Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Утре се открива юбилейната изложба на специалност "Рекламен дизайн" - "50 години по-късно"

Почти 600 души са завършили досега "Рекламен дизайн" в Академията

2
Снимка: FB/National Academy of Art Sofia

Националната художествена академия откри своята 128-a учебна година, в галерия "Академия" на НХА е подготвена юбилейната изложба на специалност "Рекламен дизайн" - "50 години по-късно".

Тя ще бъде открита на 26 септември 2024 в 18:00 часа.

Експозицията включва проекти за рекламни пана и пластики, рекламни витрини, рекламно-експозиционни щандове, проекти за търговско-промишлени изложения, за търговско-рекламни пространства, изложбени експозиции с културен характер, музейни експозиции, временни музейни изложби, експозиции за национални участия на световни изложения -  EXPO, както и съпътстващите ги лога, шрифтове, експозиционна графика, рекламни постери, билбордове, сувенири, дипляни, каталози, проспекти, кореспондентни материали, транспаранти, мултимедийни презентации, уеб реклама и др. Специалност „Рекламен дизайн“ осъществява обучение и в трите основни образователни степени – "Бакалавър", "Магистър", "Доктор".

"Пловдиският панаир, който е създаден в далечната 1892 година е бил винаги сцена за изявата на рекламния дизайн, на тази дейност през годините, разказа за "Нощен Хоризонт" доц. Мирослав Богданов, ръководител на Катедра Рекламен Дизайн към Факултет по приложни изкуства и дизайн в Националната художествена академия.

"А иначе 11 са новите първокурсници тази година по специалността, уточни доц. Богданов. Почти 600 души са завършили досега "Рекламен дизайн" в Академията. Това е броят на студентите от периода от 1974 година, когато стартира първият випуск до днес.

"Тази специалност смятам, че трябва да се занимава точно с това, което й е профил, винаги сме отказвали да бъдем променяни според "модата на момента", защото нашият профил на рекламен дизайн не е никак лек и не е малък, допълни доц. Богданов.

В дейността на рекламния дизайн се включва и проектирането на всички форми на музейните експозиции, временни или постоянни, което ни кара да учим студентите да могат да излизат от поведението на "рекламните агресии" и да могат да подчинят творческата си енергия на разказите на музейните работници, защото музеите създават нашето минало и трябва да бъдат по-обрани и дискретни нашите дейности там, поясни още доц. Богданов.

Рекламният дизайн е вид творчество за визуална информация, комуникация и реклама. Основна негова характеристика е, че изгражда условна реалност чрез краткотрайни във времето и мобилни в пространството визуални образи, носители на определени социални, културни, търговски и рекламни послания.

юбилейната изложба на специалност Рекламен дизайн - 50 години по-късно

В исторически аспект рекламният дизайн у нас води началото си от панаирите и тържищата, където протича търговска дейност. През втората половина на ХIХ в. се организират първите български изложби в Москва (1868) и в Цариград (1872). Тези най-ранни прояви на българската художествена практика, която днес наричаме рекламен дизайн, са импровизирани, спонтанни, любителски и имат за цел да привлекат вниманието на чуждестранната общественост към борбата на България за независимост. В съвремието ни дейността му е пряко свързана с всички сфери на обществени взаимоотношения – търговско-икономически, социални, спортни, културни и политически. Рекламният дизайн използва и развива основните художествени идеи на различни епохи, което се отразява в определенията, чрез които е наричан. В края на ХIХ и началото на ХХ в. той е схващан като част от декоративното изкуство и се нарича "декоративно оформление", а специалистът – "художник декоратор". Към средата на ХХ в. се налага терминът "пространствено оформление", малко по-късно "художествено-пространствено оформление", респективно "художник оформител". Всички те по един или друг начин изразяват и обобщават обичайните занаятчийски и манифактурни практики, които осигуряват възпроизводството на художествените проекти. Последните десетилетия на ХХ в. поставят рекламния дизайн в нови технологични и информационни условия, които заедно със съществените промени във видоизменената пространствена среда налагат дизайнерското начало и нови подходи при решаване на краткотрайните и мобилни произведения.

Организацията на Държавното рисувално училище следва опита на водещите в Европа художествено-индустриални училища. Студентите, завършили общия курс, могат да продължат своето образование в специализирани школи/ателиета. В историята на художественото оформление важно място заема Ателието по декоративно изкуство, открито през 1898 година, където освен общите предмети специално се изучава рисуване и живопис на декоративни елементи и декоративни композиции. През този формиращ период се разработват първите учебни програми по декоративно изкуство. В началото на новия век завършват първите випуски художници декоратори и се полага началото на професионалното художествено оформление в България.

