От петък в ЕС са в сила допълнителни мита върху вноса на електрически превозни средства, произведени в Китай. Предвижда се митата да са в сила за срок от 4 месеца.
ЕК не вижда основание за ответни мерки от Китай заради повишените мита за електромобили
ЕК въведе временни мита върху вноса на електромобили с батерии от КитайКитай се надява да постигне "приемливо" решение с ЕС относно митата за електромобили
Докладът за световните продажби за 23-а посочва, че Китай е изнесъл близо милион и 200 електромобила. Основните експортни пазари са Европа и страни от Азиатско-тихоокеанския регион, като Тайланд и Австралия. Продадените през 2019-та година електромобили от китайски марки в ЕС са били едва 0,4% от общия пазар на електромобили. 8 процента е бил той през 23-а. А очакванията са през 25-а да достигне 15%. Затова ЕС наложи допълнителните мита заради разследване, което започна миналия септември. А този юни ЕК каза, че китайските компании използват незаконни държавни субсидии. Новите мита ще варират спрямо различните китайски производители. За „Би Уай Ди“ (BYD) е предвидена ставка от 17,4 на сто, за „Джийли" (Geely) - от 19,9 на сто, а за „Ес Ей Ай Си“ (SAIC) - от 37,6 на сто. Те ще бъдат прилагани в допълнение към вече стандартните мита върху вноса на автомобили в Европейския съюз, които са в размер на 10 процента. „Китай няма основания за предприемането на ответни мерки.“, каза пред телевизия „Блумбърг“ заместник-председателят на Европейската комисия в оставка и отговарящ за ресор "Икономика в интерес на хората", Валдис Домбровскис.
"Решихме да наложим митата, за да "изравним играта" и това, което наричаме изкривяване на пазара, идващо от субсидиите, които Китай предоставя на своите производители за електрически коли. Прилагането на правилата е в съответствие с правилата на Световната търговска организация и ЕС. Базирана е на факти. Така че от тази гледна точка не виждаме никакво основание за ответни действия. В момента ЕС е най-големият пазар, за такъв тип превозни средства. В САЩ наскоро наложиха 100% мита върху вноса. Нашата цел не е да затворим пазара за произведените в Китай електрически превозни средства. А само да гарантираме честна конкуренция и равни условия."
Китайското външно министерство е реагирало по-умерено от очакваното, става ясно от цитирано от агенциите съобщение. "Надяваме се, че европейската и китайската страна ще се движат в една и съща посока при консултациите".
Изразили са и надежда да бъдат избегнати и ескалацията на търговските взаимоотношения. Чийто резултат да е, например, ответни мита върху европейския коняк и пакетираното свинско месо. Информационните агенции припомнят, че Китай отхвърля обвиненията за несправедливи субсидии за електрическите си автомобили. А цените определя като резултат от оптимизиране на технологиите, пазара и веригите за доставки. Валдис Домбровскис:
"С Китай продължаваме разговорите, за да намерим общоприемливо решение. Но целта ни е да решим въпроса с изкривяването на пазара, което не би било благоприятно за европейската индустрия. Ние сме в тесни консултации и с държавите-членки. Ясно, че държавите-членки също са заинтересовани да защитят своите автомобилни индустрии от нелоялна конкуренция и от риск от щети. Пазарният дял на китайските марки и произведените там електромобили нараства."
Мерките на ЕС обаче бяха критикувани и от някои европейски производители. Най-големият европейски производител на автомобили - "Фолксваген" – каза, че решението е пагубен за сегашното слабо търсене на електромобили в Германия и Европа. Германската автомобилна асоциация искаше ЕС да се откаже от налагането на мита. Защото това ще нанесе щети на европейските и американските автомобило производители, които изнасят автомобили от Китай. Те освен това рискуват да доведат до своеобразна търговска война и налагането на ответни мерки от страна на Пекин, което би ударило тежка германската промишленост, която е силно зависима от износа си към Китай. Германската автомобилна асоциация поиска ЕК да се фокусира върху осигуряването на достъп на европейските производители до критични суровини, много от които са контролирани от Китай.
Обобщение на "Ройтерс" пък отчете разнопосочни мерки за преодоляване на допълнително мито. "BYD" още не са решили за цените. Китайският автомобилен производител "Chery Auto" се надява, че съвместното испанско предприятие ще компенсиране митата върху вноса в ЕС. Говорител на "MG", част от китайската "SAIC" е казал, че имат достатъчно автомобили на склад, „за да издържи до ноември. Без увеличаване на цените“. Поне на някои модели. "NIO" предполагат, че може да повишат цените по-късно тази година. Но се надяват на решение до ноември. Съоснователят на "NIO" Кин Лихонг обяснява концепцията за по-нататък.
Международният наказателен съд (МНС) издаде заповеди за арест на израелския премиер Бенямин Нетаняху, на бившия министър на отбраната Йоав Галант и на оглавяващия въоръженото крило на "Хамас" Мохамад Деиф. Тримата са обвинени във военни престъпления и престъпления срещу човечеството. Нетаняху реагира гневно и се сравни с Алфред Драйфус,..
Бившият германски канцлер Ангела Меркел не смята за грешка, че през 2008 година се е противопоставила на членството на Украйна в НАТО. В мемоарите си, откъси от които бяха публикувани снощи в германския седмичник "Ди Цайт", Меркел предупреждава, че Русия е ядрена сила, с която няма как да не се съобразяваш. "Разбирам източноевропейците, които след..
Социалистическата партия ПАСОК оглави опозицията в гръцкия парламент. Това стана след като депутати от лявата гръцка партия СИРИЗА напуснаха парламентарната си група. Така за първи път от 2012 година ПАСОК е опозиционен лидер в Гърция и социалистите, които бяха трета политическа сила на изборите миналата година, се оказаха с повече депутати от..
Жителите на столичния квартал "Красна поляна" са готови на протест заради трайни проблеми с чистотата на въздуха . Това съобщи пред БНР г ражданският активист Красимир Петров, ангажиран с каузата за чистотата на въздуха в този квартал, администратор на фейсбук група, обединяваща жителите на един от най-старите софийски квартали. "Проблемът със..
Над 400 са хората с умствена изостаналост, които чакат да бъдат настанени в социални институции в община Велико Търново. Места няма, защото няма отворени мерки по програмите за финансиране за изграждане на социална инфраструктура за тези хора. Това коментира за БНР Росица Димитрова, директор на общинската социална и здравна дирекция и бивш..
В Румъния националната метеорологична служба издаде за утре червен код за опасно време - снежни бури и силен валеж в районите на Караш-Северин, Хунедоара, Алба, Сибиу, Брашов. В тези райони хората ще бъдат предупредени да не пътуват. Радио Румъния съобщава, че в момента заседава Съветът за извънредни ситуации, за да се изработи план за предупреждение..
Активите на частните пенсионни фондове достигнаха 25 800 000 000 лева, като в сравнение със същия период на миналата година нарастват с над 20% - това сочат данните на Комисията за финансов надзор (КФН) за деветмесечието на годината. Към 30 септември 2024 година осигурените във всички видове частно пенсионни фондове са над 5 милиона души, като те..
БСП не е вече БСП! Не ние си тръгваме от БСП, а БСП си тръгва от нас! Това каза пред БНР Петко Тюфекчиев, който заедно с други членове на три..
Увеличаването в цената по премията е в пъти – от 200 до 1100%. Това е удар върху бранша , каза пред БНР Красимир Цветков, председател на Национален..
"Възраждане" искат да се замразят социалните плащания и увеличението на заплатите в МВР, МО и в университети, които вече са обещани да бъдат от..