Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Проблемът с инфраструктурата по границите - от години, но изведнъж стана приоритетен

| Репортаж
Снимка: Кети Тренчева

Заради хаоса с тежкотоварния трафик по границите ни, превозвачите от Гърция и Турция се обединиха около търсенето на друг транспортен коридор, който да заобиколи България. Затова преди дни сигнализираха от Камарата на българските превозвачи. И проблемът с инфраструктурата по най-натоварените гранични пунктове изведнъж стана приоритетен за държавата в лицето на служебното правителство, което има около месец време да предприеме спешни мерки. 

Премиерът Димитър Главчев обяви, че свиква на спешна среща четирите ресорни министерства, заедно с ДАНС и НАП, за да търсят решение на липсващите паркинги за камиони и лошата инфраструктура в зоните за граничен контрол. 
Проблемът с тежкотоварния трафик, минаващ през България, не е от вчера. Той много отчетливо рецидивира на най-натоварения граничен пункт "Кулата", където в пиковите сезони, по данни на Агенция "Митници", за денонощие преминават над 1500 камиона.

Въпросът с необходимостта от ремонт и разширяване на инфраструктурата в зоната за граничен контрол, липсата на паркинги за изчакване и бавната обработка на товарите е на близо 25 години. В най-критичните периоди на място са идвали министри, обещавайки спешни мерки, след което нещата не се променят, а шофьорите продължават да си късат нервите, чакайки на опашките по два и повече дни. И ако в посока Гърция все пак има две ленти на трасето на автомагистрала "Струма", то в посока София лентата е само една и едва след 500 метра има и втора. Това в тъмните часове на денонощието много често е предпоставка за произшествия, споделят служителите от близките бензиностанции.

Сега държавата ни е изправена пред много сериозно предизвикателство. Гърция и Турция обявиха, че търсят алтернативен коридор за тежкотранспортния трафик, който да заобиколи България. Първият коментар дойде от министъра на регионалното развитие и благоустройството Виолета Коритарова, която преди два дни беше на посещение в Благоевград:

"Наистина транспортният трафик е проблем за страната. Работим усилено по изграждане на трасетата, тяхната рехабилитация и разширяване, така че да може да поеме целия трафик. През последните години обаче знаем, че трафикът мина на колела. Увеличи се много тежкотоварният трафик. Нашите пътища поемат, но имаме затруднения при обработката на граничните пунктове. Затова и служебните правителства към момента работят за разширяване на гранично пропускателните пунктове. Проблеми има във всички пунктове на страната".

Работим, така че да не бъдем заобиколени и да можем да отговорим с необходимата инфраструктура, за да бъдем предпочитани трасета за трафик през нашата страна, декларира Коритарова. 

Години наред страната ни се ползваше с предимството на географското си положение и смяташе, че е незаобиколим фактор в превоза на стоки към и от ЕС. Определено обаче подцени ситуацията с граничните пунктове, които са стратегически за тежкотоварния транспорт. И ако на Дунав мост - Русе започна мащабен ремонт, то по диагонал - на Кулата и от там към Солунското пристанище, проблемът е направо "брадясал".

Има и нещо друго - целесъобразното насочване на проектния и финансовия ресурс. Докато на границата с Гърция нещата изглеждат трагично, десетки милиони се осигуриха за новия граничен пункт с РСМ - Струмяни-Берово. Там остава да се направи последният участък до границата, но и това е на етап екологична оценка. Този граничен пункт е туристически, през него няма да минават камиони, т.е. икономически ефект няма.

Другият граничен пункт със западната ни съседка, която видимо не бърза да стане част от ЕС - този между Благоевград и Делчево, след 27 години започна да се разширява и модернизира от наша страна. На пункта "Станке Лисичково" миналата седмица бяха пуснати и четири от новите трасета, потвърди Вяра Генова от Агенция "Митници".

