и национални протести, защото това не касае само и единствено миньорите. Има толкова много съпътстващи предприятия, които ще изчезнат, когато изчезнат и тези неща". 

Марио Нинов, който е и железопътен експерт, коментира и информацията, че служебното правителство няма да обяви обществена поръчка за превоз на пътници с железниците до края на годината. Това е ангажимент, който страната ни пое с подписването на Плана за възстановяване и устойчивост с ЕК. Според него ако в момента се обяви обществена поръчка, тя ще бъде по начина, по който е обявявана досега, а операторът, който ще я спечели, трябва да предостави услугата в цялата железопътна мрежа. Такъв обаче в момента в България е единствено и само БДЖ, подчерта експертът и обясни, че това ще доведе до "състезание с един кон, като в момента този кон е в недобро физическо състояние". Поръчката е за минимум 10 години, напомни Нинов.

"Това означава, че в следващите 10 години ще бъде там. Но когато се предприемат тези действия – да се възползват от разните възможности по европейските правила – да се удължи предишната поръчка с 2 години. Това означава, че се замисля нещо друго за след тези 2 години. Тогава се замисля явно състезанието да е с повече коне".

По думите му в момента българските частни железопътни оператори, които имат лиценз за извършване на пътнически превози, са два. До този момент обаче те не са реализирали нито един такъв превоз, за да можем да сравним и да кажем каква услуга ще предоставят, отбеляза Нинов. Според него има шанс този транспорт отново да се наложи, но реалната обстановка не е такава:

"Предприятията изпитват финансов недостиг, нямат достатъчно средства, за да извършват своята дейност. В НКЖИ не стигат 42 млн., в БДЖ - Пътнически превози не стигат 42 млн. Какво прави БДЖ - Пътнически превози от началото на годината - под замаскирането на това, че подобрява обслужването на пътниците, постоянно намалява обема на извършваната услуга като "влак километри". По неофициална информация, от следващия месец отново ще има такава мярка, която отново ще намали броя на влаковете в даден участък. Всичко това е заради намаляването на разходите, за да могат да покриват своите нужди. Не виждам как може това да се случи без държавата да си свърши своя ангажимент".

Марио Нинов предупреди, че евентуалният провал на проектите в ПВУ, които са свързани с железопътната част, ще доведе до провал на целия План. Той смята, че има реален риск от загуба на средства.

И се обърна към управляващите: "Всяко едно упражнение, независимо в коя сфера, няма как да мине така леко и безболезнено за тях. Нека да спрат с експериментите и да започнат да си вършат работата и да работят за това, за което са там".

Репортажа на Юлияна Корнажева и интервюто на Веселина Миланова и Мила Младенова с Марио Нинов в предаването "Преди всички" чуйте в звуковия файл. 

По публикацията работи: Анастасия Крушева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Сградата на МТСП в столицата. Преди 9 септември 1944 г. там е била централата на застрахователно дружество „Български феникс“.

От МТСП възразиха срещу твърденията за политически репресии и чистки във ведомството

Социалното министерство остро възрази срещу твърденията на ПГ "Демокрация, права и свободи  - ДПС" от тази сутрин, че във ведомството има политически репресии и чистки по време на мандата на служебното правителство.  От ведомството поясняват, че за периода април - декември миналата година системата на министерството е напусната от над 500 служители и..

публикувано на 10.01.25 в 15:34

Кухня за самотни възрастни хора отново отвори врати в село Лютиброд

Кухня за самотни възрастни хора отново отвори врати в село Лютиброд, община Мездра. Инициативата е на Фондация "Проект Северозапад". Кухнята стартира през 2019 г. и успя да премине ковид пандемията, напомни пред БНР директорът на организацията Яна Рупева. След това обаче започна и войната в Украйна, в следствие на която доста се..

публикувано на 10.01.25 в 14:40

Атанас Запрянов: 140 млн. лева за подобряване на инфраструктурата на военни бази у нас

Министърът на отбраната Атанас Запрянов каза по време на парламентарния контрол, че близо 140 млн. лв. са разходите, направени през миналата година за подобряване на инфраструктурата на военни бази у нас.  "Разпределени по дейности както следва, първо, строителство, текущо и основен ремонт на сграден фонд и отбранителни обекти, включително и..

публикувано на 10.01.25 в 14:30

Единият от водачите на катастрофиралите вчера край Монтана тирове е починал

Единият от водачите при тежката катастрофата между тирове, станала вчера край Монтана, е починал в болницата.  Два тежкотоварни автомобила се удариха челно, впоследствие 59-годишен шофьор е загубил живота си. Другият водач е в тежко състояние След челния сблъсък между двата тира вчера след обяд на пътя между селата Винище и Смоляновци..

публикувано на 10.01.25 в 14:06

Татяна Дончева: Влиянието на Пеевски върху правителството е гарантирано

" Кабинетът е готов, вариантът е почти финализиран ", заяви пред БНР лидерът на "Движение 21" Татяна Дончева. "ГЕРБ, БСП, ИТН – беше един от вариантите. С ДБ, без ДБ – там е под въпрос. Към кабинет, в който формално да има министри на тези три формации, се върви. Въпросът е откъде ще извадят остатъчните гласове, дали формацията на Пеевски..

публикувано на 10.01.25 в 14:03
Служебният министър на икономиката и индустрията Петко Николов

Икономическото министерство иска запазване на завода за целулоза в Стамболийски

Министерството на икономиката е поискало среща с висшия мениджмънт на компания "Монди", със седалище в Лондон, заради обявеното в края на октомври намерение да закрият предприятието за целулоза и хартия в град Стамболийски. Това съобщи от парламентарната трибуна служебният министър Петко Николов в отговор на въпрос на депутата от ГЕРБ-СДС Цвета..

публикувано на 10.01.25 в 14:00
Проф. Велислав Минеков

Велислав Минеков: Ще има ново правителство, няма да има оставки в министерството на културата

"Ще има ново правителство, няма да има оставки, но щетите ще останат. И така, докато не се появят хора, които са компетентни".  Такъв коментар направи пред БНР бившият министър на културата Велислав Минеков, след като културното ведомство се разтърси от поредните скандали.  Премиерът Главчев назначи и двамата ми зам. - министри, разкри..

публикувано на 10.01.25 в 13:58