Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Людмил Иванов: Система, която деградира десетилетия, не може за година да бъде изкарана над водата

БДЖ между миналото и бъдещето

Марио Нинов: Пари има. Само за предния програмен период загубихме близо 2 милиарда лева

| Интервю
Снимка: Яна Боянова

Така рекламираният влак София – Бургас пътува 5.55 часа. Според разписанието на БДЖ от 1973-74 г. същият влак по същия маршрут се е движел за 4.40 часа – с онази техника, в онези години, а това е съществена разлика.

Това коментира пред БНР експертът по управление и цифровизация на железопътния транспорт Людмил Иванов.

Т. нар. министерски влак закъсня едва 5-7 минути, на връщане същият влак закъсня 45 минути, допълни той.

Докато не бъде подменен подвижният състав, качествена промяна няма как да има. Същото важи за инфраструктурата, посочи Иванов във връзка с ежедневното закъснение на влаковете в страната средно между 10 и 100 минути.

Благодарение на ремонтите се генерират огромни закъснения. Самите ремонти пък са забавени много, отчита експертът.

Германските вагони, които влизат в състава на БДЖ, са произведени между 1982-ра и 2000 г. Това е решение за няколко години, но не трайно, подчерта Людмил Иванов, който определи придобивката като "приличен състав, който в близките години ще може да се експлоатира".

Сред проблемите с новите вагони той очерта отказа на климатичните инсталации и липсата на резервни части, като изрази надежда "да няма канибализъм" – т. нар. донорство – спиране на определени вагони, за да се обслужат други. Няма и документация кога и какво е сменяно по вагоните.

Когато човек си взема т.нар. нов внос, той не може да се движи безотказно и има нужда от профилактика и техническа поддръжка, за което трябват хора, затова рано или късно балонът се пука, смята експертът към КТ "Подкрепа" Марио Нинов.

Людмил Иванов и Марио Нинов  Снимка: Борислава Борисова

Решенията на тези въпроси много отдавна сме ги предлагали – оперативен лизинг – вземаш подвижен състав и само експлоатираш, при възникване на проблем връщаш за ремонт и получаваш друга единица. Така се решава въпросът с възникнали проблеми при ползването на техниката, категоричен е той.

Път време няма. Когато е лято, има високи температури, от които се получава деформиране на релсите, ограниченията се отразяват на скоростите и времето, за което се пътува. Един влак като закъснее, подпира и друг влак, който закъснява, поясни експертът.

30 години липса на инвестиции и на интерес към този сектор водят до сегашните закономерни резултати, прави равносметка Нинов.

Само в НКЖИ, която поддържа железопътната инфраструктура, има 1200 свободни работни места, стана ясно от думите на експертите.

Трябва да се инвестира и в кадри, и в системите. За да се премахне субективният фактор, е необходима ускорена цифровизация на железопътното движение, изтъкна Людмил Иванов и обясни, че по ПВУ има заложени 108 такива устройства, които да бъдат монтирани в локомотивите. По думите му, има планове и за по-широк обхват – до 2029 г.

Трябва да има обществен натиск, за да стане каквото и да е, заяви Марио Нинов.

"Пари има, но ние не сме читави да ги вземем и да ги похарчим. Само за предния програмен период загубихме близо 2 милиарда лева. С тези пари можеше да направим нещо и можехме да имаме модерна железница."

Система, която деградира в последните десетилетия, не може за година да бъде изкарана над водата, категоричен е Людмил Иванов. Според него не е мислено глобално, но първата крачка е направена.

"Първата стъпка – това са 76-те вагона, които ще допринесат за подобряване на обслужването. Следващата стъпка е 62 композиции, които трябва да бъдат закупени до средата на 2026-а."

По публикацията работи: Яна Боянова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Уникални сцени в стенописите на арбанашката църква "Рождество Христово“

Архитектурният резерват Арбанаси край Велико Търново е сред най-предпочитаните дестинации за туристите, а особено притегателни са средновековните църкви и манастири. Една от седемте арбанашки църкви носи името "Рождество Христово". Арбанашките църкви са музейни обекти, служение в тях има само на патронните им празници. Четири от църквите са..

публикувано на 26.12.24 в 13:48
Йорданка Бекирска

Йорданка Бекирска: Ще има мнозинство да се уреди споделеното родителство

В Деня на бащата ще се проведе протест за споделено родителство. Три законопроекта за изменение на Семейния кодекс в частта споделено родителство очакват разглеждане в Народното събрание. Фондация "За споделено родителство" организира протест на площад "Независимост" в столицата "Протест се нарича още от самото начало. То е започнало..

публикувано на 26.12.24 в 10:50

Ваня Григорова: За да запазят нощните линии в София, режат дневните

В Столичната община започват преговорите за подписване на нов Колективен трудов договор между синдикатите от КТ "Подкрепа" и КНСБ с ръководството на Столичния автотранспорт.  Липсата на договора доведе до протести в петък, на 20 декември, и спиране на част от автобусите на градския транспорт.  Близо 280 шофьори са необходими на общинското дружество,..

публикувано на 23.12.24 в 09:18

Напредва изграждането на храма "Свети Патриарх Евтимий Търновски" в "Люлин"

Близо 300 деца от столичните училища и детски градини взеха участие в празничния концерт, посветен на Рождество в столичния район "Люлин". "Много хора идват, за да подкрепят тази инициатива", наричат я "Децата на "Люлин", разказва Иван Димитров от Църковното настоятелство. Идеята е да обединяват всички училища и детски градини в района и да..

публикувано на 23.12.24 в 09:03
Д-р Гергана Георгиева

Д-р Гергана Георгиева изследва сеизмичността на Антарктида

Какво е да си учен на Антарктида? И как може да си по-интересен на туристите там дори и от пингвините.  "За мен това е шеста експедиция. Аз съм на българската база по научен проект. Занимавам се със сеизмология, изследване на земетресенията, движението на ледниците на Антарктида, разказа за "Закуска на тревата" гл. ас. д-р Гергана Георгиева.  Тя е..

публикувано на 21.12.24 в 07:30

Иван Кръстев и как да пътувате по света безопасно и интересно!

"Приключението Италия" представя Иван Кръстев, автор на книгата „НЕпътеводител за Италия от А до Я” .  Той е нашия полазник на Игнажден – така, че всички ни очакват пътешествия през следващата година.  Разказа за живота в Италия, за красотите там, за хората, за кухнята и менюто на тази любима на много хора страна , но и представи..

публикувано на 20.12.24 в 18:26
Венислава Гарсия

Венислава Гарсия: Вече не само двойките 40+ имат нужда от донорски материал

Фондация "Искам бебе" в Плевен събира на кръгла маса институции, лекари и двойки с репродуктивни проблеми. Целта е да се предостави информация за видовете медицински процедури и възможностите за тяхното финансиране. Най-често хората с репродуктивни проблеми се сблъскват с намирането на подходящия лекар , когото да почувстват като своя..

публикувано на 20.12.24 в 08:32