Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Джоузефин Лукито: Студентите предпочитат да използват ИИ като асистент, не като арбитър

| Репортаж
Снимка: БТА

Темата с използването на изкуствен интелект еволюира. Приемането на технологични нововъведения отнема време, като в повечето случаи в началото се наблюдава резистентност. Причините за това може да са различни - усещане за загуба на контрол, прекалено бързата скорост, с която се появяват новости или страх от загуба на работното място. Постепенно обаче неохотата отстъпва място на любопитството и ни прави по-отворени за разговори за възползване от възможностите по по-етичен и отговорен начин. Полярните дискусии, в които можеха да се чуят - от една страна безкритични хвалби, а от друга: предупреждения за екзистенциален риск, вече отстъпват място на по-умерени разговори. 

Една от сферите, в които темата за ИИ (AI) е ключова, е образованието. Учебната година на много места в Америка започна. Много от студентите се надяват това, което получат като знания, да им помогне в живота след завършване, а университетите търсят най-добрия подход. Като се има предвид нарастващото използване на AI в добре платени работи е нормално да има нарастващо желание за получаване на знания в тази посока.

Джоузефин Лукито e професор в University of Texas в Остин, работи в училището по журналистика и медии, където преподава предмети, свързани с журналистика с бази данни и изкуствен интелект. 

"Мисля, че когато този инструмент бе представен, в началото имаше един вид инстинктивна абсолютно отрицателна реакция – не знаем достатъчно за това, не знаем как ще се използва", отчита Лукито. "Обаче с течение на времето, на фона на интегрирането на AI от индустрията забелязваме как педагозите осъзнават, че трябва поне да мислят малко по-комплексно за генеративния AI, защото ако не говорим за генеративния AI, ние не подготвяме студентите си за бъдещето."

В своите часове Лукито има конкретни параметри за етично използване на технологията:

"Имаме допълнителни пояснения в конспекта, където отбелязваме, че ако студентът използва изкуствен интелект, трябва да ни предостави  текста, с който е възложил задачата и да говори за това, което е сработило и което не е сработило при използването на AI инструмента, което според мен спомага за един критичен поглед."

В конспекта също се посочва ясно, че AI не е перфектно средство и са дадени примери за грешки, които са допускани от машините.

Джоузефин Лукито  Снимка: Личен архив

"В нашите курсове не използваме изкуствен интелект толкова за писане, но го ползваме като средство за обобщаване на информация и при решаване на проблеми, примерно при кодиране", разказва Лукито. "Студентите ни клонят към използването му като вид асистент вместо като арбитър при създаването на съдържание за възложени задачи."

Няма как да не отбележим и възможностите, които AI дава за писане на есета. Това е съблазнително за някои, но професорът в този материал доказва, че не си струват усилията. В час Джоузефин Лукито въвежда една от възложените задачи в AIпособие на ChatGPT и демонстрира какъв е резултатът – създава се нещо, което не би получило отличен. Резултатът е оценка, която бихте изкарали, ако бяхте написали нещо без да сте полагали много усилия – може би същите усилия, които сте положили да въведете задачата и после малко да редактирате. 

Същевременно да се хване плагиатстване с помощта на AI не е лесно. Съществуват платформи, които правят това, но проблемът е, че при тях има неприемливо висок шанс да се индикира AI плагиатство при липса на такова – нещо, което може да се окаже пагубно за един студент.

"Много е трудно, да не кажа невъзможно, със 100% увереност да се разкрие използването генерирано от изкуствен интелект съдържание", уточнява Лукито. "Нещо, което смятам, че педагозите трябва да приемат, е, че ние никога няма да можем напълно да разкрием дали нещо е дело на изкуствен интелект."

Шансът да се открие AI с автоматична проверка е 50 на 50. Така вместо да използват платформи за засичане на AI плагиатство, в един от подходите си преподавателите залагат на познанията си отпреди и ако се съмняват в даден студент, предпочитат да проведат откровен разговор преди да престъпят към наказателни мерки.

По публикацията работи: Яна Боянова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Германският министър на отбраната Борис Писториус

Борис Писториус отхвърли възможността да бъде кандидат за канцлер на Германия

Министърът на отбраната на Германия Борис Писториус отхъврли възможността той да бъде кандидатът на Социалдемократическата партия за канцлер на предстоящите през февруари предсрочни парламентарни избори. Писториус съобщи в специално видеообръщение, публикувано в каналите на партията му в социалните мрежи, че това е негово "суверенно и изцяло лично..

публикувано на 21.11.24 в 22:04

24 деца със специални образователни потребности в Брезник ще получат подаръци за Коледа

24 деца и младежи със специални образователни потребности от Средно училище "Васил Левски“ в Брезник ще получат на коледното тържество в училище подаръци, осигурени от дарители. Подаръкът за всяко едно дете е такъв, какъвто то само си е пожелало, каза инициаторът на кампанията Снежана Лазарова. От 12 години Снежана Лазарова е ресурсен учител в..

публикувано на 21.11.24 в 20:33
Президентът на Русия Владимир Путин

Путин обяви, че Русия е изпитала ракета със среден обсег с удар срещу Украйна

Руският президент Владимир Путин заяви, че страната му е изпитала нова ракета със среден обсег при днешния удар по Украйна и предупреди, че Москва може да я използва срещу страни, позволили на Киев да изстрелва техните ракети по руска територия, предадоха световните агенции, цитирани от БТА. Киев съобщи за руска атака с междуконтинентална..

публикувано на 21.11.24 в 20:09
Дългогодишни преподаватели в Техническия университет, заедно със скулптора Адриан Новаков, изваял барелефа (третият от ляво на дясно)

Габровският технически университет чества 60 години от създаването си

В сградата на Техническия университет в Габрово беше открит барелеф на първия ректор проф. Весел Савов. Висшето училище днес отбелязва 60-ата годишнина от основаването си. Идеята за създаване на висше училище в Габрово датира от 40-те години на ХІХ век и е формулирана от възрожденския просветител Васил Априлов и неговия съратник Николай..

публикувано на 21.11.24 в 19:42

КС образува дело по искането на президента Радев за три текста от Конституцията

Конституционният съд образува дело по искането на президента Румен Радев за това три текста от Конституцията да бъдат отменени, съобщава БГНЕС. Президентът сезира повторно КС за двойното гражданство и служебното правителство Става дума за новия ред за назначаване на служебен премиер, за парламент, действащ и при служебно правителство и..

публикувано на 21.11.24 в 19:30
Митрополит Арсений

Сливенският митрополит Арсений освети храм в ямболското село Гълъбинци

Сливенският митрополит Арсений освети обновения църковен храм "Св. Архангел Михаил" в ямболското село Гълъбинци.  В Деня на християнското семейство дядо владика кръсти 40 жители на селото на възраст от една до 73 години. В близо 120-годишния храм бяха кръстени 17 деца и 23-ма възрастни. За днешния празник сливенският..

публикувано на 21.11.24 в 19:20

"Каритас" започва ежегодната си кампания "Защото сме хора"

На 25-и ноември "Каритас България" започва ежегодната си кампания "Защото сме хора" "Целта на кампанията е да подкрепим възрастните хора в България", обясни пред БНР  Емануил Паташев, главен секретар на организацията. Благодарение на даренията от кампанията около 500 души годишно получават медицински и социални грижи. Може да изразите..

публикувано на 21.11.24 в 19:19