На ГКПП "Станке Лисичково" поне има и тежкотоварен трафик между България и РСМ - колкото-толкова, догодина поне ще има европейски вид. За икономическия ефект, сравнимо с ГКПП Кулата, и дума не може да става. Дали заканата на Турция и Гърция да заобиколят хаоса по българските граници с алтернативен коридор, ще бъде катализаторът, за да променим облика на най-стратегическите ни граници, времето ще покаже.

Репортажа на Кети Тренчева чуйте в звуковия файл. 

По публикацията работи: Анастасия Крушева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Никола Стърджън.

Никола Стърджън е оправдана след финансово разследване на нейната Шотландска национална партия

Бившият първи министър на Шотландия Никола Стърджън беше оправдана след разследване на финансите на нейната Шотландска национална партия. Скандалът доведе до криза в партията на шотландските националисти, които се борят за независимост на Шотландия с намерения да се проведе втори референдум по въпроса.  Никола Стърджън заяви пред Би Би Си, че изпитва..

публикувано на 21.03.25 в 11:28

В Гърция проверяват ТИР-овете за спазване на европейското законодателство

В Гърция проверяват ТИР-овете за спазване на европейското законодателство за трансфер на стоки. Масово има глоби за нарушения. Транспортните фирми, които извършват дейност през Гърция са задължени да спазват европейското законодателство, съобщават екипите по контрол. Полиция и експерти от министерството по труда проверяват документите на..

публикувано на 21.03.25 в 11:25
Самолет каца на летището в Ларнака, Кипър.

Рекорден ръст на туристическите посещения в Кипър извън традиционния летен пик

Кипър постигна първия си значим успех в усилията за удължаване на туристическия сезон извън традиционния летен пик. През първите два зимни месеци на годината е постигнат рекорден ръст на туристическите посещения, съобщи статистическата служба на страната. Туристическите пристигания през февруари са със 7% повече от същия месец миналата година, а общо..

публикувано на 21.03.25 в 11:12
Поща

Служителка в поща: Не мога да си представя, че ще тегля сирене!

Идеята за разкриване на хранителни магазини в пощенските станции е все по-обсъждана, мненията са противоречиви, а разискванията по темата вече водят до спорове сред жителите на малките населени места.  Не по-различна е ситуацията и в Ямболско, където жители на няколко села коментираха пред репортер на БНР пощенските клонове да станат хранителни..

публикувано на 21.03.25 в 11:04
Депутатът от ПГ на

От "Величие" за разпадането на групата на МЕЧ: Направиха им процедурна хватка

С унищожаването на групата на МЕЧ станахме свидетели как работи задкулисието. Това обяви председателят на парламентарната група на "Величие" Ивелин Михайлов в коментар в социалните мрежи.  ПГ на МЕЧ се разпадна, Василев вече не е зам.-председател на НС Михайлов обвини лидерите на ГЕРБ и ДПС-Ново начало Бойко Борисов и Делян Пеевски: "МЕЧ  са..

публикувано на 21.03.25 в 10:38

Временна организация на движението в Кюстендил заради празника на общината

Въведена е временна организация на движение в Кюстендил и кварталите заради празника на община. Днес се очакват стотици автомобили да пристигнат за празненствата, които ще продължат два дни. Празникът "Кюстендилска пролет" ще продължи два дни Контролът при подходите към града ще е засилен. Има затворени улици и участъци, още..

публикувано на 21.03.25 в 10:29
Мехмед Юмер

Мехмед Юмер: Имамоглу е третата фаза на Ердоган да унищожи Републиканската партия

Арестът на кмета на Истанбул Екрем Имамоглу е "хроника на един предизвестен арест". Може би малко или много избързаха от Републиканската народна партия с партийния конгрес, коментира в интервю пред БНР журналистът и международен анализатор Мехмед Юмер. "Целта е вътре в системата, която президентът Ердоган утвърждава още от годините..

публикувано на 21.03.25 в 10:13