Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Людмил Иванов: Система, която деградира десетилетия, не може за година да бъде изкарана над водата

БДЖ между миналото и бъдещето

Марио Нинов: Пари има. Само за предния програмен период загубихме близо 2 милиарда лева

| Интервю
Снимка: Яна Боянова

Така рекламираният влак София – Бургас пътува 5.55 часа. Според разписанието на БДЖ от 1973-74 г. същият влак по същия маршрут се е движел за 4.40 часа – с онази техника, в онези години, а това е съществена разлика.

Това коментира пред БНР експертът по управление и цифровизация на железопътния транспорт Людмил Иванов.

Т. нар. министерски влак закъсня едва 5-7 минути, на връщане същият влак закъсня 45 минути, допълни той.

Докато не бъде подменен подвижният състав, качествена промяна няма как да има. Същото важи за инфраструктурата, посочи Иванов във връзка с ежедневното закъснение на влаковете в страната средно между 10 и 100 минути.

Благодарение на ремонтите се генерират огромни закъснения. Самите ремонти пък са забавени много, отчита експертът.

Германските вагони, които влизат в състава на БДЖ, са произведени между 1982-ра и 2000 г. Това е решение за няколко години, но не трайно, подчерта Людмил Иванов, който определи придобивката като "приличен състав, който в близките години ще може да се експлоатира".

Сред проблемите с новите вагони той очерта отказа на климатичните инсталации и липсата на резервни части, като изрази надежда "да няма канибализъм" – т. нар. донорство – спиране на определени вагони, за да се обслужат други. Няма и документация кога и какво е сменяно по вагоните.

Когато човек си взема т.нар. нов внос, той не може да се движи безотказно и има нужда от профилактика и техническа поддръжка, за което трябват хора, затова рано или късно балонът се пука, смята експертът към КТ "Подкрепа" Марио Нинов.

Людмил Иванов и Марио Нинов  Снимка: Борислава Борисова

Решенията на тези въпроси много отдавна сме ги предлагали – оперативен лизинг – вземаш подвижен състав и само експлоатираш, при възникване на проблем връщаш за ремонт и получаваш друга единица. Така се решава въпросът с възникнали проблеми при ползването на техниката, категоричен е той.

Път време няма. Когато е лято, има високи температури, от които се получава деформиране на релсите, ограниченията се отразяват на скоростите и времето, за което се пътува. Един влак като закъснее, подпира и друг влак, който закъснява, поясни експертът.

30 години липса на инвестиции и на интерес към този сектор водят до сегашните закономерни резултати, прави равносметка Нинов.

Само в НКЖИ, която поддържа железопътната инфраструктура, има 1200 свободни работни места, стана ясно от думите на експертите.

Трябва да се инвестира и в кадри, и в системите. За да се премахне субективният фактор, е необходима ускорена цифровизация на железопътното движение, изтъкна Людмил Иванов и обясни, че по ПВУ има заложени 108 такива устройства, които да бъдат монтирани в локомотивите. По думите му, има планове и за по-широк обхват – до 2029 г.

Трябва да има обществен натиск, за да стане каквото и да е, заяви Марио Нинов.

"Пари има, но ние не сме читави да ги вземем и да ги похарчим. Само за предния програмен период загубихме близо 2 милиарда лева. С тези пари можеше да направим нещо и можехме да имаме модерна железница."

Система, която деградира в последните десетилетия, не може за година да бъде изкарана над водата, категоричен е Людмил Иванов. Според него не е мислено глобално, но първата крачка е направена.

"Първата стъпка – това са 76-те вагона, които ще допринесат за подобряване на обслужването. Следващата стъпка е 62 композиции, които трябва да бъдат закупени до средата на 2026-а."

По публикацията работи: Яна Боянова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

В близост до германския планински масив в Харц от дни бушува пожар

В близост до планинския масив в Харц, в германската провинция Саксония Ахалт от дни бушува пожар. Властите смятат, че е възможно да става дума за умишлен палеж. Горският пожар на Брокен може да е бил предизвикан умишлено. Има индикации за това, казва пред местния вестник "Фолксстийм" началникът на районната пожарна служба Кай-Уве Лозе...

публикувано на 08.09.24 в 13:59

Фестивалът "Ние сме децата на реката" ще се проведе край Марица в Пловдив

"Ние сме децата на реката", под това мото в Пловдив се подготвя най-новият фестивал , който  ще се проведе край река Марица. Целта на организаторите от Фондация InBetween и Община Пловдив е чрез различни форми на изкуството жителите на града да станат съпричастни на  концепцията на администрацията за социализация на пространствата около..

публикувано на 08.09.24 в 07:15

Борбата за контрола над дигиталното пространство в нова фаза

Задържането на изпълнителния директор на „Телеграм“ Павел Дуров във Франция и преустановяването на достъпа до „Екс“ в Бразилия възпламениха дебата за ролята, която социалните мрежи играят в политиката, свободата на изразяване и разпространяването на дезинформация. Сред залозите в тези два случая са международната политика и интересите на..

публикувано на 07.09.24 в 10:30

На двудневен празник в Елхово: местни храни, кулинарни ателиета, концерти

Двудневен празник " ЕКО кошница, моля! " в град Елхово ще представи производители и преработватели от региона. На 6 и 7 септември жителите и гостите на южния град ще опитат продуктите на местни майстори, ще могат да се включат в кулинарни демонстрации, да послушат фолклорни концерти. Акцент е ателието за българска народна шевица. Поканата..

публикувано на 05.09.24 в 11:58
Илиян Йорданов, председател на Националната комисия по информатика и ръководител на националния отбор за олимпиадата в Египет, и Румен Михов, координатор на лагер-школата по информатика в Ямбол (от ляво на дясно)

Националният отбор на България по информатика замина за международната олимпиадата

Националният отбор на България по информатика отпътува за Египет за участие в най- престижното за годината състезание, а именно международната олимпиадата по информатика. В нея се включват отбори от 90 държави, представени от 360 състезатели. Какви са очакванията на ръководителите на нашия  отбор и къде е мястото на България в света на информатиката...

публикувано на 05.09.24 в 09:53

Обновяват хижи в НП "Рила" по българо-швейцарска програма

С помощта на българо-швейцарската програма за сътрудничество ще бъде създаден национален природозащитен и образователен център с музейна част в царския ловен комплекс "Саръгьол". През следващите 4 години най-големият посетителски център - "Паничище", ще бъде оборудван с интерактивни информационни модули. Планински хижи на територията на..

публикувано на 05.09.24 в 06:57
Полина Карастоянова

Полина Карастоянова: 90% от туристите по света търсят непознати дестинации

Тенденцията за свръхтуризъм се развива доста отчетливо в Барселона, Венеция, крайбрежието на Амалфи, някои от гръцките острови като Миконос и Санторини. Има обаче отчетливо търсене на заместващи дестинации . Това обясни в интервю за БНР Полина Карастоянова, изпълнителен директор на Националния борд по туризъм. "Пандемията даде възможност..

публикувано на 02.09.24 в 13:44