В края на 60-те и началото на 70-те години назрява необходимостта от специално подготвени специалисти за тази широкообхватна дейност. Специалност „Рекламен дизайн“ присъства в държавния регистър на специалностите, по който се извършва висше образование в страната и се основава на решение на Академичния съвет на Националната художествена академия. През 1979 г. се утвърждава специалност "Художествено-пространствено оформление". От 1990 година специалност „Пространствено оформление“ е обособена в отделна катедра. През 1997 г. се утвърждава професионално направление "Изобразителни изкуства", в което фигурира специалност "Пространствено оформление" /промишлени изкуства/, със срок на обучение 5 години и половина, подготвяща специалисти – "Художник магистър по Пространствено оформление". 

Художественият профил на специалност "Пространствено оформление" предопределя присъствието ѝ в Национална художествена академия. С решения на Академичния съвет през м. май 2004 г. специалността е преименувана в "Пространствен дизайн", а през октомври същата година на "Рекламен дизайн". Катедра "Рекламен дизайн" през годините е ръководена последователно от доц. Мирослав Богданов (2002-2011), доц. Даниела Янкова (2011-2015), проф. д-р Татяна Стоичкова (2015-2023). От 2023 година нейното ръководство отново поема доц. Мирослав Богданов.

И днес специалност „Рекламен дизайн” в Национална художествена академия се стреми да подготвя висококвалифицирани специалисти, способни да извършват художествено-творческа проектантска дейност в областта на рекламния дизайн. Студентите се обучават да проектират рекламни пана и пластики, рекламни витрини, рекламно-експозиционни щандове, търговско-промишлени изложения, търговско-рекламни пространства, изложбени експозиции с културен характер, музейни експозиции, временни музейни изложби, експозиции за национални участия на световни изложения.


Още по темата в звуковия файл.


По публикацията работи: Гергана Хрисчева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Предупреждения за студено време във Великобритания

Жълт предупредителен код за студено време беше издаден за много части от Обединеното кралство. Предупреждението от Агенцията за здравна сигурност на Обединеното кралство влеза в сила от неделя и ще продължи до сутринта в четвъртък.  Метеорологичната служба пък издаде две отделни жълти предупреждения за сняг и поледици - едното за Северна Шотландия,..

публикувано на 18.11.24 в 04:04

Коледен бал в община Тунджа в подкрепа на деца в неравностойно положение

В ямболската община Тунджа за 16-та поредна година ще се проведе благотворителен коледен бал. Със средства от кампанията се подпомагат деца и младежи в неравностойно положение и се отпускат стипендии за изявени ученици и студенти. Вече са в продажба поканите  за насрочения за 12-и декември коледен бал, като поканата е на стойност 100..

публикувано на 18.11.24 в 03:26

Проф. Санчес Куенка: Нямам особени надежди за Европа като глобален играч

През седмицата испанското правителство одобри втори пакет помощ за пострадалите от опустошителните наводнения в края на октомври. Премиерът социалист Педро Санчес обяви отпускането на близо 3 милиарда и 800 милиона евро помощ. Така парите, насочени към покриване на щетите от бурите достигнаха общо 14 милиарда евро. Бедствието отне живота на над 220-ма..

обновено на 18.11.24 в 03:15
Володимир Зеленски

Зеленски коментира съгласието на Вашингтон Украйна да използва далекобойни ракети срещу Русия

Украинските власти съобщиха, че най-малко десет души са загинали и над 50 са ранени при руски удар по жилищен блок в североизточния град Суми. Сред жертвите има и деца.   В поредното си обръщение президентът Володимир Зеленски коментира съгласието на Вашингтон Украйна да използва далекобойни ракети за удари срещу военни обекти в Русия.   "Днес в медиите..

публикувано на 18.11.24 в 02:51

Кипър започна кампания срещу прекомерната употреба на антибиотици

Кипър е в челото на страните от ЕС с най-високо потребление на антибиотици и нива на антимикробна резистентност. В навечерието на отбелязвания днес Европейски ден за информираност относно антибиотиците, здравното министерство стартира кампания, насърчаваща отговорното и рационално използване на тези лекарства. Всеки втори кипърец приема антибиотици..

публикувано на 18.11.24 в 01:31
Киър Стармър

Британският премиер: "Нямам планове да говоря с Путин"

„Нямам планове да говоря с Владимир Путин“, заяви британският приемер Киър Стармър след критиките, които отправи украинският президент Володимир Зеленски към германския канцлер Олаф Шолц.  Британският премиер заяви това на път за Рио де Жанейро за срещата на Г-20. Той бе запитан от журналисти на борда да коментира решението на Шолц да говори с Путин...

публикувано на 18.11.24 в 00:48
Френският президент Еманюел Макрон.

Владимир Путин "не иска мир и не е готов за преговори", каза Еманюел Макрон

Днешните масирани удари по Украйна показаха, че руският президент Владимир Путин "не иска мир и не е готов за преговори", смята държавният глава на Франция Еманюел Макрон. Той отказа да коментира решението на германския канцлер Олаф Шолц да телефонира на Путин като се ограничи само с думите, че поддръжниците на Киев "трябва да останат единни" и да..

публикувано на 17.11.24 в 21:58