Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

От петък в ЕС са в сила допълнителни мита върху вноса на електромобили, произведени в Китай

Мерките на ЕС бяха критикувани и от някои европейски производители

Снимка: БГНЕС

От петък в ЕС са в сила допълнителни мита върху вноса на електрически превозни средства, произведени в Китай. Предвижда се митата да са в сила за срок от 4 месеца.

ЕК не вижда основание за ответни мерки от Китай заради повишените мита за електромобили

ЕК въведе временни мита върху вноса на електромобили с батерии от Китай

Китай се надява да постигне "приемливо" решение с ЕС относно митата за електромобили

Докладът за световните продажби за 23-а посочва, че Китай е изнесъл близо милион и 200 електромобила. Основните експортни пазари са Европа и страни от Азиатско-тихоокеанския регион, като Тайланд и Австралия. Продадените през 2019-та година електромобили от китайски марки в ЕС са били едва 0,4% от общия пазар на електромобили. 8 процента е бил той през 23-а. А очакванията са през 25-а да достигне 15%. Затова ЕС наложи допълнителните мита заради разследване, което започна миналия септември. А този юни ЕК каза, че китайските компании използват незаконни държавни субсидии. Новите мита ще варират спрямо различните китайски производители. За „Би Уай Ди“ (BYD) е предвидена ставка от 17,4 на сто, за „Джийли" (Geely) - от 19,9 на сто, а за „Ес Ей Ай Си“ (SAIC) - от 37,6 на сто. Те ще бъдат прилагани в допълнение към вече стандартните мита върху вноса на автомобили в Европейския съюз, които са в размер на 10 процента. „Китай няма основания за предприемането на ответни мерки.“, каза пред телевизия „Блумбърг“ заместник-председателят на Европейската комисия в оставка и отговарящ за ресор "Икономика в интерес на хората", Валдис Домбровскис.

"Решихме да наложим митата, за да "изравним играта" и това, което наричаме изкривяване на пазара, идващо от субсидиите, които Китай предоставя на своите производители за електрически коли. Прилагането на правилата е в съответствие с правилата на Световната търговска организация и ЕС. Базирана е на факти. Така че от тази гледна точка не виждаме никакво основание за ответни действия. В момента ЕС е най-големият пазар, за такъв тип превозни средства. В САЩ наскоро наложиха 100% мита върху вноса. Нашата цел не е да затворим пазара за произведените в Китай електрически превозни средства. А само да гарантираме честна конкуренция и равни условия."

Китайското външно министерство е реагирало по-умерено от очакваното, става ясно от цитирано от агенциите съобщение. "Надяваме се, че европейската и китайската страна ще се движат в една и съща посока при консултациите".

Изразили са и надежда да бъдат избегнати и ескалацията на търговските взаимоотношения. Чийто резултат да е, например, ответни мита върху европейския коняк и пакетираното свинско месо. Информационните агенции припомнят, че Китай отхвърля обвиненията за несправедливи субсидии за електрическите си автомобили. А цените определя като резултат от оптимизиране на технологиите, пазара и веригите за доставки. Валдис Домбровскис:

"С Китай продължаваме разговорите, за да намерим общоприемливо решение. Но целта ни е да решим въпроса с изкривяването на пазара, което не би било благоприятно за европейската индустрия. Ние сме в тесни консултации и с държавите-членки. Ясно, че държавите-членки също са заинтересовани да защитят своите автомобилни индустрии от нелоялна конкуренция и от риск от щети. Пазарният дял на китайските марки и произведените там електромобили нараства."


Мерките на ЕС обаче бяха критикувани и от някои европейски производители. Най-големият европейски производител на автомобили - "Фолксваген" – каза, че решението е пагубен за сегашното слабо търсене на електромобили в Германия и Европа. Германската автомобилна асоциация искаше ЕС да се откаже от налагането на мита. Защото това ще нанесе щети на европейските и американските автомобило производители, които изнасят автомобили от Китай. Те освен това рискуват да доведат до своеобразна търговска война и налагането на ответни мерки от страна на Пекин, което би ударило тежка германската промишленост, която е силно зависима от износа си към Китай. Германската автомобилна асоциация поиска ЕК да се фокусира върху осигуряването на достъп на европейските производители до критични суровини, много от които са контролирани от Китай. 

