От петък в ЕС са в сила допълнителни мита върху вноса на електрически превозни средства, произведени в Китай. Предвижда се митата да са в сила за срок от 4 месеца.
ЕК не вижда основание за ответни мерки от Китай заради повишените мита за електромобили
ЕК въведе временни мита върху вноса на електромобили с батерии от КитайКитай се надява да постигне "приемливо" решение с ЕС относно митата за електромобили
Докладът за световните продажби за 23-а посочва, че Китай е изнесъл близо милион и 200 електромобила. Основните експортни пазари са Европа и страни от Азиатско-тихоокеанския регион, като Тайланд и Австралия. Продадените през 2019-та година електромобили от китайски марки в ЕС са били едва 0,4% от общия пазар на електромобили. 8 процента е бил той през 23-а. А очакванията са през 25-а да достигне 15%. Затова ЕС наложи допълнителните мита заради разследване, което започна миналия септември. А този юни ЕК каза, че китайските компании използват незаконни държавни субсидии. Новите мита ще варират спрямо различните китайски производители. За „Би Уай Ди“ (BYD) е предвидена ставка от 17,4 на сто, за „Джийли" (Geely) - от 19,9 на сто, а за „Ес Ей Ай Си“ (SAIC) - от 37,6 на сто. Те ще бъдат прилагани в допълнение към вече стандартните мита върху вноса на автомобили в Европейския съюз, които са в размер на 10 процента. „Китай няма основания за предприемането на ответни мерки.“, каза пред телевизия „Блумбърг“ заместник-председателят на Европейската комисия в оставка и отговарящ за ресор "Икономика в интерес на хората", Валдис Домбровскис.
"Решихме да наложим митата, за да "изравним играта" и това, което наричаме изкривяване на пазара, идващо от субсидиите, които Китай предоставя на своите производители за електрически коли. Прилагането на правилата е в съответствие с правилата на Световната търговска организация и ЕС. Базирана е на факти. Така че от тази гледна точка не виждаме никакво основание за ответни действия. В момента ЕС е най-големият пазар, за такъв тип превозни средства. В САЩ наскоро наложиха 100% мита върху вноса. Нашата цел не е да затворим пазара за произведените в Китай електрически превозни средства. А само да гарантираме честна конкуренция и равни условия."
Китайското външно министерство е реагирало по-умерено от очакваното, става ясно от цитирано от агенциите съобщение. "Надяваме се, че европейската и китайската страна ще се движат в една и съща посока при консултациите".
Изразили са и надежда да бъдат избегнати и ескалацията на търговските взаимоотношения. Чийто резултат да е, например, ответни мита върху европейския коняк и пакетираното свинско месо. Информационните агенции припомнят, че Китай отхвърля обвиненията за несправедливи субсидии за електрическите си автомобили. А цените определя като резултат от оптимизиране на технологиите, пазара и веригите за доставки. Валдис Домбровскис:
"С Китай продължаваме разговорите, за да намерим общоприемливо решение. Но целта ни е да решим въпроса с изкривяването на пазара, което не би било благоприятно за европейската индустрия. Ние сме в тесни консултации и с държавите-членки. Ясно, че държавите-членки също са заинтересовани да защитят своите автомобилни индустрии от нелоялна конкуренция и от риск от щети. Пазарният дял на китайските марки и произведените там електромобили нараства."
Мерките на ЕС обаче бяха критикувани и от някои европейски производители. Най-големият европейски производител на автомобили - "Фолксваген" – каза, че решението е пагубен за сегашното слабо търсене на електромобили в Германия и Европа. Германската автомобилна асоциация искаше ЕС да се откаже от налагането на мита. Защото това ще нанесе щети на европейските и американските автомобило производители, които изнасят автомобили от Китай. Те освен това рискуват да доведат до своеобразна търговска война и налагането на ответни мерки от страна на Пекин, което би ударило тежка германската промишленост, която е силно зависима от износа си към Китай. Германската автомобилна асоциация поиска ЕК да се фокусира върху осигуряването на достъп на европейските производители до критични суровини, много от които са контролирани от Китай.
Обобщение на "Ройтерс" пък отчете разнопосочни мерки за преодоляване на допълнително мито. "BYD" още не са решили за цените. Китайският автомобилен производител "Chery Auto" се надява, че съвместното испанско предприятие ще компенсиране митата върху вноса в ЕС. Говорител на "MG", част от китайската "SAIC" е казал, че имат достатъчно автомобили на склад, „за да издържи до ноември. Без увеличаване на цените“. Поне на някои модели. "NIO" предполагат, че може да повишат цените по-късно тази година. Но се надяват на решение до ноември. Съоснователят на "NIO" Кин Лихонг обяснява концепцията за по-нататък.
Израелският премиер Бенямин Нетаняху остро осъди западните лидери, включително френския президент Еманюел Макрон, за предложението за оръжейно ембарго на Израел, предаде Ройтерс. "Всички цивилизовани страни трябва да стоят твърдо на страната на Израел. Въпреки това президентът Макрон и някои други западни лидери сега призовават за оръжейно..
Израел ще отвърне на Иран за ракетната атака, извършена от Техеран, когато настъпи подходящият момент, заяви в събота израелският военен говорител, добавяйки, че две военновъздушни израелски бази, ударени при атаката по-рано тази седмица, са останали напълно оперативни и няма повредени самолети . "Начинът, по който ще отговорим на тази..
Има жертва от наводненията в Западна Гърция. Властите препоръчват да се избягва пътуване. След няколко часа издирване с дрон спасителите намериха тялото на изчезналия 52-годишен пазач на асфалтова база. Той е бил отнесен от наводнението в следствие на силния дъжд в област Етолоакарнания в западна Гърция. Намерен е на седем километра от..
Палестинската въоръжена групировка "Хамас" потвърди днес смъртта на още един свой командир в Ливан, предаде Ройтерс. Саид Аталах Али, един от лидерите на Бригадите "Изедин ал Касам" - военното крило на групировката, е бил убит при израелски удар по бежанския лагер Бедави на около 5 километра северно от пристанищния град Триполи в Северен..
Под патронажа на президента Румен Радев в Националния парк-музей "Самуилова крепост" край петричкото село Ключ се провеждат честванията по повод 1010 години от смъртта на българския цар Самуил. През целия ден хиляди хора от цяла България се стичаха в Националния парк-музей "Самуилова крепост", за да отдадат почит към царя, който е воювал до..
Премиерът на РСМ Християн Мицкоски каза, че българските политици искат да вкарат темата за Северна Македония и "македонския въпрос" в предизборната си кампания. Така той коментира вчерашното съобщение на българското Министерство на външните работи, че процесът на европейска интеграция се основава на собствените заслуги и не допуска..
В Деня на отворени врати в АЕЦ "Козлодуй" днес атомната електроцентрала беше посетена от над 1000 души, което е най-големият брой в досегашната история, съобщават от пресцентъра на централата. Гости от страната и чужбина имаха възможност лично да видят уникалните съоръжения на централата, поставила началото на ядрената енергетика в България..
"Много е важно "Топлофикация - София" да продължи да работи, защото ако спре, енергийната система няма да издържи. Дружеството има около 440 хиляди..
България има една война от едната страна и още една от другата. България не воюва, слава Богу. Убеден съм, че много млади българи ще трябва да..
Ще продължа моята гладна стачка до освобождаването на съпруга ми. Ще го правя до тогава, докато ми стигат физическите сили. Това заяви пред БНР..