Обобщение на "Ройтерс" пък отчете разнопосочни мерки за преодоляване на допълнително мито. "BYD" още не са решили за цените. Китайският автомобилен производител "Chery Auto" се надява, че съвместното испанско предприятие ще компенсиране митата върху вноса в ЕС. Говорител на "MG", част от китайската "SAIC" е казал, че имат достатъчно автомобили на склад, „за да издържи до ноември. Без увеличаване на цените“. Поне на някои модели. "NIO" предполагат, че може да повишат цените по-късно тази година. Но се надяват на решение до ноември. Съоснователят на "NIO" Кин Лихонг обяснява концепцията за по-нататък.


"Проблемът на тази индустрия не е капацитетът на производството. Китай е успяла да задмине останалите държави по технология и продукти в сферата на електромобилите. Състезанието е между продуктите. И тази обстановка на нови политики е част от онова, с което ще се сблъскваме Мисля, че като производител ние не би трябвало да го променяме. Не можем да го променим. Но трябва да се подсигурим по начин, по който да бъдем конкурентноспособни в тази нова ситуация."

Още по темата в звуковия файл. 

По публикацията работи: Гергана Хрисчева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Министър-председателят на Израел Бенямин Нетаняху

Нетаняху критикува западните лидери за призива за оръжейно ембарго

Израелският премиер Бенямин Нетаняху остро осъди западните лидери, включително френския президент Еманюел Макрон, за предложението за оръжейно ембарго на Израел, предаде Ройтерс. "Всички цивилизовани страни трябва да стоят твърдо на страната на Израел. Въпреки това президентът Макрон и някои други западни лидери сега призовават за оръжейно..

публикувано на 05.10.24 в 22:13
Говорителят на израелската армия контраадмирал Даниел Хагари

Израел ще отвърне на Иран, когато настъпи подходящият момент

Израел ще отвърне на Иран за ракетната атака, извършена от Техеран, когато настъпи подходящият момент, заяви в събота израелският военен говорител, добавяйки, че две военновъздушни израелски бази, ударени при атаката по-рано тази седмица, са останали напълно оперативни и няма повредени самолети . "Начинът, по който ще отговорим на тази..

публикувано на 05.10.24 в 21:23

Има жертва от наводненията в Западна Гърция

Има жертва от наводненията в Западна Гърция. Властите препоръчват да се избягва пътуване. След няколко часа издирване с дрон спасителите намериха тялото на изчезналия 52-годишен пазач на асфалтова база. Той е бил отнесен от наводнението в следствие на силния дъжд в област Етолоакарнания в западна Гърция. Намерен е на седем километра от..

публикувано на 05.10.24 в 20:55

"Хамас" потвърди смъртта на още един свой командир при израелски удар в Северен Ливан

Палестинската въоръжена групировка "Хамас" потвърди днес смъртта на още един свой командир в Ливан, предаде Ройтерс. Саид Аталах Али, един от лидерите на Бригадите "Изедин ал Касам" - военното крило на групировката, е бил убит при израелски удар по бежанския лагер Бедави на около 5 километра северно от пристанищния град Триполи в Северен..

публикувано на 05.10.24 в 20:48

Чествания под патронажа на президента по повод 1010 години от смъртта на българския цар Самуил

Под патронажа на президента Румен Радев в Националния парк-музей "Самуилова крепост" край петричкото село Ключ се провеждат честванията по повод 1010 години от смъртта на българския цар Самуил. През целия ден хиляди хора от цяла България се стичаха в Националния парк-музей "Самуилова крепост", за да отдадат почит към царя, който е воювал до..

публикувано на 05.10.24 в 20:37
Християн Мицкоски

Мицкоски: Българските политици искат да вкарат темата за РСМ в предизборната си кампания

Премиерът на РСМ Християн Мицкоски каза, че българските политици искат да вкарат темата за Северна Македония и "македонския въпрос" в предизборната си кампания. Така той коментира вчерашното съобщение на българското Министерство на външните работи, че процесът на европейска интеграция се основава на собствените заслуги и не допуска..

публикувано на 05.10.24 в 20:10

Рекорден бой посетители в Деня на отворени врати в АЕЦ "Козлодуй"

В Деня на отворени врати в АЕЦ "Козлодуй" днес атомната електроцентрала беше посетена от над 1000 души, което е най-големият брой в досегашната история, съобщават от пресцентъра на централата. Гости от страната и чужбина имаха възможност лично да видят уникалните съоръжения на централата, поставила началото на ядрената енергетика в България..

публикувано на 05.10.24 в 19:20